ماجرای زندان اوین نیاز به برخورد جدی دارد / زندان‌بانی علم است و باید از تجربه کشورهای موفق استفاده کنیم

محمدحسین ساکت معتقد است که زندان‌بانی نیازمند آموزش و استفاده از تجربه کشورهای موفق در این زمینه است و باید با متخلفان موضوع زندان اوین برخورد جدی صورت گیرد.

محمدحسین ساکت؛ وکیل و قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص فیلم‌های منتشرشده از زندان اوین در روزهای اخیر گفت: این موضوع برای سیستم قضایی، زندان‌بانی و کل مجموعه یک فاجعه است و در هر کشوری اتفاق بیفتد نادرست است. ما تجربه‌های تلخ دیگری هم داشتیم و دلیل اینکه ریشه‌کن نمی‌شوند این است که درمان ریشه‌ای انجام نمی‌شود.

او ادامه داد: مسائلی از این دست یکباره در سطح گسترده در رسانه‌ها و غیره مطرح می‌شوند اما زود فروکش می‌کنند و مانند تب تندی که زود سرد می‌شود، فراموش می‌شوند. در مورد اتفاق زندان اوین از بالاترین مقام زندان و افراد مسئول باید برابر مقررات مجازات می‌شدند. متاسفانه برخورد با این موارد جدی گرفته نمی‌شود و همین موضوع به  تکرار این اتفاقات می‌انجامد. رییس قوه قضاییه نباید رودربایستی با کسی داشته باشد و خیلی جدی و محکم با این موضوع برخورد کند.

ساکت عنوان کرد: زندان‌بانی علم پیچیده‌ای است و در دنیا تعالیم‌هایی برای آن وجود دارد. اداره زندان کار ساده‌ای نیست و نیازمند بودجه، فکر و برنامه‌ریزی است اما در شرایط کنونی که امکانات و تسهیلات وجود دارد، کسی نباید کوتاهی کند. گذشته از مسئولیت‌های دینی و اخلاقی آبرو حیثیت نظام مطرح است و نباید کوتاهی کرد.

او تاکید کرد: کسی باید برای این مسئولیت گماشته شود که آموزش‌های زندان‌بانی دیده و با اصول زندان‌بانی جهانی آشنا باشد. حتی شاید بهتر باشد که هیاتی از مسئولان به کشورهای موفق در این زمینه بروند و از نزدیک نحوه کار آن‌ها را ببینند. نمی‌خواهم بگویم که این اتفاقات در هیچ کشوری تکرار نمی‌شود اما کشورهای موفق در این زمینه سعی کرده‌اند تا مواردی از این دست را به صفر برسانند و این حاصل آموزش، تمرین و بهره‌برداری از تجربه‌های دیگران است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =