«۱۹۸۴» جورج اورول، تا سه سال دیگر اتفاق می‌افتد

رئیس مایکروسافت به تازگی ادعا کرده که پادآرمانشهری که جورج اورول در کتاب «1984» خود در سال 1949 ترسیم کرده است، به زودی در دنیای واقعی ما محقق خواهد شد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ برد اسمیت، رئیس مایکروسافت، با زیر سوال بردن شرایط رشد بدون کنترل فناوری هوش مصنوعی، پیش‌بینی می‌کند که پادآرمانشهری که جورج اورل در رمان «1984» خود به تصویر کشیده است، تا سال ۲۰۱۴ به واقعیت تبدیل خواهد شد.

جورج اورول در این کتاب، آینده‌ای را برای جامعه به تصویر می‌کشد که در آن خصوصیاتی همچون تنفر نسبت به دشمن و علاقه شدید نسبت به برادر بزرگ یا بیگ برادر (ناظر کبیر) وجود دارد. در جامعه‌ تصویر شده، گناهکاران به راحتی اعدام می‌شوند و آزادی‌های فردی و حریم خصوصی افراد به شدت توسط قوانین حکومتی پایمال می‌شوند؛ به نحوی که حتی صفحات نمایش در خانه‌ها از شهروندان جاسوسی می‌کنند و شهروندان مجبورند همیشه با چهره‌ای سرشار از خوش‌بینی و لبخند به این صفحات نمایش نگاه کنند، تا کوچک‌ترین شک و تصور نادرستی که نشان‌دهنده هرگونه نارضایتی باشد، برای نمایندگان حکمرانان پشت صفحات نمایش ایجاد نشود. چراکه در غیر این ‌صورت مورد غضب حکمرانان قرار می‌گیرند. دستگاه‌هایی با نام «تله‌اسکرین» از شهروندان جاسوسی می‌کند. این دستگاه که توسط وزارت حقیقت اداره می‌شود، مانند دوربین تمام اعمال افراد را تحت نظر دارد.

حال برد اسمیت اظهار نگرانی کرده که اگر هوش مصنوعی را به سبک و سیاق کنونی پیش ببریم، کنترل کامل مردم به زودی امکان‌پذیر خواهد شد.

وی گفت: در داستان 1984 شهروندان همواره تحت نظارت شدید و سانسور زندگی می‌کردند و این امر باعث به وجود آمدن عبارات و مفاهیمی چون برادر بزرگ، پلیس فکر و اتاق ۱۰۱ شده بود که امروزه نشانه‌هایی از آن را می‌بینیم.

وی با اشاره به استفاده روزافزون دولت چین از هوش مصنوعی برای نظارت بر شهروندانش گفت: من سعی می‌کنم مرتبا درس‌هایی که جورج اورول در کتاب 1984 به ما یاد داده، گوشزد کنم. اساس داستان در مورد دولتی است که می‌تواند همه کارهایی که همه شهروندان انجام می‌دهند را ببیند و همه آنچه را که می‌گویند، بشنود. این اتفاق شاید در سال ۱۹۸۴ رخ نداده باشد، اما اگر مراقب نباشیم ممکن است در سال ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد.

او رهبران جهان را به تصویب قوانین سختگیرانه‌ای در مقابل هوش مصنوعی دعوت کرد و افزود: اگر هم‌اکنون این کار را برای محافظت از مردم در آینده انجام ندهید، تا چندی دیگر که فناوری سرعت بیشتری به خود می‌گیرد، این کار دشوارتر خواهد شد.

براساس گزارشی که رویترز چندی پیش نوشته، چین در سال ۲۰۱۷ طرحی را تشریح کرد که در آن آرزوی خود را تبدیل شدن به رهبر جهان در زمینه هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ مطرح کرد.

سال گذشته نیز گزارش دیگری با استناد به آژانس ثبت اختراعات سازمان ملل منتشر شد که نشان می‌داد چین با ثبت اختراعات هوش مصنوعی در رأس جهانی قرار دارد و از این حیث آمریکا را که ۴۰ سال در رده اول قرار داشت، کنار زده است. این گزارش حاکی است که در سال ۲۰۱۹ چین ۵۸ هزار و ۹۹۰ درخواست ثبت اختراع داشته؛ در حالی که این تعداد در مورد آمریکاا ۵۷ هزار و ۸۴۰ مورد است.

براساس گزارش شرکت کامپری‌تک، شهرهای جین سنگین‌ترین نظارت را به واسطه دوربین‌های مداربسته در جهان دارند. این تحقیق همچنین بیان می‌کند که چین ۵۴ درصد یا بیش از نیمی از دوربین‌های مداربسته دنیا را به خود اختصاص داده است. در جهان حدود ۷۷۰ میلیون دوربین مداربسته وجود دارد.

در سال ۲۰۱۸ نیز تحقیقی انجام شد که نشان می‌داد گوگل‌مپ کاربران چینی حتی پس از خاموش شدن گزینه «ذخیره سابقه موقعیت مکانی» همچنان روشن می‌ماند و موقعیت و تردد آنها را ثبت می‌کند.

پادآرمانشهر از دید فناوری

منظور از پادآرمانشهر یا ویران‌شهر یک جامعه یا سکونت‌گاه خیالی در داستان‌های علمی–تخیلی است که در آن، ویژگی‌های منفی، برتری و چیرگی کامل دارند و زندگی در آن دلخواه هیچ انسانی نیست. این جوامع معمولا زمانی از یک جامعه را نشان می‌دهند که به نابودی و هرج‌ومرج رسیده‌ است. این جوامع در زمان‌هایی بد و شوم ترسیم می‌شوند که می‌توان آن را دوره بدزمانگی یا دُژگاهی نامید.

با این تعریف، یک جامعه پاد-آرمانی نقطه مقابل و وارونه یک جامعه آرمانی (آرمان‌شهر) است و از دید فناوری به جامعه‌ای گفته می‌شود که توسط کامپیوترها و روبات‌ها اداره و کنترل می‌شود.

کد خبر: 1097365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =