چرا نرخ سود بانکی و بهره وام در ایران بالاست؟

نرخ بهره یا سود بانکی ابزار مهم سیاست پولی است که روی کسری منابع دولت، بدهی دولت، بازارهای کالا، بورس، ارز و طلا و خودرو، مسکن و... اثر میگذارد در کشورهایی که نرخ تورم بالایی دارند نرخ بهره نیز با رقم بالایی محاسبه میشود.

کامران ندری؛ کارشناس بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص دلایل بالا بودن نرخ سود بانکی و ارتباط مستقیمی که با نرخ تورم دارد گفت: درست است که بهره اسمی در اقتصاد ما بالاست ولی چنانچه واقع بینانه نگاه کنیم با توجه به نرخ تورم، نرخ بهره واقعی نسبت به سایر کشورها پایین‌تر و منفی است.

وی ادامه داد: در آمریکا نرخ سود بانکی حدودا ۳ درصد است ولی از طرفی نرخ تورم ۲ درصد است در نتیجه، نرخ بهره واقعی در آنجا  ۱+ میشود ولی در ایران نرخ بهره بانکی ۲۲ درصد ولی نرخ تورم ۵۵ درصد است این بدان معناست که نرخ بهره واقعی حدودا ۳۰- درصد است یعنی هر کسی وام بگیرد پس از یکسال سود زیادی کرده است زیرا کالایی که یکسال پیش با وامی که گرفته، خریداری کرده پس از گدشت یکسال با توجه به افزایش نرخ تورم، قیمت آن کالا نیز افزایش پیدا کرده است.

این کارشناس بانکی با تاکید بر اینکه دلیل بالا بودن نرخ بهره در ایران البته به صورت اسمی، بالا بودن نرخ تورم است افزود: به جز تعداد معدودی از سال ها مثلا ۹۲ تا ۹۶ که نرخ بهره واقعی مثبت بوده مابقی سال‌ها نرخ های بهره واقعی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: پایین بودن نرخ‌های بهره واقعی در اقتصاد ما بسیار مشکل‌ساز شده است زیرا تقاضا برای گرفتن وام و تسهیلات بالاست و نظام بانکی نیز توانایی ارائه این حجم از تسهیلات را ندارد به همین دلیل با مازاد تقاضا برای اخذ وام در اقتصاد روبرو هستیم.

این کارشناس حوزه بانکی در خصوص عوامل افزایش نرخ تورم گفت: بخشی از آن به کسری بودجه دولت، معیوب بودن نظام مالیاتی و بخش دیگر به سو مدیریت نظام بانکی و نظارت ضعیف بانک مرکزی بر بانک‌ها برمیگردد که راهکار اصلی رفع آن، حل مسئله کسری بودجه است و این موضوع نیز به رفع تحریم‌ها برمیگردد البته مساله تورم یک چالش بسیار مزمن دراز مدت در اقتصاد ماست که اصلاحات اساسی در ساختار اقتصاد را نیز می طلبد.

 ندری در پایان عنوان کرد: چنانچه درآمدهای نفتی احیا و مشکلات تحریم رفع گردد قطعا بخش بزرگی از این تورم نیز حل میشود ولی با توجه به اینکه این موضوع به سیاست خارجی  کشور بستگی دارد نمیتوان راهکار اقتصادی برای آن تدبیر کرد.


سود وام بانکی در کشورهایی مثل زیمبابوه با 65 درصد سود، ایران 22 درصد، سیرالئون با 19 درصد، ترکیه 18.5 درصد و روآندا با 16.1 درصد بیشترین نرخ بهره تسهیلات بانکی را دارند. نرخ بهره وام بانکی مورد نیاز شرکت‌های فعال در منطقه یورو 1.36 درصد و در اقتصاد آمریکا نیز متوسط نرخ بهره پرداخت تسهیلات بانکی حدود 3.25 درصد است.

پایان پیام/

کد خبر: 1109666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =