اکوتوریسم گیاهان دارویی کشور در سرای نوآوری شهرکرد ایجاد می‌شود

قائم مقام معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در بازدید از دستاوردهای حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، بر ضرورت حمایت های معنوی از واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی تاکید شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)،  وحید ضرغامی ضمن بازدید از مراکز تحقیقاتی، هسته های فناور و مزرعه علمی تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، دستاوردهای حاصل در حوزه گیاهان دارویی در واحد را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در این واحد دانشگاهی، سرای نوآوری به صورت عملیاتی با تنوع بالای گیاهان دارویی بصورت علمی، در این حوزه ایجاد شده و بستر بسیار مناسبی جهت توسعه فضای موجود فراهم است و با گسترش دامنه فعالیت های آن امکان تبدیل آن به اکوتوریسم گیاهان دارویی کشور میسر خواهد شد.

ضرغامی ضمن تاکید بر انجام همکاری های مشترک در راستای ایجاد و توسعه سرای نوآوری استان چهارمحال و بختیاری، ادامه داد: در این راستا، این حوزه، حمایت های معنوی لازم، جهت ارتقای واحدهای فناور، شرکت های دانش بنیان  و سرای نوآوری واحد را انجام خواهد داد.

وی همچنین در بازدید از کلکسیون گیاهان دارویی و سیستم نوین آبیاری انجام گرفته توسط شرکت دانش بنیان این واحد دانشگاهی در جهت آبیاری گیاهان دارویی موجود در مزرعه با صرفه جویی بسیار بالا در جهت میزان مصرف آب، این گونه اقدامات صورت گرفته توسط شرکتها و مراکز تحقیقاتی واحدها را از جمله گام های برداشته شده در راستای تحقق دانشگاه های کارافرین دانست.

در ادامه این دیدار، قائم مقام معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه از مرکز پرورش اسب، مزرعه پرورش ماهی، شرکت کچوان، فضای سرای نوآور، مراکز تحقیقات بیوتکنولوژی، گیاهان دارویی، میکروبیولوژی، صنایع غذایی، پایلوت شیر و محصولات لبنی، کارگاه های اسانس گیری و خشک کن گیاهان دارویی همچنین آزمایشگاه مرکزی دانشگاه بازدید و اقدامات انجام گرفته در حوزه فناوری واحد را مطلوب ارزیابی کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد هم در حاشیه این بازدید گفت: طی دو سال اخیر بیش از 45 هسته و واحد فناور در این واحد دانشگاهی راه اندازی شده است.

بهاره بنی طالبی یادآور شد: همچنین در راستای تبدیل این واحد به قطب گیاهان دارویی، تا کنون 20  پروانه بهره برداری صنایع تبدیلی کشاورزی، 20 پروانه بهداشتی ساخت کارگاهی همچنین گواهی تحقیق و توسعه (R&D) از وزارت صمت اخذ شده ضمن اینکه سطح آمادگی فناوری TRL9 از سامانه ارزیابی فناوری ایران (سافا) نیز بدست آمده است.

وی بیان کرد: از دیگر اقدامات انجام شده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در حوزه فناوری می توان به ساخت کیت مولکولی تشخیصی ویروس کووید 19، اجرای طرح پایلوت و کشت نشا استاندارد با همکاری جهاد کشاورزی، ثبت اختراع فرایند نانو کپسوله کردن هورمونها و تنظیم کننده های رشد گیاهی، ایجاد کلکسیون کشت 80 گونه گیاهی در محیطی عاری از علف هرز با آبیاری تیپ در مزرعه دانشگاه، طراحی و ساخت نمونه اولیه کیت تشخیص کمپیلوباکتربا استفاده از مهندسی معکوس در هسته فناور واحد، تولید دمنوش افزایش دهنده مقاومت بدن در برابر ویروس کرونا و اخذ مجوزهای لازم جهت تولید انبوه توسط شرکت فناور در واحد شهرکرد، راه اندازی کتابخانه دیجیتال کووید 19 اشاره کرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1101199

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =