اظهار عجز لهستان از متوقف ساختن پروژه نورداستریم

دولت لهستان اعلام کرد درباره پروژه خط لوله گازی نورداستریم ۲ تمام تصمیم‌ها اتخاذ شده است و راهی برای متوقف کردن آن نیست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دولت لهستان با ابراز ناراحتی اعلام کرد که ورشو به دلیل آنکه پروژه خط لوله گازی نورداستریم ۲ طرحی تصویب شده است، توانایی متوقف ساختن آن را ندارد.

سخنگوی دولت لهستان با انتشار بیانیه‌ای با اذعان به آنکه تصمیمات مربوط به این طرح اتخاذ شده و راهی برای متوقف ساختن آن نیست، افزود: «با ناراحتی اعتراف می‌کنیم که تمام مسائل مربوط به این طرح بحث شده‌اند و راهی برای بازداری آن وجود ندارد.»

این مقام لهستان با متهم کردن آلمان به نقض «اصل همبستگی در انرژی اروپا» گفت: «متاسفانه متوقف ساختن این پروژه خط لوله گازی بدون همبستگی در اتحادیه اروپا غیرممکن است.»

هفته گذشته یک دیپلمات ارشد آمریکایی از توافق با آلمان بر سر خط لوله نورداستریم ۲ خبر داد و گفت: «آمریکا در توافق با آلمان، پیگیر تمدید ۱۰ ساله انتقال گاز از طریق اوکراین است.»

براساس پیش‌نویس توافق آلمان و آمریکا که که از سوی خبرگزاری بلومبرگ منتشر شده بود، این دو کشور با اشاره به توافق خط لوله گازی نورداستریم ۲ هشدار دادند احتمال دارد تحریم و اقدامات بازدارنده دیگری را علیه روسیه اعمال کنند.

پس از آن سخنگوی مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اوکراین خواستار رایزنی درباره توافق اخیر میان آلمان و آمریکا بر سر پروژه خط لوله گازی نورداستریم ۲ است و افزود: «کی‌یف به بندهای ۲۷۴ و ۳۷۸ توافق میان اتحادیه اروپا و اوکراین برای رایزنی درباره این توافق استناد کرده است. این بندها به همکاری در زیرساخت‌های تجارت آزاد و همچنین همکاری در زمینه انرژی به عنوان همکاری و اقتصادی بخشی اشاره دارند.»

پروژه نورداستریم-۲ گاز طبیعی روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان منتقل می‌کند. این خط لوله از دو خط ۱۲۳۰ کیلومتری با ظرفیت ترکیبی ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز در سال تشکیل شده است.

سال گذشته عملیات ساخت پروژه گازی نورد استریم ۲ در دریای بالتیک و در نزدیکی جزیره «برنهلم» دانمارک به‌دلیل تهدیدهای تحریمی آمریکا متوقف شد. اکنون ساخت این پروژه گازی بار دیگر ازسر گرفته شده و ۹۳ درصد پیشرفت داشته است. این خط لوله پس از تکمیل شدن، سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی روسیه را به آلمان منتقل خواهد کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1104811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =