دانشجویان به سراغ موضوعات کاربردی و میان‌رشته‌ای بروند تا گرنت بیشتری بگیرند

رئیس دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران در پاسخ به اعتراض دانشجویان برای تامین هزینه‌های تحقیقات خود، گفت: دانشجویانی که به سراغ موضوعات کاربردی و میان‌رشته‌ای بروند، بهتر می‌توانند گرنت دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، کمبود گرنت‌های پژوهشی یکی از مشکلات آشنای دانشجویان مخصوصا در رشته‌هایی است که آزمایشگاهی و عملی هستند. برخی از دانشجویان دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران در تماس با ایسکانیوز به وضعیت نامناسب گرنت‌های پژوهشی اعتراض کردند و گفتند؛ مبلغی که تحت عنوان گرنت پژوهشی برای پایان‌نامه در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد به قدری پایین است که در موارد بسیاری مجبور هستند از جیب خودشان هزینه کنند. 

علی حسین رضایان قیه باشی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره اعتراض دانشجویان به ناکافی بودن هزینه‌ گرنت‌های پژوهشی و فشار مالی ایجاده شده برای دانشجویان، اظهار کرد: دانشکده علوم و فنون نوین برای حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری، طرحی تحت عنوان طرح نوع ششم دارد که بر اساس این طرح به پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد ۹۰۰ هزار تومان و به پایان‌نامه‌های دکتری دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کمک هزینه می‌دهد.

رئیس دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با تصریح بر این که ما می‌دانیم که مطمئنا این مبلغ نمی‌تواند کفاف کارهای تحقیقاتی که نیاز به آزمایشگاه و آنالیز دارد را بدهد، افزود: به همین دلیل، دانشگاده فرصت دیگری را برای پژوهشگران از طریق گرنت اعضای هیات علمی فراهم کرده است که کمک هزینه‌ای بر اساس خروجی اعضای هیئت علمی که به صورت مقاله، ثبت اختراع و شرکت در کنفرانس‌هاست، در اختیار اعضای هیات علمی قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر این که بخشی از حمایت پایان‌نامه‌ها هم از محل همین گرنت‌هاست، گفت: البته این دو هم کفاف نمی‌دهد. واقعیت این است که اگر به دنبال تحقیقات با کیفیت هستیم، انتظار داریم که شرکت‌ها، صنایع و سازمان‌های دیگر از پایان‌نامه‌های کاربردی و تقاضامحور حمایت کنند تا انشالله تحقیقات کاربردی و فناورانه صورت بگیرد.

رضایان با بیان این که دانشجویان درست گفتند این مشکلات وجود دارد، یادآور شد: تلاش ما این است که آن دسته از تحقیقات دانشکده علوم و فنون نوین که میان‌رشته‌ای هستند یا با همکاری مشترک دو دانشکده انجام می‌شوند، مورد حمایت بیشتری قرار بگیرند. 

رئیس دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با اشاره به این که حمایت‌های دانشگاه تهران از تحقیقات میان‌رشته‌ای یا میان‌دانشکده‌ای دو تا سه برابر بیشتر از دیگر پژوهش‌هاست، افزود: حتی دانشگاه می‌تواند تا ۴ برابر هم بر اساس درآمدهای اختصاصی خود، حمایت را افزایش بدهد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر دانشجویان به سراغ بحث‌های کاربردی و میان‌رشته‌ای بروند، بهتر می‌توانند گرنت دریافت کنند. به این معنا که هم از سمت دانشگاه بیشتر مورد حمایت قرار می‌گیرند و هم از طریق شرکت‌ها و سازمان‌های خارج از دانشگاه بیشتر حمایت می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1106961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =