پیام‌رسان‌های خارجی در صدر استفاده کاربران ایرانی

براساس نظرسنجی اخیر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در خصوص نگرش شهروندان پیرامون رسانه‌های اجتماعی،‌ اغلب پاسخگویان، استفاده از رسانه‌های اجتماعی را لازم و ضروری می‌دانند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایسکانیوز، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران با هدف بررسی نگرش شهروندان درخصوص رسانه‌های اجتماعی، نظرسنجی را در مقیاس ملی در تاریخ 17 تا 20 مردادماه 1400 انجام داد. اطلاعات این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با در نظر گرفتن جمعیت 18 سال به بالای کل کشور (اعم از مناطق شهری و روستایی) با تعداد نمونه 1570 نفر به شیوه مصاحبه تلفنی گردآوری شد.

بالغ بر 50.4 درصد پاسخگویان این نظرسنجی را مردان و 49.6 درصد را زنان تشکیل می‌دادند که 38.2 درصد در مراکز استان‌ها، 35.8 درصد در سایر شهرها و 26 درصد نیز در روستاها سکونت داشتند.

در این نظرسنجی، نگرش شهروندان پیرامون رسانه‌های اجتماعی؛ استفاده شهروندان از رسانه‌های اجتماعی مجازی به تفکیک خارجی و داخلی؛‌ میزان استفاده کاربران از رسانه‌های اجتماعی در روز، هفته و ماه؛ کسب درآمد شهروندان از طریق رسانه‌های اجتماعی؛ نگرانی کاربران از فاش شدن اطلاعات شخصی در رسانه‌های اجتماعی، مورد بررسی قرار گرفت.

براساس نتایج به دست ‌آمده، 78.8 درصد پاسخگویان با گزینه "این روزها استفاده از رسانه‌های اجتماعی لازم و ضروری است"، موافق و 13.4 درصد مخالف بودند و 7.8 درصد نیز در این خصوص اظهار بی‌اطلاعی کردند.

دنیا بدون رسانه‌های اجتماعی، جای بهتری است؟

همچنین 58 درصد پاسخگویان معتقد بودند که "رسانه‌های اجتماعی باعث تقویت روابط اجتماعی" می‌شود؛ 27.3 درصد با این موضوع مخالف و 14.7 درصد نیز در این خصوص نظر یا پاسخی نداشتند. در پاسخ به گزینه "دنیا بدون رسانه‌های اجتماعی، جای بهتری است"، 32.2 درصد پاسخگویان با این گزینه موافق، 57 درصد مخالف و 10.8 درصد نیز پاسخی برای آن نداشتند.

پیشتازی رسانه‌های خارجی مجازی

در پاسخ به این پرسش که "در حال حاضر، شما از کدام رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید؟" 48.4 درصد پاسخگویان اعلام کردند که فقط از رسانه‌های اجتماعی خارجی مثل تلگرام، واتساپ و اینستاگرام استفاده می‌کنند؛ در مقابل 1.8 درصد پاسخگویان فقط از رسانه‌های اجتماعی داخلی مثل سروش، روبیکا و... استفاده می کنند. همچنین 22.8 درصد پاسخگویان، هم از رسانه‌های اجتماعی داخلی و هم خارجی استفاده می‌کنند. 27 درصد پاسخگویان نیز در حال حاضر کاربر هیچکدام از رسانه‌های اجتماعی داخلی یا خارجی نیستند.

کسب درآمد شهروندان از طریق رسانه‌های اجتماعی

براساس نتایج این نظرسنجی، 19.8 درصد پاسخگویان (معادل 14.5درصد کل نمونه) اعلام کردند که "از طریق رسانه‌های اجتماعی کسب درآمد دارند" و در مقابل 80.2 درصد گفته‌اند درآمدی از طریق رسانه‌های اجتماعی ندارند. کسب درآمد شهروندان از طریق رسانه‌های اجتماعی در بین زنان و مردان متفاوت است. به طوری که مردان بیشتر از زنان بیان کرده‌اند از طریق رسانه‌های اجتماعی کسب درآمد می‌کنند.

نگرانی از فاش شدن اطلاعات شخصی در رسانه‌های اجتماعی

در پاسخ به گزینه "درمجموع چقدر نگران هستید که ناخواسته اطلاعات شخصی‌تان در رسانه‌های اجتماعی فاش شود؟"، 44.8 درصد کسانی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، اصلاً نگران فاش شدن اطلاعات شخصی خود در رسانه‌های اجتماعی نیستند؛ 9.6 درصد به میزان کم، 16.8 درصد به میزان زیاد و 13.9 درصد تا حدودی در این خصوص احساس نگرانی می‌کنند. 14.8 درصد کاربران کاملاً نگران فاش شدن اطلاعات شخصی خود در رسانه‌های اجتماعی هستند. میزان نگرانی پاسخگویان از فاش شدن اطلاعات شخصی در رسانه‌های اجتماعی در بین زنان و مردان متفاوت است. به طوری که مردان بیشتر از زنان در این خصوص اظهار نگرانی کامل و زیاد کرده‌اند.

نتایج کامل این نظرسنجی در وب‌سایت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در دسترس قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =