دانشگاه‌های تهران چه تسهیلاتی به دانشجویان افغانستانی ارائه می‌کنند؟

جزئیات تسهیلات دانشگاه‌های تهران به دانشجویان کشور افغانستان اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، برخی از دانشگاه‌های تهران تسهیلاتی را برای تحصیل دانشجویان افغانستانی در ایران در نظر گرفته‌اند که از جمله آن می‌توان به دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد.

تسهیل پذیرش دانشجویان افغانستانی در دانشگاه تربیت مدرس

فرایند پذیرش متقاضیان جدید تبعه افغانستان برای ادامه تحصیل در دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت تسهیل شده است. درخواست‌های ادامه تحصیل متقاضیان برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ خیلی سریع بررسی شده و به‌صورت ویژه پیگیری می‌شود. همچنین فرایند ارسال مدارک این دسته از متقاضیان تسهیل شده است.

علی رغم برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی و دشوار بودن شرایط ورود دانشجویان بین المللی جدید به کشور، واحد بین الملل دانشگاه تربیت مدرس درخواست صدور ویزای تحصیلی این دانشجویان را به صورت فوری پیگیری می‌کند. همچنین مذاکراتی با سازمان امور دانشجویان وزارت عتف برای تسهیل برخی خدمات کنسولی ویژه دانشجویان افغانستانی شاغل به تحصیل در دانشگاه در جریان است.

تخفیف‌های ویژه در شهریه تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بر اساس مجوز هیئت امنای دانشگاه تربیت مدرس برای دانشجویان ممتاز و متقاضیان دارای سابقه تحصیلی مناسب، برقرار است و دانشجویان با سوابق تحصیلی ممتاز می‌توانند از امکانات بورس تحصیلی وفق مقررات، بهره‌مند شوند. تسهیلات دیگری نیز برای متقاضیان و دانشجویان دختر تبعه افغانستان در سطح دانشگاه در دست بررسی است که پس از حصول نتیجه، اطلاع رسانی خواهد شد.

ارائه شهریه ویژه برای دانشجویان افغانستانی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دانشگاه صنعتی امیرکبیر در راستای عمل به رسالت خویش در حمایت از همسایگان افغان، شرایط ویژه‌ای را برای ادامه تحصیل دانشجویان شاغل به تحصیل در افغانستان که قصد ادامه دادن دروس خود را در این دانشگاه‌ دارند، در نظر گرفته است. 

این تسهیلات در ۲ حوزه ارائه می‌شود. به این ترتیب، امکان تطبیق دروسی که از نظر سرفصل توسط گروه آموزشی دانشکده قابل تطبیق با دروس دانشگاه صنعتی امیرکبیر باشند، برای این دانشجویان وجود دارد و همچنین شهریه ویژه دانشجویان افغان ارائه می‌شود. علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیش تر با نشانی الکترونیکی abhary.m@aut.ac.ir  و یا شماره ۰۹۱۲۷۱۲۰۸۰۲ (واتس آپ و تلگرام) در ارتباط باشند.

امکان استفاده از «بورس شهریه» برای دانشجویان افغانستانی دانشگاه تهران

برای تسهیل و تسریع در امور پذیرش دانشجویان افغانستانی در دانشگاه تهران، از گذشته تسهیلاتی در زمینه‌هایی همچون شهریه، امور کنسولی و امور رفاهی ایجاد شده است. شهریه‌ دانشجویان افغانستانی یک سوم تا یک چهارم شهریه‌ای است که سایر دانشجویان بین‌المللی پرداخت می‌کنند. 50 درصد کاهش شهریه شامل حال دانشجویان تحصیلات تکمیلی افغانستانی می‌شوند که همه واحدهای درسی خود را با موفقیت گذرانده‌اند و وارد مرحله پژوهشی انجام پایان نامه و یا رساله شده‌اند.

امکان استفاده از «بورس شهریه» برای دانشجویان افغانستانی دانشگاه تهران فراهم شده است. مطابق آئین‌نامه برای دانشجویانی که واجد شرایط باشند، این امکان وجود دارد که از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد بورس شهریه بهره‌مند شوند. از طرفی دیگر یک دانشجوی افغانستانی که در دانشگاه تهران تحصیل می‌کند می‌تواند همانند یک دانشجوی ایرانی تسهیلات فرصت مطالعاتی دریافت کند و در برنامه‌های تبادل بین‌المللی با دانشگاه‌های معتبر دنیا شرکت کرده و از بورس‌های بین‌المللی بهره‌مند شود. یک دانشجوی کارشناسی‌ارشد و یا دکتری از کشور افغانستان اگر بخواهد کار پژوهشی و تحقیقاتی خود را در یک کنفرانس بین‌المللی خارج از کشور ارائه کند، می‌تواند از تسهیلاتی که یک دانشجوی ایرانی برخوردار است، استفاده کند.

در اداره کل دانشجویان بین‌الملل دانشگاه تهران ستاد ویژه‌ای با هدف تسریع و تسهیل پذیرش دانشجویان افغان تشکیل شده است. از طرفی اختصاص خوابگاه به دانشجویان افغانستانی دانشگاه تهران در اولویت قرار دارد. 

در سال گذشته تقریباً به تمام دانشجویان متقاضی افغانستانی دانشگاه تهران، تا ۵۰ درصد هزینه شهریه‌شان، بورس شهریه اعطا شده است. 

اعطای 35 بورس به هیئت علمی و دانشجویان نخبه افغانستانی تحصیلی توسط دانشگاه علامه طباطبائی 

دانشگاه علامه طباطبائی با هدف گسترش پیوندهای علمی و فرهنگی میان جامعه دانشگاهی و اهالی رسانه دو کشور سالانه به ۳۵ نفر از اعضای هیئت علمی و دانشجویان نخبه کشور افغانستان بورسیه تحصیلی اعطا کند. این مصوبه به استناد ماده یک قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و با در نظر گرفتن استانداردها و شاخص های لازم و با تشخیص و تصویب هیئت رئیسه دانشگاه در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است دانشگاه علامه طباطبائی نخستین دانشگاه ایرانی است که از سال ١٣٩٧ بورسیه ای ویژه اعضای هیات علمی، دانشجویان نخبه و روزنامه نگاران افغانستانی با هدف گسترش پیوندهای علمی و فرهنگی میان جامعه دانشگاهی و اهالی رسانه در دو کشور اختصاص داده است. شمار این بورسیه در سال های گذشته بیست مورد بوده که در سال ۱۴۰۰به ۳۵مورد افزایش یافته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی مشکات IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      0 0
      سلام برای پیگیری چه باید کرد؟ مثلا اگر دانشجویی از افغانستان متقاضی ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در یکی از دانشگاههای تهران باشد چه باید بکند با کدام شماره یا ایمیل یا ... تماس بگیرد، لطفا بیشتر راهنمایی کنید. دانشجویانی که در افغانستان هستند و متقاضی ادامه تحصیل اطلاعات بسیار کمی دارند و نیازمند وضوح اطلاعات تکمیلی برای ارتباط گرفتن هستند به ویژه که با تسلط طالبان اوضاع روزبه روز وخیمتر میشود. لطفا در این مورد شماره های تماسی از دانشگاه تهران، علامه، مدرس بدهید با سپاس فراوان. لطفا حتما پاسخ بدهید و راهنمایی بفرمایید.
      • . IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
        0 0
        اگرساکن تهرانید118اگرساکن شهرستان02133333333شماره دبیرخانه دانشگاه مورد نظر رو بگیرید وبا تماس با یکی از بخش های دانشگاه یابخش پذیرش دانشجویان بین الملل اطلاعات لازم روبگیرید معدل15یا16رزو مه و لابی و درخواست موافقت با اعضای گروه رشته مورد نظر مساوی باپذیرش قطعی در مثلادانشگاه تهران به امیدموفقیت شما