41 دانشگاه‌ کشور در بین دانشگاه‌های برتر جهان

یکی از نیازهای جدی در ارائه برنامه های دولت آینده توجه به ساخت و توسعه زیرساخت‌های دوره سالمندی است؛ چرا که از ۱۰ سال آینده ما با بحران افزایش جمعیت سالمندی رو به رو خواهیم شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان در پاسخ به سوال سید مصطفی آقامیرسلیم نماینده مردم تهران درباره بهره گیری از ۸۰ هزار هیئت علمی دانشگاه‌ها و بیش از ۳ و نیم میلیون دانشجوی کشور برای حل مشکلات کشور اظهار داشت: 18 هزار و 400 مقاله مشترک در سال 99 منتشر شده است.

وی افزود: تعداد دانشگاه‌های کشور در بین دانشگاه‌های برتر جهان در حوزه وزارت علوم 41 دانشگاه است که با احتساب دانشگاه‌های علوم پزشکی این میزان به 61 دانشگاه افزایش پیدا می‌کند.

غلامی ادامه داد: آموزش عالی بعد از انقلاب وظایف کلانی را به ثمر رسانده، آنچه از بقایای آموزش عالی بعد از انقلاب مانده بود تنها بخش‌های فیزیکی بود، آنچه اکنون وجود دارد حاصل آموزش عالی بعد از انقلاب است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه عملکرد پژوهشی و علمی و به روز مبنای توسعه و ایجاد فناوری‌های جدید است، عنوان کرد: در زمینه رشد علمی موفق شده‌ایم گروه‌های توانمندی از جوانان را به سمت توسعه فناوری‌ها هدایت کنیم.

غلامی افزود: 46 پارک علمی و فناوری، 200 مرکز رشد، 6 هزار مرکز شرکت دانش‌بنیان، 2 هزار واحد مستقر در مراکز رشد، 4 هزار واحد فناوری جدید دانشگاه‌ها را به سمت عملیاتی شدن پیش می‌برند. دانشگاه‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند و از حمایت‌های مجلس در این خصوص تشکر می‌کنیم.

وزیر علوم ادامه داد: کمک به حل مسائل کشور یکی از برنامه‌های جدی وزارت علوم است.

غلامی تصریح کرد: هرجا تقاضاها به سمت دانشگاه‌ها رفته‌اند پاسخ خوبی دریافت کرده‌ایم، دانشگاه‌ها در زمینه مقابله با بیماری کرونا فعالیت و دستاورد خود را تقدیم مردم کردند و در زمینه تولید واکسن نیز واحدهای علمی در حال تلاش هستند.

وی ادامه داد: در سال 99 دانشگاه‌ها قراردادهایی با رقم 512 میلیارد منعقد کردند که 70 درصد این قراردادها توسط دانشگاه‌ها و مابقی توسط پارک‌های علمی و فناوری و مراکز رشد به  امضا رسیده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه همکاری‌های جدی بین دانشگاه‌ها و وزارت نیرو صورت گرفته است، افزود: دانشگاه‌ها یکی از همکاران قدیمی وزارت دفاع هستند و همکاری مناسبی بین این دو بخش وجود دارد.

غلامی با تأکید بر اینکه بیش از یک هزار و 200 رشته محل برای دانشگاه جامع علمی کاربردی مورد بازنگری قرار گرفته و این برنامه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای در 49 رشته اعمال شده است، عنوان کرد: از سال 97 برنامه‌هایی در زمینه اشتغال‌پذیری دانشجویان داشته‌ایم که منجر به آشنایی دانشجویان با نیازهای محیط اشتغال شده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: 150 برنامه درسی با نگاه توانمندسازی برای اشتغال‌پذیری دانشجویان، اصلاح و بازنگری شده است، یکی از اهداف حمایت از پارک‌های علمی و فناوری باید روحیه دادن برای اشتغال‌پذیری باشد. 39 مرکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها شکل گرفته و 11 مرکز دیگر نیز به زودی آغاز به کار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تعداد پارک‌های علم و فناوری از 22 به 46 پارک افزایش داده شده است، ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری نقش زیادی در تبدیل دانش به فناوری دارند؛ تعداد شاغلین مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان به 6 هزار نفر رسیده است که همگی دانش‌آموخته دانشگاه‌ها هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: فروش شرکت‌های دانش‌بنیان به 13.6 میلیارد رسیده است و 8 هزار و 822 واحد فناور در پارک‌ها فعالیت دارند. شرکت‌های دانش‌بنیان 139 میلیون دلار صادرات داشته‌اند که این صادرات با وجود تمامی مشکلات در زمینه انجام معاملات تجاری انجام شده است.

غلامی با بیان اینکه در سال گذشته 8 هزار و 427 قرارداد با صنایع منعقد شده است که بیش از 4 هزار و 800 عضو هیأت علمی در این قراردادها فعالیت می‌کنند، گفت: 131 آزمایشگاه در مراکز ایجاد شده که به خوبی سرویس‌دهی می‌کنند، در سال 99، 141 عضو هیأت علمی پیمانی قبل از تبدیل وضعیت به رسمی به صنعت اعزام شده‌اند، این اقدام باعث تحکیم روابط بین صنعت و دانشگاه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تربیت نیروی انسانی در کشور به گونه‌ای بوده که نیازهای کارشناسی تأمین شده و در سطح تراز کشورهای پیشرفته علمی نیرو تربیت می‌کنیم، ادامه داد: 90  درصد از مدیران ارشد و کلان کشور حاصل تربیت دانشگاه‌های داخلی هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =