گردشگری ایران / دریاچه پریشان کجاست؟

دریاچه فامور(پریشان) یکی از زیباترین و بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه است که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، دریاچه پریشان که با نام‌های دریاچه مور و دریاچه فامور نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی کازرون در استان فارس است. با ۴۳ کیلومتر مربع مساحت، این دریاچه یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه به ‌شمار می‌رود. اکوسیستم پایدار این دریاچه میلیون‌ها سال شرایط خود را حفظ کرده است.

بیشتر بخوانید:

گردشگری ایران / معبد آناهیتا کجاست؟

ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مارماهی آب شیرین و همچنین چند گونه ماهی وارداتی نظیر ماهی کپور، ماهی فیتوفالک و آمور از جمله ماهی‌های ساکن در آب این دریاچه هستند. متاسفانه در طی چندین آتش‌سوزی‌ هزاران لاک‌پشت و پرنده مهاجر در دریاچه پریشان از بین رفته‌اند. همچنین بخش اعظم این دریاچه به‌علت خشکسالی‌های اخیر خشک شده‌ است.

گردشگری

دور تا دور این دریاچه را کوه احاطه کرده‌است فاصله دریاچه نسبت به کوه از طرف شمال حدوداً ۴ الی ۵ کیلومتر می‌باشد و از طرف جنوب حدوداً ۵۰۰ متر می‌باشد. فاصله دریا تا کوه (از طرف شمال) روستای مالکی(قلات نیلو دهپاگاه، هلک، پریشان)، روستای عرب فامور، روستای سی سخت و در قسمت شرق قلعه نارنجی، جروق و در جنوب قلعه نرگس زار و در غرب دریاچه روستای شهرنجان، زوالی و ایازآباد قرار دارند. این دریاچه از جمله اکوسیستمهای پایداری است که در اثر عوامل تکتونیک بوجود آمده میلیونها سال است که شرایط خود را حفظ نموده‌است و دارای ۴ گونه ماهی بومی به نام‌های ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مار ماهی آب شیرین و همچنین چند گونه ماهی وارداتی نظیر ماهی کپور، ماهی فیتوفالک و آمورمی باشد که در سال ۱۳۶۸ به دریاچه وارده شده‌است. تنها کپور معمولی با شرایط تالاب سازش پیدا کرده و دوگونه دیگر مشکلات عدیده‌ای را در تالاب به وجود آورده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =