روزنامه آمریکایی: بایدن مذاکرات برجام را ترک کند

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در سرمقاله روز دوشنبه خود ضمن تکرار ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران از دولت آمریکا خواست مذاکرات برجام را ترک کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، یک روزنامه آمریکایی در سرمقاله روز دوشنبه خود از دولت «جو بایدن» خواسته مذاکرات وین برای مشخص کردن وضعیت اجرای برجام را ترک کند.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال اتهامات رژیم صهیونیستی درباره نقش‌آفرینی ایران در حمله به نفتکش «مرسر استریت» تکرار کرد و در آغاز این سرمقاله نوشت: «رئیس‌جمهور بایدن باید چند سیلی از ایران بخورد تا بپذیرد که با بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ نمی‌تواند رفتار مخرب تهران را تغییر دهد؟»

جمعه گذشته یک گروه اطلاعاتی-امنیتی دریایی موسوم به «دریاد گلوبال» در گزارشی اعلام کرد، یک کشتی که با پرچم لیبریا در حال حرکت در ۲۸۰ کیلومتری بندر الدقم در دریای عمان بود، با یک هواپیمای بدون سرنشین هدف قرار گرفت.

مقام‌ها و رسانه‌های رژیم صهیونیستی تنها ساعاتی بعد از وقوع این حادثه بدون ارائه هیچ‌گونه مستنداتی مدعی شدند که ایران عامل حمله به کشتی تجاری «مرسر استریت» بوده است.

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا و «دومینیک راب»، وزیر امور خارجه انگلیس نیز به پیروی از رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند که ایران در انجام این حمله دست داشته است.

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه ایران این اتهامات را رد کرد. او در نشست خبری روزانه گفت: «موجودیت نامشروع رژیم اشغالگر قدس باید دست از اتهام زنی‌های واهی بردارد. این رژیم بار اولش نیست که از این اتهامات متوجه جمهوری اسلامی ایران کرده است.»

وال‌استریت‌ژورنال از این اتفاق به عنوان «جدیدترین اقدام تنش‌زای» ایران یاد کرده و نوشته نفتکش «مرسر استریت» توسط یک شرکت مستقر در لندن که تحت مالکیت یک میلیاردر اسرائیلی است اداره می‌شود.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته است: «پیشنهاد ما این است: مذاکره با ایران بر سر توافقی که با رفع تحریم‌ها، پول نقد و سرمایه‌گذاری به ایران اعطا می‌کند تا این کشور بتواند پهپادهای جدید خریداری کرده و حملات دیگری در سراسر منطقه و فراسوی آن انجام دهد، متوقف کنید.»

اتهامات کشورهای غربی علیه ایران در شرایطی مطرح شده که دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین زمینه‌های بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای را فراهم کند.

مذاکرات وین در برجام از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ با هدف بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای برجام و مجاب کردن ایران به متوقف کردن اقداماتش در جهت کاستن از تعهدات برجامی خود آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده با توجه به خروج آمریکا از برجام با نمایندگان این کشور گفت‌وگو نمی‌کند. آمریکایی‌ها از طریق سایر طرف‌های حاضر در مذاکرات، از مواضع ایران مطلع می‌شوند.

ششمین دور این مذاکرات، از روز ۲۲ خردادماه آغاز شد و تا روز یکشنبه ۳۰ خردادماه ادامه داشت. «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین در آن زمان گفت ملاک ایران  رسیدن به یک توافق خوب است. او درباره روند مذاکرات گفت: به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت جو بایدن در حال ادامه سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران است. «واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد ماه پیش در جلسه شورای امنیت گفت: «متأسفانه هنوز شاهد بازنگری واقعی در تصمیم‌های دولت سابق آمریکا نیستیم و طرف آمریکایی عملاً دارد سیاست فشار حداکثری علیه ایران را ادامه می‌دهد.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1105410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =