عملکرد نادرست وزارت بهداشت، عامل ایجاد بحران جمعیت در ایران

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: عملکرد نادرست وزارت بهداشت در سال‌های گذشته عامل شکل‌گیری نگرش نادرست افراد به خانواده و فرزندآوری است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، نحولات کمی جمعیت ایران در سال‌های گذشته مورد توجه ویژه قرار گرفته است. دولت‌ و نهادهای فرهنگی و سیاست‌گذار مرتبط، تلاش دارند با اجرای سیاست‌های دقیق جمعیتی، نرخ جمعیت را افزایش دهند. در این میان نباید مسائل اقتصادی و معیشت را در به وجود آمدن این بحران نادیده گرفت.

محمد هادی رضازاده در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره بحران جمعیت در ایران اظهار کرد: جمعیت و تحولات کمی آن در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از فعالان حوزه فرهنگی و مسئولان بوده است. موضوعی که شاید بتوان گفت پرداختن به آن دیرهنگام انجام شده است.

وی ادامه داد: ایران جزء کشورهایی است که در سال‌های اخیر زنگ خطر روند کاهشی جمعیت در آن به صدا درآمده است. بنابراین متاسفانه بسیاری از کارشناسان از بحرانی شدن اوضاع جمعیت، در سال‌های آینده خبر می‌دهند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به پدیده سالمندی در ایران بیان کرد: این پدیده فقط به آسیب بالا رفتن سن افراد جامعه منتهی نمی‌شود، بلکه ورشسکتی صندوق‌های بازنشستگی، بیمه‌ها و سازمان تامین اجتماعی را نیز در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: سالمندی در جامعه باعث می‌شود تعداد افرادی که بیمه دریافت می‌کنند، بیشتر از افرادی باشند، که بیمه پرداخت می‌کنند. این پروسه معیوب در نهایت منجر به کاهش خدمات رفاهی و بیمه‌ای به سالمندان می‌شود.

رضازاده افزایش مشوق‌های جمعیت را سدی در برابر پدیده سالمندی در جامعه دانست و گفت: سیاست‌های مشوقی برای زوج‌های جوان و به ویژه شاغل مانند مرخصی زایمان بسیار اثرگذار است.

نگرش نادرست، عامل بی‌میلی زوج‌ها برای فرزندآوری

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه پدیده جمعیت تا حدودی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کنترل می‌شود، گفت: کنترل جمعیت از سال 67 کلید خورد و در برنامه اول توسعه قرار گرفت.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت از طریق فرمانداری‌ها، مراکز بهداشت استان‌ها و آموزش و پرورش تنظیم جمعیت را انجام داد.

رضازاده اضافه کرد: حدود 30 یا 40 درصد مسائل اقتصادی در فرزندآوری تاثیر گذار است؛ اما حدود 50 درصد آن حاصل نگرش‌های اشتباه افراد به پدیده فرزندآوری است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران  با بیان اینکه عملکرد نادرست وزارت بهداشت در سال‌های گذشته عامل شکل‌گیری نگرش افراد به خانواده و فرزندآوری است، گفت: زمانیکه پزشک یا مشاور که مورد عتماد و تایید مردم است، شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» را سر می‌دهند، باعث شکل‌گیری این موضوع در ناخودآگاه مردم می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال‌های آینده جمعیت ایران در بهترین حالت به 110 میلیون نفر خواهد رسید، البته بیشتر این جمعیت را میانسالان تشکیل خواهند داد. شاید زمان آن رسیده که مسئولان به ویژه در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی برای رفع این بحران چاره اندیشی بلند مدت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =