دغدغه دانشجو شغل و ازدواج؛ دغدغه برخی کاندیداها کلید و چکش!

عملکرد دولت در این سال‌ها ناامیدی از آینده را در میان طیف زیادی از مردم گسترش داده اما این ناامیدی در بین قشر جوان و دانشجو بیشتر از هر گروهی است؛ ناامیدی که حاصل از بیکاری و ترس از آینده زندگی‌شان است اما برخی کاندیداهای ریاست‌جمهوری همچنان دغدغه اصلی‌شان کسب قدرت با دوقطبی‌سازیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ مهر مدرک کارشناسی‌اش هنوزخشک نشده بود که برگه اعزام به خدمت را ارسال کرده بود. می‌خواست از وقتش نهایت بهره را ببرد؛ برای همین اردوی جهادی را برای پر کردن فاصله بین اعزام به خدمت و فارغ‌التحصیلی انتخاب کرده بود.

بزله‌گویی ورد زبانش بود و از هر موقعیت و فرصتی برای خنداندن بچه‌ها استفاده می‌کرد. وقتی دوره هم جمع می‌شدیم که معرفت‌مان را در یک حلقه افزایش دهیم؛ اولین نفر بود که موضوع را پیشنهاد می‌داد؛ همیشه هم یک موضوع، ازدواج! اصلاً همین که اسم حلقه معرفت می‌آمد؛ علی هم یاد حلقه و سفره عقد می‌افتاد.

جدی‌ترین حالت علی، حضور در همین ‌حلقه‌های با موضوع ازدواج بود. هر چند حرف‌ها و سوالاتش برای برخی همچنان خنده‌آور بود؛ اما برای خودش کاملا جدی بود. دغدغه جدی برای ازدواج داشت و به دنبال این بود که هر چه زودتر ازدواج کند اما چند مانع بزرگ سر راهش بود؛ سربازی، کار و کسب درآمد و تامین هزینه‌های ازدواج.

موانع علی برای ازدواج، موانع پیش‌روی ازدواج همه دانشجوها و جوان‌هاست. موانعی که برای شناخت آنها، نیازی به کار کارشناسی و جلسه و همایش نیست. مسئولان مربوطه اگر چشمشان را باز کنند و کمی و فقط کمی جوان را ببینند و حرف‌هایش را بشنوند؛ نیازها و دغدغه‌هایش را می‌فهمند. البته که فهمیدنش از پشت شیشه دودی ماشین شاسی‌بلندی که از خط ویژه رفت و آمد می‌کند، سخت است.

انتظاری هم نیست کسانی که برای کسب قدرت، دوقطبی‌های کاذب سرهنگ و حقوقدان یا مدل جدیدترش؛ کلید و چکش می‌سازند؛ جوان و دغدغه‌هایش را ببینند.

ثبت‌نام ۲۴مین دوره ازدواج دانشجویی با ثبت‌نام کاندیداهای ریاست جمهوری ۱۳ام همزمان شده است. شناسنامه داشتن شرط لازم برای ثبت‌نام در هر کدام است و بی‌شناسنامه‌ها را راه نمی‌دهند اما دانشجوها باید یک عقدنامه‌هم داشته باشند. عقدنامه‌ای که تا شغل و پول نداشته باشی دستت از آن دور است. شغلی که قرار است این آقایان رئیس جمهور بالقوه زمینه‌اش را برای آنها فراهم کنند.

تاثیر فرهنگی ازدواج دانشجویی

فارغ از فضای انتخابات ریاست‌جمهوری و اینکه کاندیدایی بتواند در این جو سیاست‌زده بر کرسی ریاست جمهوری بنشیند که دغدغه حل مشکلات مردم و ایرانی قوی را داشته باشد یا نه؛ طرح ازدواج دانشجویی از آن طرح‌هایی است که توانسته نقطه سفیدی در میان این حجم بی‌توجهی به این دغدغه مهم جوانان باشد.

ازدواج دانشجویی از نیمه دوم دهه ۷۰ کار خود را آغاز کرد و در این سال‌ها توانسته خلأ کوچکی را در حوزه فرهنگی ازدواج جوانان پر کند. اینکه مانع اصلی در راه ازدواج دانشجوها مسائل اقتصادی است؛ انکارناپذیر است اما در سال‌های اخیر افزایش طلاق در جامعه هم به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است.

طبق آمار درصد طلاق به ازدواج در سال ۹۷ و در کل کشور ۳۱/۷ درصد بوده در حالی که این آمار در ازدواج‌های دانشجویی با اختلاف بسیار زیادی کمتر است. به گفته حجت‌الاسلام روح‌الله شاطری دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، میزان طلاق ثبت شده در بین ازدواج‌های دانشجویی ۵/۸ درصد است.

شاطری در این باره گفته است: «نتایج یک پیمایش هزار نفره از زوج‌هایی که در ازدواج دانشجویی شرکت کرده بودند نشان می‌داد که حدود ۲ درصد جدایی در بین آنها بود که با میانگین کشوری فاصله زیادی داشت. همچنین در مرحله بعد ۳۰۰ هزار دانشجوی شرکت کننده در ازدواج دانشجویی را از طریق ثبت احوال مورد بررسی قرار دادیم، که میزان طلاق در آنها ۵/۸ درصد بود که در مقایسه با آمار کشوری، ازدواج‌های دانشجویی را پایدار نشان می‌داد.»

آمار میلیونی تجرد دانشجویان

با وجود تاثیر مثبت ازدواج دانشجویی و آموزش‌های مهارتی که در طرح «همسفر تا بهشت»، به زوج‌های دانشجو داده می‌شود اما همچنان میزان این ازدواج‌ها در مقایسه با تعداد دانشجویان بسیار اندک است. حجت الاسلام تقوی معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها درباره تعداد ثبت‌نام زوج‌های دانشجو در سال‌های گذشته برای شرکت در مراسم ازدواج دانشجویی گفته است: «در گذشته حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار زوج برای شرکت در برنامه‌های ازدواج دانشجویی ثبت‌نام می‌کردند.»

این آمار را وقتی با آمار تعداد دانشجویان مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. طبق آمار ۲ میلیون ۷۰۰ هزار دانشجوی مجرد داریم؛ یعنی ۹۰ درصد کل دانشجویان کشور مجرد هستند. این آمار را سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۸۳۸ این شورا که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شده بود ارائه داده است.

ازدواج دانشجویی و کاهش آسیب‌های اجتماعی

در این جلسه که موضوع آسیب‌های اجتماعی در دستور کار جلسه بوده، عاملی گفته است: «نبود تسهیلات لازم برای ازدواج هم یکی دیگر از موارد آسیب‌های اجتماعی است، در حال حاضر بیش از سه میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر آن‌ها ازدواج نکرده‌اند و تسهیلات ازدواج می‌تواند به سلامت زندگی و شکل‌گیری و تقویت خانواده کمک کند.»

هزینه‌کردن دولت برای ازدواج دانشجویان،  بسیاری از هزینه‌های مادی و معنوی جامعه را به صورت غیرمستقیم کاهش می‌دهد. از یک طرف میزان طلاق در این ازدواج‌ها پایین است و از طرف دیگر ازدواج در ابتدای جوانی هم انگیزه و تلاش فرد را برای انجام وظایف و مسئولیت‌هایش در جامعه افزایش می‌دهد. ضمن اینکه ازدواج در سن مناسب به رشد موالید در کشور هم که به یک آستانه بحرانی رسیده است کمک می‌کند.

در واقع ازدواج در سن مناسب بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که ناشی از تجرد جوان در جامعه است را کاهش می‌دهد. آسیب‌های اجتماعی یک مسئله فرهنگی و در عین حال یک موضوع مرتبط با سبک زندگی است. امری طبیعی است که وقتی فرد در سن جوانی ازدواج کند از بسیاری از لغزش‌های اجتماعی به دور می‌ماند.

سند جامعی برای ازدواج دانشجویی

مبتکر و مسئول برگزاری برنامه‌های ازداواج دانشجویی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌هاست اما گسترش این برنامه، چیزی نیست که تنها از دست این نهاد برآید و نیاز به یک برنامه جامع و البته همکاری دستگاه‌های مختلف دولتی است. حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه در این باره گفته است: «مطالعات کارشناسی انجام شده نشان می‌دهد تا زمانی که مجموعه دستگاه‌های دخیل همراهی نکنند، جریان ازدواج دانشجویی رونق جدی نمی‌گیرد. یعنی تمام دستگاه‌ها اعم از وزارت بهداشت، وزارت علوم، وزارت راه و شهرسازی، بانک‌ها، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و خیرین باید در امر ازدواج دخیل باشند.»

جلسه ۳۵۴ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در اسفند ۹۹ و به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. در این جلسه پیش‌نویس «سند ملی ازدواج دانشگاهیان» به بحث گذاشته شد و در نهایت این سند تحت عنوان «تشکیل و تحکیم خانواده دانشگاهیان» به تصویب رسید.

به گفته شاطری دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در رابطه با این سند مأموریتی به نهاد رهبر در دانشگاه‌ها سپرده شده است و این نهاد باید ظرف دو ماه ستاد راهبری تشکیل و تحکیم خانواده را تشکیل دهد و ستاد باید با استفاده از ظرفیت ذی‌نفعان و ذی‌ربطان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی در عرصه ملی نسبت به تدوین سند تشکیل و تحکیم خانواده و برنامه عملیاتی مؤثر اقدام کند و پیشنهادی را با رویکرد شبکه‌ای یکپارچه بر پایه نظام مسائل این حوزه با نگرش مسئله‌محور در چارچوب و قالب اسناد مصوب به شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها جهت تصویب ارائه کنند.

بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حالی سومین دهه زندگی خود را به پایان می‌رسانند که همچنان مجرد هستند؛ مانند اکبر که فارغ‌التحصیل ارشد برق از دانشگاه تربیت مدرس است. اکبر بعد از چند سال بیکاری و گذر از ۲ سال دوره سربازی، تازه در یک شرکت تولید کابل مشغول به کار شده است؛ البته با کف حقوق مصوب، به قول خودش با حقوق کارگری. وقتی از او پرسیدم که چرا ازدواج نمی‌کنی با یک نگاه عمیق به من و حسرتی که در چشمانش دیده می‌شد، گفت: «شرایطش نیست.»

«شرایطش نیست»؛ یک جمله 2 کلمه‌ایست اما همین جمله کوتاه، بار انبوهی از کلمات در گلو مانده جوانان کشور را به دوش می‌کشد و به مخاطب منتقل می‌کند. مخاطبینی که این روزها شناسنامه به دست در صف کاندیداتوری ریاست جمهوری ردیف شدند. مخاطبی که دیروز با وعده‌ و وعیدهای فراوان بر این کرسی تکیه زد و امروز بعد از گذشت صدها روز از تاریخ دادن آن وعده‌ها، سررسید مسئولیتشان به پایان رسیده بدون آنکه شرایطش را ایجاد کرده باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =