مسئولان به خودکشی رزیدنت‌ها واکنش نشان ندادند/ ضرورت تغییر شرح وظایف و بهبود وضعیت معیشتی کارورزان

نائب دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گلایه‌هایی نسبت به وضعیت کارورزان پزشکی مطرح کرد و خواهان تغییر شرح وظایف و بهبود وضعیت معیشتی آنان شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، شوراهای صنفی دستیاری و دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بیانیه‌ای مشترک خواهان رسیدگی به مشکلات دستیاران تخصصی و کارورزان شدند.

شورای صنفی دستیاری این دانشگاه گلایه‌هایی در زمینه عدم واکنش مسئولان به دو رقمی شدن مرگ دستیاران پزشکی مطرح و اعلام کرد: در صورت عدم پاسخ به اعتراضات دستیاران مدارا نخواهیم کرد و دوران سخت و پر چالشی در انتظار مسئولان دانشگاه و وزارت بهداشت خواهد بود. شورای صنفی دانشکده پزشکی در این بیانیه خواهان تغییر شرح وظایف اینترن‌ها و بهبود وضعیت معیشتی آنان شد و  اعلام کرد: کارورزان نیز در کنار دستیاران به عنوان نزدیک‌ترین همکاران خود ایستاده‌اند. 

مهدی تیزرو نائب دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز با اشاره به مشکلات دستیاران و کارورزان پزشکی در بیمارستان‌ها اظهار کرد: در حال حاضر اینترن‌ها (کارورزان) در بیمارستان‌ها مسئولیت وظایف به‌ورزان و پرستاران را بر دوش می‌کشند. ۱۹ سال از تدوین قانون برای دوره کارورزی دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌گذرد؛ بدون اینکه کوچکترین تغییر یا بازنگری شامل حال آن شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر کارورزان باید فشار بسیاری را در بیمارستان‌ها تحمل کنند. تصور کنید کارورزان باید آزمایش ادرار بیمار را به آزمایشگاه برده و در آنجا منتظر بمانند تا جواب آزمایش آماده شود. در نهایت جواب آزمایش را برای بررسی بیشتر به دستیاران تخصصی پزشکی یا استاد تحویل دهند.

حضور ۳۰ ساعته اینترن‌ها در بیمارستان

نائب دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه کشیک‌های اینترن‌ها گفت: تعداد کشیک‌های کارورزان در هر بیمارستان با یکدیگر متفاوت است اما یک کارورز باید حداقل ۸ کشیک در یک ماه داشته باشد که در برخی موارد به ۱۲ کشیک در ماه نیز می‌رسد. کارورزان برای حضور در کشیک‌ها باید از ساعت ۶.۳۰ یک روز تا ساعت ۶.۳۰ فردا و در صورت حضور در پست کشیک باید تا ساعت ۱۲ ظهر همان روز (جمعا ۳۰ ساعت) در بیمارستان حضور داشته باشند. کارورزان در چنین شرایطی دچار خستگی و بی‌خوابی شده و طبیعتا احتمال درصد خطای آنان نیز افزایش پیدا می‌کند، این فشار کاری و سختی‌ها تنها شامل حال کارورزان و رزیدنت‌ها نمی‌شود، بلکه خطای این افراد می‌تواند شامل حال بیمارانی شود که برای درمان به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

حقوق یک میلیون ۲۵۰ هزار تومانی کارورزان

وی با بیان اینکه فشار کاری زیاد باعث ایجاد مشکلات جسمی و روانی بین اینترن‌ها شده خاطرنشان کرد: متاسفانه از اینترن‌ها بیگاری کشیده می‌شود اما این دانشجویان به عنوان کادر درمان نیز شناخته نمی‌شوند. از طرفی هزینه‌ای که به دانشجویان دوره اینترنی در قالب کمک هزینه تحصیلی پرداخت می‌شود که از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان نیز فراتر نمی‌رود. این مبلغ پاسخگوی هزینه‌های امروز یک دانشجوی مجرد خوابگاهی نیست.

بار درمان یک بیمارستان بر دوش رزیدنت‌ها و اینترن‌ها است

تیزرو افزود: در حقیقت بار درمان یک بیمارستان را رزیدنت‌ها و اینترن‌ها به دوش می‌کشند. بسیاری از استادان شب را در منزل می‌گذرانند و صبح روز بعد تنها دو ساعت در بیمارستان حضور دارند و در آن زمان بیماران را ویزیت می‌کند، باقی مسائل مرتبط با درمان بیماران برعهده اینترن‌ها و رزیدنت‌ها است.

قانون کار شامل حال دستیاران و کارورزان پزشکی شود

وی بیان کرد: شوراهای صنفی دستیاری و دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از مسئولان می‌خواهند قانون کار شامل حال اینترن‌ها و رزیدنت‌ها شود. به‌طوری که ساعت کاری، تعداد روزهای حضور در بیمارستان و تعداد بیمارانی که این دانشجویان باید ویزیت کنند، توسط قانون کار محاسبه شود و پرداخت هزینه به آن‌ها بر اساس این شاخص‌ها صورت گیرد. از طرفی رزیدنت‌ها و اینترن‌ها فاقد بیمه هستند و در صورتی که قانون کار شامل حالشان شود، تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت. در صورتی که اینترن‌ها و رزیدنت‌ها از جمله کادر درمان محسوب می‌شوند باید حقوق بیشتری دریافت کنند. در صورتی که از آن‌ها نیروی آموزشی محسوب می‌شوند نباید از آن‌ها بیگاری کشیده شود. 

دبیر شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: فشار کاری رزیدنت‌ها به نسبت اینترن‌ها بیشتر است، زیرا این افراد به عنوان کادر درمان شناخته می‌شود اما با این حال درآمد دستیاران تخصصی پزشکی نیز از بین ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان است. این مبلغ یک دانشجوی ۲۸-۲۹ ساله که ۷ سال در رشته پزشکی تحصیل کرده مبلغ ناچیزی است. 

مسئولان به خودکشی رزیدنت‌ها واکنش نشان نداده‌اند

وی اضافه کرد: اخیرا برخی از رزیدنت‌ها و اینترن‌ها بر اثر فشار کاری بالا خودکشی کردند. نخبگان کشور با رتبه‌های خوبی به عنوان رزیدنت و اینترن در بیمارستان‌ها مشغول به کار شده‌اند، تصور کنید شرایط به چه اندازه‌ای برایشان دشوار است که تصمیم می‌گیرند با خودکشی به زندگی خود پایان دهند.

نائب دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: این خودکشی‌ها جامعه پزشکی را نگران کرده و متاسفانه اقدام مناسبی نیز برای رسیدگی به این وضعیت از سوی مسئولان صورت نگرفته است. رزیدنت‌ها و اینترن‌ها اعتراضات خود را در قالب ارسال نامه، بیانیه یا تحصن بیان کرده‌اند و در مقابل مسئولان نیز تنها به افزایش ۲۰ درصدی حقوق آنان راضی شدند. ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی که به حقوق این دانشجویان افزوده می‌شود مبلغ زیادی نیست و نمی‌تواند مشکلات آنان را حل کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110863

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =