رشته‌های علوم پزشکی در صفِ تأیید وزارت بهداشت/ ضرورت تربیت نیروی متخصص پزشکی در مناطق محروم

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی کردستان اظهار کرد: بزرگترین چالشی که برای راه‌اندازی رشته‌های علوم پزشکی با آن مواجه هستیم؛ چالش وزارت بهداشت است. 

 کاوه بهمن پور معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی کردستان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در مورد آخرین وضعیت واکسیناسیون دانشجوهای پزشکی و پیراپزشکی استان گفت: ۱۵۶ نفر از دانشجویان اینترنشیپ و ۲۷ نفر از اعضای هیئت علمی و مربیان بالینی نیز واکسینه شدند. این تعداد ظرف یک هفته گذشته و در یک فاز واکسینه شدند.

وی ادامه داد: از حدود ۶۰۰ نفر یک سوم واکسینه شدند و کارآموزها و افراد پرخطر همکار دانشگاه در هفته های آینده واکسینه می شوند. آسترازانکا، باهارات هند و سینفو فارم از شرکتهای واکسن استفاده شده برای واکسیناسیون دانشجویان و همکاران است.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی کردستان با اشاره به اینکه تنها یک واحد مجری پزشکی در استان وجود دارد، گفت: شهر سنندج تنها واحد مجری علوم پزشکی در استان کردستان است و دانشجویان در رشته های پرستاری، مامایی و بهداشت در حال تحصیل هستند.

بهمن پور در مورد اینکه برنامه های توسعه ای شما برای ایجاد و راه اندازی رشته های جدید پزشکی و پیراپزشکی در استان چیست؟ افزود:  استان کردستان برنامه های زیادی دارد؛ اما متاسفانه رشته های تحصیلی همچنان در وزارت بهداشت هستند و به خاطر شیوع بیماری کرونا همه چیز مسکوت گذاشته شده است. رشته اتاق عمل و علوم آزمایشگاهی جزو اولویت‌های استان است. در نظر داریم 3 رشته پرستاری، هوشبری و رشته مهندسی پزشکی را برای واحد مریوان راه اندازی کنیم.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی کردستان اظهار کرد: بزرگترین چالشی که برای راه‌اندازی رشته‌های علوم پزشکی با آن مواجه هستیم؛ چالش وزارت بهداشت است. از زمانی که ویروس کرونا آمده است وزارت بهداشت بحث تسهیل رشته را کندتر پیش می برد. چالش دیگر مسئله مالی است؛ با توجه به گرانی دلار خریدن تجهیزات در توانایی واحدها نیست.

بهمن پور در مورد امکانات نرم افزاری و سخت افزاری برای راه اندازی رشته های جدید پزشکی و پیراپزشکی در استان کردستان گفت: ما توانمندی های استان را به سازمان فرستاده ایم و اگر بحث آمایش سرزمینی در نظر گرفته شود، کارها سرعت بیشتری می گیرد. بحث دیگر توجه به مناطق محروم است. با توجه به اینکه کردستان جزو مناطق محروم  محسوب می شود و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه پزشکی بسیار پراهمیت است. 

وی در ادامه افزود: اگر سازمان مرکزی و وزارت بهداشت توجه ویژه‌ای به آمایش سرزمینی و شرایط خاص استان از لحاظ جمعیتی و محروم بودن منطقه داشته باشند، بسیار کمک کننده است.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی کردستان با اشاره به اینکه در زمینه تامین نیروی انسانی مشکلی نداریم، افزود: در واقع به ازای هر ۱۸ دانشجو یک هیئت علمی  وجود دارد. مربیان حق التدریس بالینی نیز حدود ۳۰ نفر هستند.

بهمن پور اظهار کرد: حدود ۱۰ نفر دانشجوی غیرایرانی از اقلیم کردستان در دانشگاه ما مشغول به تحصیل هستند. متاسفانه مسئله کرونا، محدودیت های مرزی، شرایط سیاسی و امنیتی که به راحتی نمی شود به این دانشجوها ویزا داد و همینطور رقابت ناسالم بین واحدهای دانشگاهی جذب دانشجوی غیر ایرانی را با مشکل مواجه می‌کند. طی یک جلسه قرار شده است با دانشگاه حلبچه همکاری مشترک داشته باشیم. تفاهم نامه هنوز منعقد نشده و فقط یک جلسه مجازی بین اعضای هیئت رئیسه دو دانشگاه بوده است.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی کردستان در مورد اقدامات گروه‌های جهادی استان در ماه‌های گذشته برای کنترل شیوع ویروس کرونا در مناطق محروم، گفت: گروههای جهادی ما در سه دوره به مناطق محروم و روستاها رفتند. یک قسمت همکاری با نهادهای عمومی برای گندزدایی کردن فضاهای عمومی و معابر و یک قسمت توزیع ماسک و وسایل حفاظتی بوده است که هزینه آن را دانشگاه و نیروهای جهادی تامین کردند. برای کنترل بیماری و آموزش فعالیتهای کنترل بیماری، دانشجوها اقداماتی انجام دادند. نیروهای داوطلب نیز با کمک دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان ساماندهی شدند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1095704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =