دانشگاه آزاد اسلامی باید به صورت متنی و محوری در خدمت توسعه باشد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه باید به صورت متنی و محوری در خدمت توسعه کشور باشد گفت: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی تا حدودی توانسته این رویکرد را معنادار کند، اما باید نیروی انسانی قوی را تربیت کند تا بتواند منابع را تبدیل به سرمایه فعال کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سفری یک روزه به استان خراسان شمالی، صبح امروز با حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا نوری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بجنورد دیدار و گفت وگو کرد.

دکتر طهرانچی در ابتدای این دیدار با تبریک انتصاب حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا مرادی به عنوان یکی از نمایندگان نسل جوان مقام معظم رهبری در استان، گفت: امروز فرصت مغتنمی به وجود آمد تا در استان خراسان شمالی که مردمانی سختکوش، پرتلاش و فرهنگی دارد، حضور یابم. خوشبختانه بافت سنتی و روستایی استان به خوبی حفظ شده و این فرصت خوبی است که دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی بتواند اقدامات جدی در حوزه امنیت غذایی و کشاورزی داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تغییرات رویکردی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه های مختلف، اظهار داشت: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با تغییر رویکرد در حوزه فرهنگی، شاهد توفیقات خوبی بوده اند، به طوری که رهبر معظم انقلاب روز گذشته در پیامی که به نخستین رویداد ملی رقابت تیم های دانشجویی در کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی داشتند، اقدام عملی در راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی و رقابت گسترده گروه های دانشجویی را در شمار افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کردند. بحمدالله برگزاری این رقابت ها برنامه ریزی و اتفاق مبارکی بود و اعلام رضایت مقام معظم رهبری برای ما بسیار زیبا، دلنشین و انرژی افزاست.

دکتر طهرانچی با طرح این موضوع که دانشگاه آزاد اسلامی چگونه می تواند در استان ها به محور پیشرفت تبدیل شود؟ خاطرنشان کرد: در حوزه سلامت پذیرفتیم که دانشگاه های پزشکی و علوم پزشکی محور توسعه هستند، اما در حوزه علوم، دانشگاه خارج از مدار توسعه و پیشرفت قرار دارد، بنابراین آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که دانشگاه نباید کارکرد حاشیه داشته باشد و دانشگاه آزاد اسلامی باید در متن پیشرفت استان ها قرار گیرد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: استان خراسان شمالی از لحاظ کشاورزی و معدنی استان غنی است. مقام معظم رهبری در بیانیه مهم گام دوم می فرمایند که منابع طبیعی و نیروی انسانی باید جریان پیشرفت را بوجود بیاورد. واقعیت این است که مردم ما با وجود چنین منابع غنی نباید درگیر مسائل و مشکلات اقتصادی باشند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید به صورت متنی و محوری در خدمت توسعه باشد، تاکید کرد: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی تا حدودی توانسته این رویکرد را معنادار کند، اما باید نیروی انسانی قوی را تربیت کند تا بتواند منابع را تبدیل به سرمایه فعال کند.

دکتر طهرانچی ایجاد دانشکده های مهارتی و کارآفرینی در بستر آمایش استانی را از دیگر رویکردهای دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و افزود: شیروان در کشاورزی، جاجرم در معدن و هر یک از واحدهای استانی در حوزه ای دارای مزیت هستند و انتظار ما از کارکرد واحدهای دانشگاهی در استان ها این است که مردم این شهرها نباید در صنعت تنها کارگر باشند و مهندسان و متخصصان از جاهای دیگر بیایند. دانشگاه آزاد اسلامی باید در استان ها متناسب با نیاز و آمایش آن در سطوح مختلف نیروی متخصص و کارآمد تربیت کند، بنابراین این موضوع را در دستور کار قرار دادیم تا دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از بدو ورود به دانشگاه با صنعت آشنا شوند و مهارت های لازم را بیاموزند.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد دانشکده های فناوری را از دیگر برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی عنوان و تصریح کرد: راندمان کشاورزی ایران قابل قبول نیست، چرا که کشاورزان ما تکنولوژی محور نیست و زمانی کشاورز می تواند تکنولوژی محور باشد که ابزار داشته و دیگر اینکه بذر، سم و کود مورد نیاز کشاورزان سنتی است، بنابراین دانشکده های فناوری باید در کشاورزی هوشمند کارهای جدی را آغاز کرده و کاری کنیم که بهره وری ارتقا یابد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید در کنار توجه به موضوعات اقتصادی و فناوری استان، به نقش اجتماعی خود نیز توجه داشته باشد، گفت: اینکه اکنون با کاهش رشد جمعیت مواجه هستیم، دانشگاه هم در آن مقصر است، چرا که در تعلیمات خود به تغییر فرهنگ توجه نداشته و سبک زندگی را آموزش نداده است. دانشگاه باید نسبت به شاخص سلامت اجتماعی در شهرها حساس بوده و در خدمت استان باشد. در این مسیر نیز باید از نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه راهنمایی و مشورت بگیرند.
وی در پایان گفت: وضع معیشت کارکنان مورد توجه ما قرار دارد و تلاش جدی داریم که با برنامه ریزی مناسب بتوانیم وضعیت موجود را بهبود بخشیم، البته در این حوزه تلاش هایی شده و امیدواریم با تغییر دولت و با نفس جدیدی که دمیده خواهد شد، طرحی نو شکل بگیرد و کشور نیز از این وضعیت خارج شود.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1097650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =