اجرای اسناد بالادستی بدون تسلط بر علوم انسانی اسلامی مشکل است

معاون آموزشی دانشگاه امام صادق(ع) می‌گوید اجرای اسناد بالادستی از سوی وزرای علوم، بدون تسلط بر علوم انسانی و اسلامی امری سخت و مشکل است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دولت سیزدهم درحالی کار خود را آغاز کرده است که با چالش‌های متعددی در زمینه مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مواجه است. یکی از اصلی‌ترین این چالش‌ها، ساماندهی نظام آموزش عالی کشور است که سکاندار وزارت علوم باید عزمی جدی در تغییر و تحولات ساختاری در این نظام داشته باشد. درواقع وزیر علوم دولت سیزدهم باید از ویژگی‌ها و توانایی‌هایی برخوردار باشد که بتواند بار نظام آموزش عالی کشور را به خوبی بردوش بکشد.

در همین ارتباط، غلامرضا گودرزی استاد دانشگاه و معاون آموزشی دانشگاه امام صادق در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره چالش‌ها و اولویت‌های وزارت علوم در دولت سیزدهم اظهارکرد: اولین و مهم‌ترین چالشی که وزارت علوم دولت سیزدهم با آن مواجه خواهد بود، موضوع آموزش مجازی و تداوم شرایط کرونایی کشور است. دانشگاه‌ها در چند ترم گذشته با آموزش مجازی همراه بوده‌اند و با وجود تلاش دانشگاه‌ها اما آموزش مجازی نمی‌تواند جای آموزش حضوری را بگیرد و به همین دلیل چالش‌هایی را برای دانشجویان ایجاد کرده است.

وی افزود: دومین چالشی که وزیر علوم آن با مواجه خواهد شد، ساماندهی آموزش عالی در دوران پساکرونا است. شرایط کرونایی کشور، چالش‌های جدی را در حوزه‌های مختلف از جمله موضوعات آموزشی، اداری و تربیتی ایجاد کرده است که این دوران را با دوره قبل از کرونا، متمایز و متفاوت کرده است. به همین دلیل وزارت علوم باید برنامه‌ای را تدوین کند تا نظام آموزشی کشور در دوران پساکرونا، با بحران و مشکلات متعدد مواجه نشود.

گودرزی ادامه داد: تحول ساختاری در برنامه‌های درسی و آموزشی به ویژه در حوزه علوم انسانی، سومین چالشی است که وزارت علوم در دولت سیزدهم با آن مواجه می‌شود. البته وزیر علوم در جلسه رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی، وعده‌هایی را در خصوص تحول در برنامه‌های آموزشی و درسی دادند که قطع به یقین جامعه دانشگاهی و نخبگانی برای ارزیابی عملکرد او، به این وعده‌ها و برنامه‌ها نگاه خواهند کرد.

معاون آموزشی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به چهارمین چالش وزارت علوم دولت سیزدهم تصریح کرد: معیشت اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه‌ها، چهارمین چالشی است که وزیر علوم باید به آن توجه داشته باشد. شرایط اقتصادی و معیشتی کشور موجب شده تا فشار مضاعفی بر کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها وارد شود که اگر تدبیری برای آن صورت نگیرد، نظام آموزش عالی را در آینده نزدیک با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره توانمندی وزیر علوم در ایجاد تحول در حوزه علوم انسانی، گفت: تمامی وزاری علوم پیشین تلاش‌هایی را در زمینه تحول علوم انسانی داشته‌اند؛ اما این گلایه را باید داشته باشیم که تا زمانی که وزیر علوم را از حوزه علوم انسانی انتخاب نکنیم، نمی‌توانیم شاهد تحول در این حوزه باشیم. البته نمی‌خواهم نسبت به وزیر علوم جدید ناامید باشم؛ اما تحول در علوم انسانی را باتوجه به شرایط فعلی سخت و دشودار می‌دانم.

گودرزی با اشاره به دلایل اجرا نشدن برخی اسناد بالادستی از سوی وزرای علوم، خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که در نظام آموزش عالی باتوجه به ماهیت این حوزه، اجرای اسناد بالادستی بدون تسلط بر علوم انسانی اسلامی، کار بسیار سختی است. به بیان دیگر با نگاه فنی و مهندسی، در بهترین حالت می‌توانیم برخی ساختارها و فعالیت‌های جزئی را ساماندهی کنیم. البته امیدواریم که وزیر علوم جدید از افراد متخصص در حوزه علوم انسانی استفاده کند تا شاهد تحولات ملموسی در این زمینه باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =