دانشگاه‌های انگلیس چگونه مانع تقلب در آموزش مجازی می‌شوند؟

پیشگیری از تقلب در آموزش مجازی یکی از ضرورت‌های آموزش‌های دانشگاهی است. دانشگاه‌های انگلیس برخلاف شیوه‌های تنبیهی مقابله با تقلب، راهکارهایی انسانی و موثرتر پیش گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، آموزش مجازی نزدیک به ۲ سال است که بخش جدانشدنی آموزش در همه جهان شده است. هرچند مزایای این نوع آموزش غیرقابل انکار است و باید این واقعیت را بپذیریم که اگر فضای مجازی نبود، آموزش تعطیل شده بود؛ اما نمی‌توان مشکلات ناشی از آن مانند افزایش تقلب را هم نادیده گرفت.

آسیب‌شناسی تقلب و بی‌اخلاقی‌های امروز در جامعه علمی نشان‌دهنده این مشکل است که محصولات فناورانه آموزشی بدون توجه به ضرورت ایجاد و تقویت فرهنگ صحیح استفاده از آن‌ها در جهان گسترش یافته است. برای پیشگیری از بروز تقلب در آموزش‌ها و امتحانات مجازی، بسیاری از دانشگاه‌های جهان از هوش مصنوعی کمک گرفته‌اند. برای مثال با کنترل تصویری و صوتی محیط اطراف دانشجویان، تلاش کرده‌اند مانع تقلب شوند؛ اما این روش‌ها در برخی موارد با اعتراض دانشجویان روبرو شد و در مواردی دیگر کارآمد نبود.

پیشگیری از تقلب با افزایش آگاهی دانشجویان

به همین دلیل کارشناسان آموزشی معتقدند پیشگیری از تقلب دانشجویان به چیزی بیش از هوش مصنوعی و قانون نیاز دارد. به این معنا که دانشگاه‌ها باید با همکاری انجمن‌های دانشجویی، آگاهی دانشجویان را در مورد تقلب و ارزشمندی تحصیلات صادقانه را افزایش دهند.

آرون یاورسکی (Aaron Yaverski) معاون منطقه‌ای یک شرکت فناوری آموزشی است. این شرکت‌ با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، خدماتی به دانشگاه‌ها ارائه می‌کنند تا بتوانند با مراقبت از دانشجویان مانع تقلب شوند. با این حال، یاورسکی معتقد است؛ هرچند ممکن است شرکت‌های فناوری آموزشی نپذیرند؛ اما فناوری و هوش مصنوعی هم محدودیت‌هایی دارند و نمی‌توانند همیشه مانع تقلب شوند.

دانشگاه‌ها مرکز گفت‌وگو و بحث هستند. تبادل نظر و تفکر انتقادی مهم‌ترین وظیفه آموزش عالی از زمان شکل‌گیری آن است. گفت‌وگوی آزاد بین دانشجویان، دانشگاهیان و مدیران برای اطمینان از فهم دقیق «تقلب»، بسیار مهم است. در غیر این صورت، هوش مصنوعی و فناوری تنها می‌توانند نقش تنبیهی داشته باشند.

با وجود این که شیوع بیماری کرونا، سبب گسترش و تسهیل استفاده از ابزارهای مجازی را در آموزش شد؛ اما هنوز هم دانشجویان ارتباط حضوری با استادان و همکلاسی‌های خود را ترجیح می‌دهد.

دانشگاه لابورو انگلیس از جمله موسساتی است که همیشه در ایجاد درک و اعتماد متقابل بین کارکنان و دانشجویان خود موفق بوده است. این دانشگاه، مرکزی را با هدف تبادل نظر و گفت‌وگوی دانشجویان در مورد آنچه باعث تخلف تحصیلی می‌شود و همچنین اهمیت و ارزش صداقت در تحصیلات و کار تاسیس کرده است. 

این مرکز با مشارکت انجمن‌های دانشجویی و از طریق اطلاع‌رسانی در محوطه دانشگاه، تشکیل کمپین‌های دانشجویی و تولید محتوای هدفمند در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، تعریف و پیامدهای تقلب را برای دانشجویان روشن کرده است.

اجرای این طرح در دانشگاه لابورو سبب کاهش موارد تقلب در چند ماه اخیر شده است. مسئولان دانشگاه می‌گویند، وقتی چارچوب‌های تقلب و پیامدهای آن برای دانشجویان روشن شود، کمتر مرتکب آن می‌شوند. این دانشگاه در یکی از مقالات خود با عنوان «مدرک تحصیلی خود را با تقلب با خطر نیاندازید» به صورت دقیق مصادیق تقلب را برای دانشجویان روشن می‌کند. در این مقاله، مواردی مانند بی‌دقتی در ارجاع، کپی کردن، ادعای مالکیت اثر دیگران و اشتراک گذاری کار خود با دیگران مصادیق تخلف به شمار آمده‌اند.

یاورسکی تاکید می‌کند که درست است هوش مصنوعی و فناوری، در حال تغییر جهان با سرعتی فوق‌العاده هستند به طوری که شیوه‌های آموزش امروز برای استادان بازنشسته و دانشجویان قدیمی دور از تصور است. به علاوه، هوش مصنوعی توانایی دانشگاه‌ها را برای شناسایی سریع تقلب و مقابله با آن تسریع می‌کند؛ اما بدون گفت‌وگوهای واقعی و انسانی در مورد تخلف و این که چرا صداقت تحصیلی مهم است، همچنان بروز تقلب ادامه خواهد شد.

ما باید از پشت صفحه و الگوریتم هوشمند خود بلند شویم و به دنبال درک متقابل در مورد تخلف و سورفتار باشیم. بدون این گفت‌وگوها، شکافی بین دانشگاه‌ها و دانشجویان ایجاد می‌شود که باعث خستگی و کاهش یادگیری دانشجویان خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =