بومی سازی تجهیزات بافندگی فرش

یک شرکت دانش‌بنیان موفق شد تجهیزات بافندگی فرش را بومی سازی کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از معاونت علمی و فناوری؛ علیرضا مهران‌شریفی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: با وجود آن‌که، فرش ایرانی در سال‌های اخیر رقبای بسیار جدی در بازارهای جهانی پیدا کرده است، اما هنوز فرش دستباف ایرانی معتبرترین برند محسوب می‌شود. ما نیز تلاش کرده ایم تا با بومی سازی تجهیزات این حوزه، به توسعه صنعت فرش کمک کنیم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان افزود: شرکت ما در زمینه تولید ماشین‌آلات بافندگی فعالیت دارد. در حال حاضر فرش ماشینی، بازار بسیار گسترده‌ای دارد به همین خاطر لازم است تا دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز این صنعت به صورت کامل در داخل تولید شود. سیستم دستگاه بافندگی موسوم به ژاکارد الکترونیکی یکی از این تجهیزات است که نقش مهمی در خط تولید بافت فرش‌ماشینی دارد. این دستگاه در داخل شرکت بومی‌سازی شده و به تولید انبوه رسیده است.

وی با اشاره به نقش این دستگاه در تولید فرش با کیفیت، گفت: سیستم بافندگی که به نام ژاکارد الکترونیک مشهور است از اجزاء مختلف مکانیکی، الکترونیکی و کامپیوتری تشکیل شده است. تولید این دستگاه بافندگی در داخل کشور توانسته است باعث صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی شود و کشور را از واردات آن بی‌نیاز سازد.

این فعال دانش‌بنیان همچنین بیان کرد: مدل‌های مشابه این محصول که توسط دو شرکت اروپائی تولید می‌شود ممکن است تا ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو نیز قیمت داشته باشد. در صورت حمایت و تامین ارز مورد نیاز، می‌توان این دستگاه را با یک ششم قیمت محصول مشابه خارجی در داخل کشور تولید کرد.

‌شریفی ضمن تاکید بر اهمیت بومی سازی دستگاه های مرتبط با صنعت فرش، افزود: سیستم بافندگی ژاکارد الکترونیک هسته‌مرکزی در خط تولید بافت فرش ماشینی محسوب می‌شود و وظیفه کنترل طرح و نوع بافت از نظر بافت نخ‌های رنگی و ضایعات داخل فرش را برعهده دارد. این دستگاه بافندگی همچنین، طرح و نوع بافت فرش را مشخص می‌کند. این دستگاه، باعث افزایش کیفیت بافت فرش می‌شود.

وی در ادامه گفت: شرکت‌های تولیدکننده فرش‌ماشینی متوسط و بزرگ که فرش‌های ۱۰۰۰، ۱۲۰۰ و۱۵۰۰ شانه تولید می‌کنند مشتری این دستگاه بافندگی هستند.

شریفی ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک دستگاه بافندگی، با ظرفیت و راندمان بالاتر نسبت به نمونه قبلی در این شرکت تولید شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =