متکی: ایران دنبال روابط خوب با همه همسایگان است/ تغییر توازن قوا در یمن موجب تغییر رفتار عربستان شد

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان، درگیری دو کشور ایران و عربستان را موجب افول ظرفیت‌ها و قدرت منطقه‌ای کشورهای خاورمیانه معرفی کرد و بر این اساس، جمهوری اسلامی همواره دنبال «حسن همجواری و روابط خوب» با همه همسایگان از جمله عربستان بوده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در ماه‌های اخیر صحبت‌هایی در خصوص مذاکرات دوجانبه بین ایران و عربستان برای عادی‌سازی روابط مطرح می‌شود. پای این موضوع حتی به کنفرانس خبری آیت الله رئیسی –پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 1400- باز شد و ایشان در پاسخ به سوالی در همین باب، ضمن اشاره به تمایل ایران به رابطه با تمام کشورهای همسایه، اظهار کردند که در موضوع «بازگشایی سفارتخانه‌ها بین ایران و عربستان» مانعی از سوی ایران وجود ندارد. از همین رو، در مصاحبه اختصاصی که با دکتر منوچهر متکی -وزیر اسبق امور خارجه کشورمان و به عنوان یک فرد نزدیک به رییس جمهور منتخب- انجام شد، موضوع مذاکره ایران و عربستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

از نظر آقای متکی، وقتی برخی اظهارات و رویکردها را در کنار تحلیل میدانی شرایط قرار می‌دهیم، متوجه تغییر دیدگاه عربستان می‌شویم که بر طبق آن وضع موجود برای آنها قابل دوام نیست. به گفته ایشان، مناسبات دولت کنونی عربستان با دموکرات‌ها در آمریکا –حداقل در برخوردهای ظاهری- با آنچه در دوره ترامپ وجود داشت، تفاوت دارد و دست حکمرانان عربستان مثل دوران ترامپ باز نیست. از طرف دیگر، در بعد منطقه‌ای نیز عربستان کماکان در قطع روابط با قطر قرار دارد و سردی خاصی در روابط این دو کشور حاکم است. علاوه بر این، روابط عربستان با ایران –به عنوان کشوری که قدرت آن در منطقه غیرقابل انکار است- قطع شده و از همه مهمتر اینکه اکنون عربستان در باتلاق یمن گیر افتاده است.

دیپلمات برجسته کشورمان ضمن اشاره به اینکه هیچ روزنه امیدی برای دستیابی عربستان به اهداف حداقلی خود در یمن وجود ندارد، اظهار داشت که این باور در سراسر جهان به وجود آمده که عربستان قطعا پیروز جنگ یمن نیست و با توجه به توازن قوای جدید شکل گرفته در صحنه نبرد بین این دو کشور، صحنه جنگ به ضرر عربستان پیش می‌رود. وی افزود: مجموعه این عوامل عربستان را به راهکاری منطقی و عقلایی سوق داد تا در رفتار و سیاست‌های خود بازنگری کند. ارزیابی شخصی آقای متکی این است که با توجه به ظهور نشانه‌هایی دال بر تغییر رفتار عربستان سعودی، ایران نیز از این موضوع استقبال خواهد کرد.

ایشان با توجه به اهمیت جایگاه دو کشور ایران و عربستان در منطقه، درگیری این دو کشور را موجب افول ظرفیت‌ها و قدرت منطقه‌ای کشورهای آن معرفی کرد و بر این اساس، جمهوری اسلامی همواره دنبال «حسن همجواری و روابط خوب» با همه همسایگان از جمله عربستان بوده است. این مقام اسبق وزارت امور خارجه ایران امیدوار است که در آینده نه چندان دور شاهد تحولاتی باشیم. به گفته وی، عربستان و سایر همسایه‌ها می‌توانند از فرصت تحولات جدید در ایران استفاده کنند و بنیاد جدیدی در روابط خود با ایران به وجود بیاورند.

دکتر متکی در پاسخ به این سوال که آیا توقف اقدامات خصمانه عربستان علیه مردم یمن پیش شرط مذاکرات بوده، ضمن اشاره به اینکه پیش شرطی از سوی مسئولین جمهوری اسلامی برای مذاکرات مطرح نشده است، اظهار کرد: برداشتن هر گام جانبی مثبت از سوی عربستان به گام‌های احتمالی ایران کمک خواهد کرد.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1103445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =