آقای مسئول «شوآف» بس است؛ خروجی صنعتی را جایگزین مقاله کنید

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «شوکا شیمی اسپادانا» گفت: به جای پایان‌نامه‌ها ارشد و دکتری و ارائه مقاله به صورت موازی، خروجی صنعتی بگذارند. به همان اندازه که یک دانشجو با مقاله می‌تواند دفاع کند، با طرح پژوهشی ورود به صنعت شده هم بتواند دفاع کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، اکثر ضدکف‌هایی که در کارخانجات استفاده می‌شود، وارداتی بوده و شاید خیلی از آنها هم گرید غذایی نداشتند. برای نمونه در صنایع لبنی، شیر کف کرده و در پروسه تولید پنیر و دیگر محصولات لبنی مشکلاتی  ایجاد می‌کند، از طرفی پنیر تولیدشده به قوطی می‌چسبد و موجب نارضایتی مشتری می‌شود.

درکل  مشکل کف در بسیاری از صنایع غذایی مانند صنایع قند، خمیرمایه، نوشابه و آبمیوه‌ها رخ می‌دهد و موجب مشکلات فراوان برای صنایع می‌شود. این نیاز بازار توسط شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا شناسایی و تولید شد. در ادامه مصاحبه ایسکانیوز با مدیرعامل این شرکت فناور را می‌خوانید.

مهروسادات میرمحمدی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز بیان کرد: شرکت «شوکا شیمی اسپادانا» از سال 94 فعالیت تحقیقاتی را شروع کرده، در سال 96 مجوز دانشگاهیان را گرفته و وارد تولید صنعتی شده است. به‌تازگی وارد فاز تولید ضدکف‌های آرایشی بهداشتی شده و به دنبال مجوز آن هستیم.

وی در ادامه افزود: به شرکت‌های مختلف مشاوره داده؛ چون تیم علمی و دانشجو داریم. محصولات شرکت در بسیاری از کارخانه‌های بزرگ لبنی و قند در سطح کشور مصرف می‌شود. این شرکت اولین و تنها تولیدکننده ضدکف لبنی در کشور است. در کشور منحصربفرد هستیم.

نابلدی مسئولانِ مشکل‌سازِ چالش‌آفرین 

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در مورد موانع و مشکلات در مسیری که یک پژوهش طی می‌کند تا به صورت عملی درآید، گفت: عمده مشکل این است که مسئولان و بزرگان سازوکار ورود به صنعت را نمی دانند؛ این اولین و آخرین مشکل است. در واقع افرادی در حال تصمیم‌گیری برای صنعت هستند که خودشان یک ذره ماده تولید نکردند و چالش‌ها را نمی دانند.

وی ادامه داد: در این مورد باید تصمیم‌گیرنده‌ اصلی خود هیئت‌علمی‌های فناور باشند؛ چراکه این مسیر را رفتند و چالش‌ها را دیدند. مشکل دیگر این است که ما آموزش‌های دانشگاهی دیدیم و سازوکار صنعت بسیار متفاوت است. اگر هیئت علمی می‌خواهد وارد این کار شود باید ابتدا ملزم به گذراندن دوره‌های خاصی باشد.  چون در اینجا قضیه مالی هم مطرح می شود و خطا معنایی ندارد و اینکار در این زمینه کمک‌کننده است.

در مسیرمان ریالی وام نگرفتیم/ حمایت 0 درصدی دانشگاه آزاد!

میرمحمدی با اشاره به اینکه حمایت‌ها در کشور بیشتر «شوآف» و حمایت‌های زبانی است، افزود: در این چند ساله که کار اقتصادی انجام دادیم، یک وام از هیچ سازمانی حتی از صندوق نوآوری نگرفتیم؛ چون قوانین بسیار دست‌و پاگیر است.

وی همچنین در مورد حمایت‌های دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در دانشگاه آزاد هیچ حمایتی صورت نگرفته است بلکه فقط سنگ‌اندازی می‌کنند. در واقع حمایت دانشگاه آزاد صفر است. علت هم این است که افراد تصمیم‌گیرنده، این کار را نمی دانند و باور ندارند. حتی دانشگاه قصد همکاری دارد اما دستورالعمل‌های بالا دستیِ دست‌و پاگیر دانشگاه را هم می بندد. حتی پشیمانیم چرا با دانشگاه کارمان را شروع کردیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در مورد میزان صادرات و ورود به بازارهای جهانی گفت: در حال حاضر هدف پوشش کل کشور و بیشتر کردن سبد محصولات است؛ چون ماده منحصربفرد است اما مصرف بالایی ندارد. هنوز به صادرات ورود نکردیم اما در برنامه‌های بعدی است.

میرمحمدی درآمدزایی شرکت دانش‌بنیان را مثبت ارزیابی کرد و در ادامه گفت: از لحاظ درآمدزایی بدون بدهی حقوق پرسنل را داده و از همین درآمدها در حال توسعه شرکت هستیم.

600 میلیون تومان برای دانشگاه درآمدزایی داشتیم

شرکت عایدی خوبی برای دانشگاه آزاد داشته است. شتابدهنده شدیم و ارزش افزوده ما زیاد بوده است. مطابق اظهارنامه، در سال گذشته 600 میلیون برای دانشگاه درآمدزایی داشتیم.

وی در مورد علت تبعیض‌های میان پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه‌های دولتی اظهار کرد: علت را نمیدانیم؛ اما معلول را می‌بینم. من  به عنوان هیئت علمی فناور دانشگاه آزاد خجالت می‌کشم حقوقم را به کسی بگویم. نه گرنتی داریم نه امتیاز خاصی برای ما وجود دارد.

میرمحمدی اضافه کرد: به اندازه یک هیئت علمی تمام‌وقت سرکلاس می‌روم، تدریس دارم و در وقت اضافه باید شرکت‌داری هم کنم. یا باید کار شرکت را رها کنم یا از جانم بزنم و مستهلک شوم.

قانون بدانید بعد وارد صنعت شوید

مدیرعامل شرکت دانش بنیان شوکا شیمی اسپادانا بیان کرد: هر کسی بخواهد در این کار ورود کند اولین نکته باید قانون بداند و پیش‌فرض ورود به مرکز رشد باید یکسری دوره‌ها مثل حسابداری و مالی آشنایی با قوانین کار و... باشد. حتی اگر دانشگاه آزاد می‌خواهد کاری کند، امتیاز بگذارد برای کسانی که این دوره‌ها را دارند.

میرمحمدی در مورد اینکه اگر دانشگاه‌ها بخواهند علم را به محصول تبدیل کرده و به سمت دانشگاه های نسل چهارم حرکت کنند، گفت: به جای پایان‌نامه‌ها ارشد و دکتری و ارائه مقاله به صورت موازی خروجی صنعتی بگذارند. در واقع به همان اندازه که یک دانشجو با مقاله می‌تواند دفاع کند، با طرح پژوهشی ورود به صنعت شده هم بتواند دفاع کند.

از مقاله نویسی آبی گرم نمی‌شود

وی همچنین توضیح داد: استفاده از نیروی دانشجو در دوران ارشد و دکتری هم هیئت علمی را سوق می دهد هم دانشجو را کاربلد می‌کند و مانعی بر سر راه نمی‌شود. در حال حاضر من دانشجوی دکتری دارم، دو ایده صنعتی هم در ذهنم وجود دارد که هر کدام یک محصول می شود و کشور را از خروج ارز نجات می دهد؛ اما باید به اجبار برای دانشجوی دکتری‌ پایان‌نامه‌ای تعریف کنم که بتواند از آن مقاله دربیاورد. میدانم این پایان‌نامه ده‌من آب را هم گرم نمی‌کند. این مسئله بزرگترین مشکل ارتباط با صنعت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1101625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =