نصرالله: پرونده لبنان درنشست وین و مذاکرات تهران - ریاض مطرح نشده

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در پاسخ به کسانی که مدعی شده اند، تشکیل دولت جدید لبنان موکول به روشن شدن نتایج نشست وین و مذاکرات ایران و عربستان است، تاکید کرد که پرونده لبنان اصلا در این نشست و مذاکرات مطرح نشده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، دبیرکل حزب الله شامگاه دیروز جمعه در سخنرانی برای مردم لبنان از طریق شبکه المنار، اظهارداشت: برخی از سیاستمداران و اهالی رسانه در لبنان در سخنرانی ها ، مصاحبه ها و مقالات خود درصدد هستند و به ویژه در هشت ماه گذشته اصرار دارند همچنان حزب الله و ایران را مسئول تشکیل نشدن دولت جدید لبنان معرفی کنند، به صورت آنها چنگ بزنند و با آنها تسویه حساب سیاسی کنند.

وی خاطرنشان کرد:برخی مدعی شده اند که ایران از حزب الله خواسته اجازه ندهد دولت لبنان تشکیل شود و منتظر نتیجه مذاکرات در وین در خصوص توافق هسته ای باشد. به این ادعا پیشتر پاسخ داده ام اما چاره ای نیست باید برای روشنگری افکار عمومی آن را تکرار کنم.

علاوه بر سیاستمداران و اهالی رسانه مخالف محور مقاومت ضد تروریسم داعشی و صهیونیستی، « دورتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت ساعاتی قبل از شروع سخنرانی سید حسن نصرالله درگفت وگو با برنامه « اینجا بیروت» شبکه تلویزیونی لبنانی الجدید مدعی شد که تهران دنبال دولتی است در لبنان که تابع آن باشد و برنامه های ایران را اجرا کند.

سید حسن نصرالله در ادامه اظهارات خود گفت:برخی در لبنان نمی فهمند یا اصلا حاضر نیستند آنچه را به آنها گفته می شود، بشنوند و همواره مدعی می شوند که تا مذاکرات وین و یا مذاکرات بین ایران و عربستان که چند مرحله آن در بغداد برگزار شده است، پایان نیابد حزب الله مانع تشکیل دولت لبنان می شود.

دبیرکل حزب الله افزود:به آنها که براساس اوهام و تخیلات خود تحت عنوان اطلاعات از مذاکرات وین بیان می کنند، براساس یک ارزیابی علمی و عقلائی می گوییم که بجز موضوع هسته ای در وین ، موضوع دیگری مطرح نشده است.

وی تاکید کرد: ایران همواره با گشوده شدن هر پرونده دیگری در وین بجز توافق هسته ای مخالفت کرده و اصلا این آمریکایی ها و دوستان شما هستند که از پرونده لبنان به عنوان گروگان استفاده می کنند ، تلاش دارند پرونده های منطقه ای در مذاکرات با ایران گشوده شود.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد:ایران همواره هرگونه مذاکره در باره پرونده های منطقه ای و موشک های بالستیک را رد کرده و بر تمرکز بر مذاکرات هسته ای اصرار و تاکید دارد. در مذاکرات وین اصلا هیچکدام از طرف ها نامی از لبنان نبرده و به آن توجهی نکرده است و موضوع لبنان موجب تقدم و تاخری در مذاکرات هسته ای جاری در وین نشده است.

دبیرکل حزب الله تصریح کرد: در مذاکرات بین ایران و سعودی هم می توانید از سعودی ها سوال کنید حتما به شما پاسخ می دهند، دوستان ایرانی موضوعات را با ما در میان می گذارند زیرا ما معتقد به ولی فقیه هستیم. در همه مذاکرات سعودی – ایرانی هیچ سخنی از لبنان به میان نیامده و طرف ایرانی و طرف سعودی اصلا موضوع لبنان را مطرح نکرده اند و دو طرف بر روابط دو جانبه متمرکز هستند.

وی گفت:بله طرف سعودی پرونده یمن را مطرح کرده زیرا الان مشکل واقعی و اولویت نخست آن است و دنبال حل بحرانی است که با دست خودش و با تجاوز علیه یمن در آن غوطه ور شده است.

سید حسن نصرالله اظهارداشت:بارها تاکید کرده و می کنم که جمهوری اسلامی ایران هرگز به نیابت از احدی اعم از لبنانی ، سوری ، فلسطینی ، یمنی ، عراقی ، بحرینی و افغانستانی مذاکره نمی کند اما حاضر است اگر کشور دوستی مانند لبنان درخواست کمک داشت، به آن کمک کند ، بنابر این از کسانی که همواره تلاش می کنند مسئولیت تشکیل نشدن دولت لبنان را به ایران و یا حزب الله ارتباط دهند، این روند را متوقف کنند.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد: حزب الله همواره با خلاء دولت مخالف بوده و آن را رد کرده است، در سال ۲۰۱۹ با وجود تظاهرات بزرگ و تزلزل دولت سعدالحریری، با صراحت تاکید کردم مخالف سقوط دولت ، استعفای الحریری و انتخابات زودهنگام هستیم هر چند سعدالحریری خود بعداز چند روز استعفا کرد و بعداز آن هم تلاش زیادی برای توافق کردیم که به تشکیل دولت حسان دیاب منجر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =