همه پژوهشگاه‌های کشور در سال جاری صاحب طرح کلان ملی می‌شوند

معاون پژوهش وزیر علوم با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ تلاش می شود برای همه پژوهشگاه‌های کشور طرح‌های کلان ملی تعریف شود، گفت: طرح‌ها پس از تایید در شورای عتف توسط رئیس جمهور ابلاغ می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، غلامحسین رحیمی از تعریف طرح‌های کلان ملی برای پژوهشگاه‌ها در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: همه پژوهشگاه‌ها باید ماموریت‌محور باشند؛ ماموریتی که وضعیت حال و آینده و نیز فعالیت‌های علمی، پژوهشی و توسعه فناوری‌شان حول آن انجام شود.

معاون پژوهش وزیر علوم با بیان اینکه در حال حاضر پژوهشگاه‌های ما چنین ماموریت‌هایی دارند، افزود: درست است که همین حالا هم ماموریت‌های کلان و آرمان‌گرایانه در اساسنامه پژوهشگاه‌ها وجود دارد، اما اکنون ضروری است که این ماموریت‌ها شفاف‌تر، مشخص‌تر و عملیاتی‌تر تعریف شوند.

رحیمی ادامه داد: بطور نمونه ما برای پژوهشگاه هوا فضا ماموریتی را مشخص و رسما منعکس کرده‌ایم که اساس و محور آن تلاش و مشارکت برای قرار دادن موجود زنده در مدارات است؛ ماموریتی که هم دراز مدت است و هم چشم‌اندازی کاملا عملیاتی برایش ترسیم شده است.

وی با تاکید بر اینکه همه پژوهشگاه‌های ما باید از چنین ماموریت‌هایی برخوردار باشند، گفت: چنین طرح‌های کلانی لزوما نباید ۱۰ ساله، ۲۰ یا ۵۰ ساله باشند، بلکه ممکن است در طول ۳-۴ سال هم انجام شود و سپس طرح کلان دیگری در چارچوب آن ماموریت کانونی و محوری پژوهشگاه‌ها تعریف شود.

معاون پژوهش و فناوری وزرات علوم با ابراز امیدواری نسبت به اینکه امسال با کمک خود پژوهشگاه‌ها، هم ماموریت‌ها تثبیت شود و هم حداقل یک طرح کلان مشخص شود، افزود: طرح‌های کلان را پس از معین شدن به شورای عالی عتف خواهیم برد تا علاوه بر تایید وزارت علوم و تصویب، توسط ریاست جمهوری ابلاغ شود.

وی ادامه داد: زمانی که این طرح‌ها از جانب رئیس جمهور ابلاغ شود، همه دستگاه‌های مختلف درگیر، ملزم به حمایت از آنها خواهند شد. البته این طرح‌ها تقاضا محور هستند. لذا پس از ابلاغ، بخشی از منابع مالی از طریق دولت و بخشی از جانب دستگاه متقاضی و بهره‌بردار تامین خواهد شد.

رحیمی گفت: امیدواریم که سال ۱۴۰۰، سالی باشد که همه پژوهشگاه‌های رسمی کشور؛ خصوصا پژوهشگاه‌های اصلی ما، هم ماموریت محوری عملیاتی‌شان تثبیت شود و هم حداقل یک طرح کلان برای آنها به تصویب برسد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1095683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =