دولت می‌توانست مشکلات را حل کند اما نخواست

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: روحانی می‌توانست مشکلات اقتصادی کشور را حل کند؛ اما نخواست. بخشی از دلایل آن ناشی از خیانت یا بی‌حالی بوده و بخش دیگر نیز از دلدادگی بیش از اندازه به غرب است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الله عبدالملکی کارشناس مسائل اقتصادی عصر امروز در ویژه برنامه انتخاباتی «دولت نابلدها» که به همت قرارگاه روشنگری ایران قوی بسیج دانشجویی برگزار شد، با اشاره به اهمیت نگاه به سرمایه گذاری داخلی اظهار کرد: ما می‌توانیم یکی‌ از قدرت‌های تولیدی دنیا باشیم چراکه تمام امکانات سخت افزاری تولید در این کشور وجود دارد.

وی افزود: کشور ایران با دارا بودن بازار گسترده، نیروی کار انسانی جوان، ظرفیت‌های گسترده حوزه دانش و فناوری، سرمایه و نقدینگی کافی و منابع طبیعی کافی، تقریبا تمامی مولفه‌های لازم برای تولید را دارد. کشور ایران در منطقه جغرافیایی بسیار خوبی قرار گرفته است.

این کارشناس حوزه اقتصاد ادامه داد: مهم‌ترین مشکل کشور در حوزه تولید، نبود فرهنگ تولید است. فرهنگ تولید به معنی این است که همه مردم قلبشان برای تولید بتپد. دولت می تواند بخش قابل توجهی از فرهنگ تولیدی کشور را اصلاح کند و اگر دولتمردانی با فرهنگ تولیدی صحیح بر سر کار باشد، فرهنگ تولیدی مردم نیز اصلاح خواهد شد.‌

وی تصریح کرد: اگر رئیس جمهور کشور قلبش برای تولید نتپد، به جای تولید ارزش افزوده، به سمت خام فروشی خواهیم رفت. مسئله‌ای که در چندسال گذشته شاهد آن بوده‌ایم. وقتی رئیس جمهور کشور دغدغه تولید ندارد، نه تنها حوزه مسکن بلکه تمام ظرفیت‌های تولیدی مسکن نابود خواهد شد.‌

عبدالملکی گفت: مردم ایران مردم ضد تولید نیستند؛ اما در برهه‌هایی دولت‌هایی مستقر شده‌اند که هم راستای با تولید نبوده‌اند و حتی ضد تولید بوده‌اند. متاسفانه در چندسال گذشته شرکت‌های نفت و گاز داخلی نتوانسته اند در حوزه نفت و گاز کشور سرمایه‌گذاری داشته باشند؛ اما راه برای حضور شرکت‌های خارجی باز است.

وی تاکید کرد: بدترین دوره در حوزه تولید پس از انقلاب اسلامی، در هشت سال گذشته بوده که همه نگاه‌ها به سمت غربی‌ها بوده است. تنها مزیتی که کشورهای غربی می‌توانند برای ما داشته باشند، فروش نفت خام بوده که همین مسئله نیز خود ضد تولید است؛ اما متاسفانه تمام هزینه های کشور صرف خام فروشی و واردات کالاهای مزخرف خارجی کرده ایم.

عبدالملکی درباره لزوم هدایت نقدینگی به سمت تولید عنوان کرد: نقدینگی کشور در هشت سال گذشته حدود ۶ برابر شده است که به هیچ وجه به سمت تولید نرفته است. همین موضوع سبب شده تا شاهد تورم افسار گسیخته باشیم. همچنین دولت حسن روحانی، اقتصاد دلاریزه شده ایران را روانی و دیوانه کرد که سبب شد در دوران‌های مختلف قیمت دلار افزایش چشمگیر داشته باشد.‌

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دولت حسن روحانی می‌توانست مشکلات اقتصاد کشور را حل کند؛ اما نخواستند. بخشی از دلایل آن می‌تواند ناشی خیانت یا بی‌حالی و بخش دیگر نیز ناشی از دلدادگی بیش از اندازه به غرب باشد؛ به طوری از هول حلیم ارتباط با آمریکا، داخل دیگ افتادند.

وی با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد بیان کرد: سرمایه گذاری خارجی به طور کلی مسئله مفیدی است؛ اما باید سقفی برای آن تامین شود. باید توجه داشته باشیم که سرمایه گذاری خارجی معطوف به غرب نیست بلکه بیشتر سرمایه دنیا در شرق قرار داردو باید برروی ظرفیت کشورهای شرقی متمرکز شویم.

عبدالملکی در پایان خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری خارجی هیچگاه به معنی انتقال تکنولوژی نیست و کشورهای غربی در هیچ برهه‌ای، تکنولوژی خود را به کشورهای دیگر نداده‌اند. بخش قابل توجهی از سرمایه خارجی به معنی واردات کالای ساخته شده یا منتاژ شده است و انتقال فناوری و تکنولوژی به مطرح نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =