معاونان فرهنگی به نشریات دانشجویی نگاه تخصصی ندارند

مدیرمسئول نشریه دانشجویی «چهارباغ» گفت: درحال حاضر معاونان فرهنگی نسبت به نشریات دانشجویی نگاه تخصصی ندارند و نشریات را با نگاه علمی و تخصصی مورد بررسی قرار نمی‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشریات دانشجویی به عنوان بازوی رسانه‌ای دانشگاه‌ها، از اهمیت زیادی در زمینه اثرگذاری و جهت دهی به افکار عمومی برخوردار هستند. در چندسال گذشته شاهد رشد کمّی نشریات دانشجویی در حوزه‌های مختلف بوده‌ایم اما به عقیده برخی فعالان دانشجویی، با وجود رشد کمی این نشریات شاهد ضعف محتوا، سطحی کارکردن و خلأ جریان‌سازی در آن‌ها هستیم.

در همین ارتباط، شیما قنبری مدیرمسئول نشریه دانشجویی «چهارباغ» دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره دلایل ضعف محتوایی برخی نشریات دانشجویی اظهارکرد: واقعیت این است که نمی‌توانیم به صورت کلی بگوییم که تمامی نشریات دانشجویی دارای ضعف محتوایی هستند. باید گفت که اعضای هیئت تحریریه تمام تلاش خود را می‌کنند تا محتوایی خوبی را منتشر کنند.

وی افزود: همواره سعی ما بر این بوده است کیفیت محتوای نشریه را حفظ کنیم تا از حوصله مخاطبان خارج نشود؛ در عین حال اما ضعف محتوایی برخی از نشریات دانشجویی، درارتباط با نبود نظارت درست بر آن‌ها است. وقتی نشریه‌ای، مورد توجه، بررسی، نقد و نظارت قرار می‌گیرد، طبیعی است که مدیرمسئول آن نشریه نسبت به محتواهای تولید شده پاسخگو می‌شود.

قنبری ادامه داد: درحالی که اگر نشریه‌ای با وجود تولید محتوای خوب مورد بررسی و توجه  قرار نگیرد، انگیزه اعضای تحریریه آن برای تولید محتوای مناسب کاهش پیدا می‌کند. نشریات دانشجویی به طور کلی زیر نظر دانشگاه فعالیت دارند به همین دلیل، دانشگاه باید کمیته‌ای را راه‌اندازی کند تا نشریات دانشجویی را به صورت تخصصی مورد نقد و بررسی قرار دهد.

مدیرمسئول نشریه «چهارباغ» تصریح کرد: نشریات دانشجویی در یکساله گذشته با چالش‌های متعددی مواجه شدند به گونه‌ای که عملا ارتباط خود را با معاونت فرهنگی دانشگاه از دست داده‌ایم. معاونت فرهنگی نیز صرفا نشریات را تایید کرده است. درحال حاضر معاونت فرهنگی نسبت به نشریات دانشجویی نگاه تخصصی ندارد و نشریات را با نگاه علمی و تخصصی مورد بررسی قرار نمی‌دهند.

وی درباره میزان دانشجویان نسبت به نشریات گفت: فعالان نشریات دانشجویی، صرفا به دلیل علایق شخصی در این زمینه فعالیت دارند و فضای کلی دانشگاه آنچنان تمایلی به نشریات دانشجویی ندارد. البته بسیاری از دانشجویان به انجام کارهای گروهی علاقه‌مند هستند و به همین دلیل در انجمن‌های علمی، کانون‌ها، تشکل‌ها و نشریات دانشجویی فعالیت می‌کنند؛ اما به طور کلی اقبال زیادی نسبت به این موضوعات وجود ندارد.

قنبری در پاسخ به سوالی درباره آینده نشریات دانشجویی خاطرنشان کرد: بنظرم نشریات دانشجویی به مرور زمان بهتر خواهند شد. به ویژه با تغییر تیم مدیریتی در دانشگاه تربیت مدرس انتظار می‌رود که مسئولان دغدغه بیشتری را نسبت به نشریات دانشجویی داشته باشند. بدیهی است که اگر مسئولان نسبت به حوزه کاری خود دغدغه‌مند باشند، زیر مجموعه‌های آن‌ها نیز به طور طبیعی ارتقا پیدا خواهند کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =