نبود نیروی کار ماهر، یکی از موانع تولید است/ تاسیس دانشکده مهارت و کارآفرینی یک رویداد ملی

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد گفت: تاسیس دانشکده های مهارت و کارآفرینی یک رویداد ملی در جهت اجرای منویات رهبر معظم انقلاب و تحقق شعار تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، شهلا روزبهانی نبود نیروی کار ماهر را یکی از موانع تولید در کشور برشمرد و گفت: بر اساس استانداردهای تعریف شده توسط سازمان ملل و گزارش رسمی این سازمان در مورد ارزیابی میزان مهارت فارغ التحصیلان دانشگاهی، نرخ نیروی ماهر در ایران ۱۸ درصد و در کشورهای توسعه یافته بیش از 78 درصد است.

وی افزود: این فاصله به خوبی بیانگر مشکلات موجود بر سر راه تولید، رونق اقتصادی و اشتغال می باشد و بر همین اساس، تدوین نظام‌نامه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی منطبق بر رویکرد دانشگاه کارآفرین و تربیت حرفه ای در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد گفت: مهمترین اهداف این نظام نامه، تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی های حرفه ای، برنامه ریزی جهت گسترش انواع آموزش های فنی و حرفه ای، مهارتی و توسعه رشته ها در قالب  خوشه های حرفه ای متناسب با آمایش ملی و استانی است.

روزبهانی خاطر نشان کرد: تاسیس دانشکده های مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی یک رویداد مهم ملی است که در همین راستا و با هدف تحقق اهداف ترسیم شده، صورت می گیرد.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، ارائه آموزش های لازم برای اشتغال متناظر با مهارت های شغلی مورد نیاز منطقه و همچنین ارتقای اثربخش و شایستگی های منابع انسانی را از جمله اهداف تاسیس دانشکده های مهارت و کارآفرینی برشمرد و گفت: رشته های دایر در این دانشکده دارای سرفصل های مهارتی هستند.

وی اظهار کرد: یکی از ارکان زیر مجموعه دانشکده‌های مهارتی، مدارس عالی مهارتی است که مجری انواع آموزش های مهارتی کوتاه مدت برای مشاغل مختلف است و افراد می توانند پس از گذراندن این دوره‌های تخصصی با مدرکی که دریافت می‌کنند در همان زمینه مشغول به کار شوند.

روزبهانی اضافه کرد: کارگاه‌های کاربنیان نیز از دیگر ارکان این دانشکده‌ها است که در آن دانشجو ضمن تحصیل، به منظور کسب تجربه جهت تولید و آمادگی برای راه اندازی کسب و کار شخصی، بخشی از  واحدهای عملی خود را در کارگاه‌های تولیدی دانشکده، می گذرانند و دانشجویان با مشارکت در تولید می تواند برای خود کسب درآمد هم داشته باشد.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد گفت: بالا بودن نرخ فزاینده بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی، بیانگر نداشتن مهارت های مورد نیاز برای ورود به بازار کار در این قشر است، در همین راستا و به منظور انسجام بخشی به فعالیت های مرتبط با توانمندسازی دانشجویان برای کسب آمادگی های لازم برای ورود به بازار اشتغال کشور، مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی تاسیس می‌شوند.

وی افزود: نیازسنجی مهارتی، ارائه خدمات مشاوره شغلی و آموزشی و ارائه خدمات مهارت آموزی متناسب با نیاز بازار کار سه فرآیند اصلی مورد توجه این مراکز است و دانشگاه، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، مراکز کاریابی و مرکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی از ارکان مرتبط با این دانشکده هستند.

شهلا روزبهانی ادامه داد: یکی دیگر از ارکان فعالیت این دانشکده‌ها "طرح پویش" است که هدف از اجرای آن ارتقای کارآمادگی و توام کردن آموزش تخصصی و مهارت حرفه ای و ایجاد ارتباط و پیوند نظام‌مند بین دانشگاه، صنعت و جامعه است و امکان حضور دانشجو همزمان با تحصیل در بنگاه های تولیدی و نهادهای اجتماعی فراهم می شود.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، گفت: طرح آموزش و توسعه کسب و کارهای خانگی با هدف توانمندسازی افراد خانواده، حمایت از اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی خانواده ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری طرح جامع مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه بین ستاد کل نیروهای مسلح و دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: در قالب این تفاهم‌نامه، تربیت سربازان ماهر و آماده‌سازی آنان برای ورود به بازار کار به دانشکده های مهارت و کارآفرینی محول شده است و در همین راستا تفاهم‌نامه‌هایی با مراکز ذیربط در سطح استان و شهرستان منعقد خواهد شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1097445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =