پایان مهلت حریری برای تشکیل دولت

درحالی که منابع لبنانی اعلام کردند امروز مهلت حریری برای تشکیل دولت به پایان می‌رسد، چند گزینه برای سرنوشت پرونده تشکیل کابینه در این کشور مطرح می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز به نقل از روزنامه الاخبار، در حالی که منابع گزارش می‌دهند «سعد حریری» نخست وزیر مکلف لبنان بامداد امروز دوشنبه به بیروت بازگشته است، همه منتظرند تا او به پیمان خود با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان درباره تشکیل سریع دولت پایبند باشد و به توافقی برسد که پرونده تشکیل کابینه را تکمیل می‌کند.

در حالی که برخی منابع گزارش می‌دهند سعد حریری به پاریس رفته بود و در این سفر با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه دیدار داشت، برخی منابع دیگر دیدار حریری با امانوئل ماکرون را تکذیب کرده گفتند که او با سایر مسئولان فرانسه در کاخ الیزه ملاقات کرده است.

این منابع همچنین اشاره کردند، به‌خلاف آنچه گزارش شده بود سعد حریری طی چند روز گذشته در فرانسه نبود و از آنجا به امارات سفر کرده بود و البته برنامه مشخصی برای بازگشت به بیروت نداشت.

از سوی دیگر منابع آگاه از پرونده تشکیل دولت اعلام کردند که نبیه بری همچنان منتظر بازگشت حریری و تعهد او به وعده‌هایش در خصوص تشکیل دولتی با حضور 24 وزیر است. همچنین «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان نیز به‌نوبه خود منتظر نتیجه تلاش‌های رئیس پارلمان مانده است که قبلاً دو بار درخواست تمدید مهلت تعیین‌شده برای انجام مأموریت سعد حریری در تشکیل دولت را داده بود.

منابع سیاسی لبنان در این زمینه تأکید کردند، نبیه بری از رفتار سعد حریری که به وعده‌های خود وفا نکرده است ناراضی است و فرصتی که برای خودش و حریری جهت تشکیل دولت تعیین کرده بود امروز پایان می‌یابد.

همین منابع معتقدند، در صورتی که سعد حریری به تعهدات خود پایبند نباشد بار دیگر ثابت می‌شود که او همچنان در حال طفره رفتن و ادامه دادن به روند بن‌بست سیاسی لبنان است؛ همان‌طور که مانورهای او در گذشته نیز این موضوع را نشان می‌دهد و تأکید می‌کند که حریری به‌دنبال اتلاف وقت است.

منابع وابسته به میشل عون نیز اعلام کردند، اگر حریری به وعده‌های خود عمل نکند امروز آخرین مهلت برای او خواهد بود و رئیس جمهور به همه اعلام می‌کند که پرونده تشکیل دولت دیگر در اختیار سعد حریری نخواهد بود که در این صورت بعد از استعفای نمایندگان فراکسیون حریری در پارلمان لبنان ممکن است گزینه برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی مطرح شود.

منابع لبنانی تصریح کردند، پس از مدت‌ها انتظار برای تشکیل دولت در شرایط کنونی ممکن است رئیس‌جمهور برای برون‌رفت کشور از بحران به برگزاری انتخابات پارلمانی به‌عنوان آخرین گزینه روی بیاورد. همچنین بحث تشکیل «دولت انتخاباتی» مطرح شده است که ریاست آن را شخص دیگری غیر از سعد حریری به‌عهده بگیرد که شبیه دولت نجیب میقاتی در سال 2005 خواهد بود.

طی چند روز گذشته در سایه ادامه تلاش‌های حزب‌الله و رئیس پارلمان لبنان برای پایان بن‌بست سیاسی در این کشور، نبیه بری ابتکار جدیدی تحت عنوان تشکیل دولتی متخصص با حضور 24 وزیر و بدون اینکه هیچ یک از طرفین تشکیل دولت یعنی حریری و میشل عون (یک‌سوم معطل) را در اختیار داشته باشند مطرح کرد. حریری بلافاصله از این ابتکار نبیه بری استقبال کرد و بدین ترتیب روزنه‌های امیدی برای برون‌رفت از بحران سیاسی لبنان مشاهده شد.

اما بعد از آن حریری مجدداً به سفرهای خارجی خود ادامه داد و مشخص نیست آیا به تعهدات خود با رئیس پارلمان عمل خواهد کرد یا همانند گذشته سعی دارد همچنان به اتلاف وقت ادامه دهد.

علاوه بر همه اینها واقعیت‌های اقتصادی و مالی لبنان در نقطه خطرناکی قرار دارند و حتی اگر همین امروز دولت تشکیل شود حل همه مسائل به زمان زیادی نیاز دارد؛ اما در هر صورت حضور یک دولت مستقل و پایدار برای شروع رسیدگی به این بحران‌ها و جلوگیری از تشدید آنها لازم و ضروری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =