کارگروه هنر و معماری با محور حوزه و دانشگاه تشکیل شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم بر ضرورت ارائه درخت‌واره‌های درسی حوزه علمیه در دانشگاه تأکید کرد و گفت: باید کارگروه هنر و معماری با محور حوزه و دانشگاه تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست هم‌اندیشی حوزه و دانشگاه با حضور حجت‌الاسلام سید علی‌اصغر ضیایی مدیر ارتباطات حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام حمید افتخاری کارشناس مسئول تفاهم‌های راهبردی حوزه علمیه قم، سیف‌الله فضل‌اللهی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم به میزبانی این دانشگاه برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم در این نشست بر ضرورت شناسایی ظرفیت حوزه و دانشگاه تأکید کرد و گفت: به منظور سامان دادن همکاری میان حوزه و دانشگاه باید یک بانک اطلاعاتی با محور معرفی ظرفیت‌های طرفین فراهم شود که این نیازشناسی و ظرفیت‌شناسی می‌تواند به فعالیت‌های کارگروه‌های تشکیل شده کمک کند.

حجت‌الاسلام حسن خیری، تدوین آیین‌نامه‌ کارگروه‌های حوزه و دانشگاه را مهم برشمرد و اضافه کرد: در این راستا باید پیش‌نویسی با محور آیین‌نامه‌های اجرایی کارگروه‌های حوزه و دانشگاه تهیه شود.

وی با بیان اینکه نگاه ما به همکاری با حوزه علمیه برنامه‌محور است، تأکید کرد: هیئت‌های اندیشه‌ورز و مرکز مطالعات برنامه‌ریزی حوزه و دانشگاه باید با یکدیگر تعامل داشته باشند و در این راستا ‌لازم است یک نفر از حوزه علمیه در هیئت‌های اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشته باشد و از طرفی نماینده‌ای از دانشگاه در جلسات مرکز مطالعات برنامه‌ریزی حوزه علمیه شرکت داشته باشد.

نمایندگان حوزه و دانشگاه باید ظرفیت‌هایشان را به دیگری منتقل کنند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم بیان کرد: نمایندگان حوزه و دانشگاه باید ظرفیت‌هایشان را به دیگری منتقل کنند و در حوزه موضوع‌شناسی هیئت‌های اندیشه‌ورز یاور هم باشند.

خیری بر ضرورت ارائه درخت‌واره‌های درسی حوزه علمیه در دانشگاه تأکید کرد و گفت: از آنجا که واحد علوم انسانی ـ اسلامی توسط دانشگاه آزاد اسلامی قم در حال شکل‌گیری است و موضوع و مباحث محتوایی آن در هیئت اندیشه‌ورز این دانشگاه پیگیری می‌شود، لازم است درخت‌واره حوزه در اختیار دانشگاه قرار بگیرد تا دانشگاه بتواند در تولید محتوای درسی از حوزه کمک بگیرد.

وی، موضوع جذب دانشجویان اتباع را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: حوزه علمیه طرحی جامع و کامل را با محور جذب دانشجویان غیرایرانی تدوین کرده که  دانشگاه آزاد اسلامی قم می‌تواند با همکاری جامعةالمصطفی طرح تدوین شده حوزه علمیه را عملیاتی کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم افزود: حوزه علمیه زمینه عملیاتی شدن طرح جذب دانشجویان غیرایرانی توسط این دانشگاه را فراهم می‌کند، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی قم می‌تواند زمینه عملیاتی شدن طرح حوزه‌های علمیه را به‌منظور جذب حداکثری اتباع در سطح کشور فراهم کند.

خیری با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی قم به‌منظور ایجاد دانشگاه علوم انسانی و اسلامی از ظرفیت‌های حوزه علمیه استفاده خواهد کرد، افزود: تولید محتوای علوم انسانی می‌تواند با همکاری حوزه و دانشگاه انجام شود، بنابراین یکی از مصوبات اولویت‌دار در حوزه و دانشگاه می‌تواند در موضوع تولید محتوای علوم انسانی و اسلامی با همکاری حوزه باشد.

وی با بیان اینکه تعامل بین حوزه و دانشگاه در موضوع فرهنگی بسیار مهم است، گفت: تعامل حوزه و دانشگاه با محور مباحث فرهنگی می‌تواند در عرصه ملی محقق شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم تأکید کرد: تعامل حوزه‌های علمیه با واحدهای دانشگاه‌ آزاد اسلامی می‌تواند زمینه‌ای را فراهم کند تا در همه استان‌ها جلسات مشترکی با حضور مدیران ستادی حوزه و دانشگاه به منظور اجرای فعالیت‌های فرهنگی مشترک ایجاد شود.

خیری بر لزوم ایجاد زمینه‌های همکاری مشترک بین حوزه و دانشگاه تأکید کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌های حوزه و دانشگاه باید در اختیار واحدهای  دانشگاهی قرار گیرد تا تفاهم‌نامه‌ها عملیاتی شود.

ضرورت استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و پایان‌نامه‌ها در حوزه و دانشگاه

وی بر ضرورت شناسایی و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و پایان‌نامه‌ها در حوزه و دانشگاه تأکید کرد و ادامه داد:  دانشگاه می‌تواند در این زمینه ورود پیدا کند تا موضوعات اسلامی وارد سامانه پژوهشیار شود، بنابراین موضوع‌شناسی اسلامی و انسانی بسیار حائز اهمیت است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم، احیای هنر دینی و اسلامی را در عرصه حوزه و دانشگاه مهم برشمرد و گفت: نگاه دانشگاه آزاد اسلامی نیز احیای هنرهای منسوخ شده اسلامی ایرانی در کشور است.

خیری با بیان اینکه مقام معظم رهبری نسبت به حوزه دغدغه دارند، چراکه در هنر ورود پیدا نمی‌کند، گفت: در این راستا لازم است کارگروه هنر و معماری با محور حوزه و دانشگاه به‌منظور برطرف شدن دغدغه‌های مقام معظم رهبری در موضوع احیای هنر اسلامی تشکیل شود.

وی با بیان اینکه موضوع هنر از موضوعاتی است که باید برای آن برنامه داشته باشیم، تشریح کرد: مقام معظم رهبری نسبت به انتقال ارزش‌های اسلامی حساس هستند، بنابراین تشکیل کارگروه ادبی هنری حوزه و دانشگاه بسیار حائز اهمیت است .

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم، گفتمان علمی انقلاب اسلامی را مهم برشمرد و افزود: لازم است با همکاری حوزه و دانشگاه  گفتمان‌های انقلاب اسلامی احیا شود  که این مهم  می‌تواند در ایجاد تفاهم‌نامه‌های  حوزه و دانشگاه محقق شود.

خیری بر لزوم تعامل انجمن‌های حوزه و دانشگاه تأکید و عنوان کرد: ظرفیت بسیار خوبی در انجمن‌های علمی فعال در حوزه و دانشگاه وجود دارد که لازم است انجمن‌های علمی حوزه و دانشگاه با یکدیگر تفاهم داشته باشند.

وی یادآور شد: اجرای برنامه‌های مناسبتی حوزه و دانشگاه می‌تواند زمینه تعامل بیشتری را به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های طرفین فراهم کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم خاطرنشان کرد: حوزه و دانشگاه باید در زمینه برگزاری جشنواره‌ها با یکدیگر تعامل داشته باشند و در این راستا برگزاری یک جشنواره علوم انسانی و اسلامی با محور محتوای کتب حوزه و دانشگاهی باید با همکاری حوزه و دانشگاه برنامه‌ریزی شود.

حجت‌الاسلام سعید ضیایی‌فر مدرس حوزه و دانشگاه نیز بیان کرد: حوزه علمیه تصمیم دارد با مجموعه‌هایی که همسو با حوزه فعالیت می‌کند، همکاری کند، بنابراین در تمام زمینه‌ها به‌خصوص برای جذب دانشجویان خارجی حوزه علمیه می‌تواند با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری‌های لازم را داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096962

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =