اعتراضات دانشجویان به 2 بخش شدن یک دانشگاه در تهران و کرج

رئیس دانشگاه خوارزمی در روزهای اخیر از طراحی تشکیلات مستقل برای واحدهای دانشگاه خوارزمی در تهران و کرج خبر داد که با سرپرستی جداگانه مدیریت خود را انجام می‌دهند که این موضوع مورد نقد و اعتراض دانشجویان این دانشگاه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در جلسه 149 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از آمادگی وزارت مطبوعش برای اجرای طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی کشور خبر داد. از سوی دیگر برخی از دانشگاه‍‌های به ویژه دانشگاه‍‌های تهران چند سالی است که برنامه‌ها و راهکارهایی برای تجمیع دانشکده‌های خود ارائه داده‌اند. به عنوان مثال عزیزالله حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی در روزهای اخیر  از طراحی تشکیلات مستقل برای واحدهای دانشگاه خوارزمی در تهران و کرج خبر داد که با سرپرستی جداگانه مدیریت خود را انجام می دهند. 

در این راستا، حمید بیراوند در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره مستقل شدن بخش‌های کرج و تهران دانشگاه خوارزمی بیان کرد: شورای صنفی دانشگاه با دو بخش شدن دانشگاه به شدت مخالف بوده ولی با  تجمیع دانشگاه به صورت اصولی و مناسب موافق است.

وی ادامه داد: مسئولان دانشگاه خوارزمی قرار بود دانشکده‌های دانشگاه را تجمیع کنند نه اینکه واحدهای کرج یا تهران را مستقل کنند. اگر بنا به به استقلال واحدها باشد باید دو دانشگاه جدا با سهمیه جداگانه ثبت شود. 

دبیر شورای صنفی دانشگاه خوارزمی با اشاره به پیدایش مشکلات جدید ناشی از دو بخش کردن دانشگاه خوارزمی یادآور شد: اگر دانشگاه به دو بخش تقسیم شود نیاز به نیروی  انسانی مضاعف است.  همچنین مسئولان و معاونان دانشگاه نیز باید وقت خود را در هر دو بخش دانشگاه تقسیم کنند که در واقعیت امکان رسیدگی به مشکلات و مطالبات دانشجویان را نخواهند د اشت.

وی با ذکر مثالی بیان کرد: به عنوان مثال دانشجویی که در واحد کرج مشغول به تحصیل است، شانس ملاقتش با برخی از استادان یا مسئولان در هفته به نصف کاهش می‌یابد. در حالی که در صورت تجمیع دانشکده‌ها شانس این را دارد که تمامی روزهای هفته با مسئولان، معاونان و استادان دیدار داشته باشد. این موضوع باعث نابرابر دانشجویان دانشگاه خوارزمی با سایر دانشگاه‌های کشور است.

بیراوند با اشاره به بعُد مسافت و رفت و آمد کارکنان بین بخش‌های دانشگاه کرج و تهران مطرح کرد: این اقدام در نهایت موجب افزایش هزینه و خستگی کارکنان می‌شود و صرفا هزینه برای دانشجویان، استادان و نیروی انسانی ایجاد می‌کند.

این دانشجوی دکتری رشته جامعه شناسی با بیان اینکه عده‌ای اجازه ندادند که دانشکده‌های دانشگاه خوارزمی تجمیع شود و معتقد هستند دانشگاه باید به همین صورت باشد، گفت: مدیران قبلی دانشگاه به درستی توزیع منابع برای بخش‌های مختلف انجام نمی‌دادند. حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی در ابتدای امر مخالف دو بخش شدن دانشگاه بود. 

وی با تاکید بر اینکه دانشجو بازنده اصلی سوءمدیریت است، گفت: دانشجویان در سال‌های گذشته و مدیریت‌های سابق دانشگاه متحمل آسیب‌های بسیاری شدند. به عنوان مثال رئیس سابق دانشگاه  بدون برآورد هزینه اقدام به ساخت برخی ساختمان‌های دانشگاه کرد که به دلیل نبود بودجه به صورت نیمه کاره رها شده و ظاهر دانشگاه را نامناسب کرده است. 

بیراوند با بیان اینکه ناعدالتی در بخش‌های کرج و تهران دانشگاه خوارزمی وجود دارد، گفت: دانشجویان در دانشگاه کرج به شدت با کمبود کلاس و استاد مواجه هستند و از لحاظ عمرانی و فنی عدالتی بین بخش کرج و تهران وجود ندارد. حال اگر بخش کرج کاملا مستقل شود قطعا مشکلاتش بیشتر خواهد شد مگر اینکه بودجه‌ای جداگانه برای این دانشگاه در نظر گرفته شود. 

وی درباره دلایل نداشتن رشد علمی مناسب دانشگاه خوارزمی مطرح کرد: دانشجویان مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد در یک محل درس نمی‌خوانند و از یکدیگر جدا هستند در نتیجه دانش و تجارب به درستی بین دانشجویان انتقال پیدا نمی‌کند. 

وی درباره راهکار حل مشکلات پراکندگی دانشکده‌های دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: بهترین راهکار در کوتاه مدت این است که دانشکده‌ای که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در یک رشته، در دو شهر تهران و کرج دانشجو می‌پذیرد در یک شهر متمرکز شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1101303

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =