نمایندگان مجلس مانع تعطیلی دانشگاه‌های ناکارآمد می‌شوند

برخی نمایندگان مجلس مقاومت زیادی در مقابل اجرای طرح آمایش آموزش عالی دارند و نمی‌گذارند ادغام دانشگاه‌ها اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، طرح آمایش آموزش عالی چند سالی است که با هدف حل مشکلاتی اساسی در حوزه آموزش عالی مانند رشد نامتوازن دانشگاه‌ها، ماموریت‌گرا نبودن مراکز آموزش عالی و بی‌توجهی دانشگاه‌ها به نیازهای منطقه مطرح شده است.

اخیرا هم مسئولان وزارت علوم بیش از پیش، پیگیر اجرای این طرح شده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد به ثمر رسیدن این طرح با موانعی از جمله کارشکنی برخی نمایندگان مجلس همراه است.   

حشمت الله سعدی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان این که طرح آمایش آموزش عالی، بدون شک ضرورت دارد، اظهار کرد: نخست به این دلیل که تعداد دانشگاه‌های ایران متناسب با سطح و تراکم جمعیتی کشور نیست. البته شاید در گذشته این تعداد دانشگاه نیاز بوده است، اما امروز ضرورتی به وجود این همه دانشگاه نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان با اشاره به این که تعداد دانشگاه‌های کشور با توجه به شرایط امروز جامعه ایران خیلی زیاد است، افزود: متاسفانه در دهه‌های گذشته، در هر جایی که حداقل امکاناتی وجود داشت، بدون توجه به اینکه آیا امکان تاسیس یا ایجاد یک دانشگاه مفید و توانمند وجود دارد یا نه، دانشگاه تاسیس شده است.

وی با تاکید بر این که یکی از اهداف آمایش دانشگاه‌ها، انحلال یا ادغام دانشگاه‌هایی است که کیفیت مناسبی از نظر اعضای هیئت علمی و خروجی ندارند، گفت: وجود دانشگاه برای دولت هزینه‌بردار است و باید این هزینه توجیه داشته باشد.

سعدی در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی دانشگاهی در یک شهر کوچک با تعداد محدودی دانشجو ایجاد می‌شود؛ اما تعداد زیادی عضو هیئت علمی و کارمند دارد که حقوق و امکانات دریافت می‌کنند. هزینه‌های آب، برق و گاز هم بر عهده دولت است، این موضوع به لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیست. به همین دلیل باید برای حفظ کیفیت و جایگاه دانشگاه‌ها در ایران، دانشگاه‌هایی که ضعیف هستند و بازدهی ندارند، منحل یا ادغام شوند.

لزوم تناسب رشته‌های دانشگاهی با نیاز منطقه

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با تصریح بر این که رشته‌های دانشگاهی باید متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر ناحیه و منطقه ایجاد شوند، افزود: برای مثال دانشکده‌های کشاورزی در شمال کشور باید متناسب با مناطق پرباران، بر روی محصولاتی مانند برنج و باغبانی در حوزه مرکبات متمرکز باشند؛ اما در استان خوزستان باید بر کاشت میوه‌های گرمسیری و خرما و در کرمان بر تولید پسته و انار تمرکز کنند.

وی با بیان این که هدف آمایش آموزش عالی یکی توجیه‌پذیر بودن هزینه‌هایی است که دانشگاه بر عهده دولت می‌گذارد و دیگری ارائه خدمات متناسب با نیازهای مردم هر منطقه است، یادآور شد: مثلا شهر اراک در استان مرکزی، شهری کاملاً صنعتی است و به همین دلیل، نیاز به یک دانشگاه صنعتی قوی مانند دانشگاه صنعتی امیرکبیر دارد یا استان همدان نیاز به یک دانشکده کشاورزی قوی دارد.

سعدی با اشاره به این که تعداد دانشگاه‌ها در کشورهای توسعه‌یافته معمولا کم است؛ اما تعداد مراکز تحقیقاتی زیاد است، گفت: شرایط در ایران برعکس است و تعداد دانشگاه‌ها زیاد و تعداد مراکز تحقیقاتی کم است. مثلا برای تقویت کشاورزی در استان همدان، تاسیس یک مرکز تحقیقاتی در شهرستان نهاوند بیش از ایجاد یک دانشگاه توجیه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد.  

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با تاکید بر این که آمایش دانشگاه‌ها و آمایش سرزمین، اتفاق خوبی خواهد بود، افزود: اینکه هر اقدامی در هر منطقه‌ ایران، ابتدا مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد، تصمیم درستی است. هرچند بی‌توجهی به آمایش سرزمین، آسیب‌های زیادی برای کشور داشته است. برای مثال کارخانه‌ای که نیاز به آب فراوان دارد، در منطقه‌ای ساخته شده که آب ندارد.

وی در پایان با بیان این که طرح آمایش از دهه های گذشته مطرح شده؛ اما اقدامات عملی برای آن کمی دیر به جریان افتاده، اظهار کرد: به نظر من چون این طرح توجیه خوبی دارد، احتمالاً در دولت بعدی هم ادامه پیدا می‌کند. البته در حال حاضر تمام تصمیماتی که در حوزه اجتماعی و اقتصادی در ایران گرفته می‌شود، رنگ و بوی سیاسی دارند و من نگران هستم که آمایش دانشگاه‌ها هم درگیر این مشکل شود. برخی نمایندگان مجلس مقاومت زیادی در مقابل اجرای این آمایش دارند و نمی‌گذارند ادغام دانشگاه‌ها اتفاق بیفتد؛ اما امیدوار هستیم که در دولت بعدی این اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      0 0
      سلام متاسفانه تعداد مؤسساتی به نام دانشگاه های آزاد و علمی کاربردی و غیر انتفاعی نسبت به جمعیت ایران بسیار زیاد است. اگر این ها را به دانشگاه های دولتی اضافه کنیم واقعا تعداد حیرت انگیز است. اعضای هیات علمی و دانشجویان اکثر این دانشگاه ها بدون داشتن کمترین سطح علمی قابل قبول انتخاب شده اند و لازم است تجدید نطر و برخورد قاطع با این موسسات دانشگاه نما گردد.