استادان دانشگاه امنیت شغلی ندارند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد اسلامشهر گفت: استادان اکنون امنیت شغلی نداشته در نتیجه انگیزه کافی برای پیشرفت در علم و تخصص خود را ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، هر چه به روزهای پایان فعالیت وزارت علوم دولت دوازدهم نزدیک می‌شویم، درخواست‌ها و مطالبات فعالان دانشجویی، اعضای هیئت علمی و دانشجویان از وزیر علوم آینده شدت بیشتری می‌گیرد. مطابات دانشجویان بیشتر شامل معیشت دانشجویان دکتری، نبود سیاسی کاری در این وزارتخانه، جلوگیری از فرار نخبگان و تخصیص ساختمانی برای فعالیت انجمن‌های علمی است. همچنین استادان نیز خواستار بازنگری آیین‌نامه ارتقای درجه استادی و همسان‌سازی حقوق هستند.

آزاده اربابی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره مطالبات اعضای هیئت علمی از وزیر علوم آینده بیان کرد: در حال حاضر برخی از استادان احساس می‌کنند که به آنها توهین شده است چراکه درخواست همسان سازی حقوق آنها از سوی وزارت علوم پیگیری نمی‌شود. استادان اکنون امنیت شغلی نداشته در نتیجه انگیزه کافی برای پیشرفت در علم و تخصص خود را ندارند. 

وی ضمن درخواست از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای حل مشکلات معیشتی استادان و گفت: برخی از استادان از زمان حضور خود در دانشگاه کم می‌کنند و در آموزشگاه‌ها برای امرار معاش تدریس می‌کنند. اگر استادی مشکل معیشتی نداشته باشد، به طور قطع ترجیح می‌دهد در محیط علمی دانشگاه و در اختیار دانشجویان باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد اسلامشهر با اشاره به اجرای بخشنامه الف و  ب اعضای هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: شاید این بخشنامه با هدف ارتقای علم استادان تدوین شده باشد؛ اما متاسفانه به خوبی در دانشگاه اجرایی نشده است. در حال حاضر استادان از ترس در دروه‌ها شرکت می‌کنند و در واقع به دنبال حضور سودمند کلاس‌های آموزشی نیستند. 

وی ادامه داد: کلاس‌های بینش مطهر یا توانمندسازی استادان و دوره‌هایی که برگزار می‌شود، بیشتر تهدید دارد. در حالی که می‌توانند با ترغیب استادان به باعث فعالیت بیشتر آنها شوند. به عنوان مثال استادی که پیمانی و پایه یک یا دو است یا استادی که بیشت و چندی سال سابقه تدریس دارد، تمام کارگاه‌ها یکسان برگزار کنند.

اربابی بر گزینش اعضای هیئت علمی تاکید کرد و گفت: گزینش استادان باید به صورت دقیق انجام شود و وزارت علوم بر روند گزینش نظارت داشته باشد. بسیار اتفاق افتاده که برای برخی از استادان پاپوش درست کرده‌اند و  هیئت علمی وی لغو شده است؛ اما برخی از استادان نیز هستند که با وجود مشکلات اخلاقی سال‌هاست که مشغول به تدریس هستند.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه‌ها مرکزی به نام گزینش یا حراست دارند که متاسفانه تعریف درستی برای علمکرد آنها وجود ندارد، گفت: در نظام دانشگاهی  تعریف نشده که اگر حراست از تخلف اخلاقی یا علمی استادی اطلاعی دارد، حیطه اختیارات و برخورد با استاد خاطی تا چه میزان می‌تواند باشد.

مجهز کردن استادان به مهارت تدریس

وی با تاکید بر مهارت تدریس اعضای هیئت علمی مطرح کرد: آگاهی استادان به مباحث علمی تنها کافی نیست و آنها باید مهارت انتقال این علم را به دانشجویان فرا بگیرند. در حال حاضر از نظر مسئولان وزارت علوم تنها افرادی که از نظر علمی یا اخلاقی مورد تایید گزینش باشند، کافی است و می‌تواند سر کلاس درس حاضر تدریس کند. 

اربابی با اشاره به اینکه در حال حاضر انجمن‌های علمی به شدت کمرنگ و کم فعالیت شدند، گفت: مسئولان همانگونه که به دنبال پیشرفت فعالیت بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها هستند، باید برای تقویت انجمن‌ها نیز برنامه و راهکار داشته باشند.

عضئو هیئت علمی رشته جغرافیایی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: برخی از دانشجویان برای عضویت در بسیج دانشجویی گارد دارند و تمایلی برای فعالیت در دفاتر بسیج را ندارد. انجمن‌ها علمی بهترین گزینه برای جذب دانشجویان و فعالیت آنهاست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1103026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =