۵۰ درصد دانشجویان علاقمند به بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها هستند

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم اعلام کرد: براساس نتایج پژوهشی با مشارکت ۱۹ هزار دانشجو، ۵۰ درصد دانشجویان علاقمند به بازگشایی حضوری دانشگاه ها هستند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، مجید صفاری نیا در وبینار بازگشایی دانشگاه‌ها در پاندمی کرونا ۱۴۰۰ گفت: این وبینار با حضور جمعی از متخصصان از رشته‌های مختلف و به ویژه پزشکان در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد.

وی با اشاره به مباحثی که در این وبینار مطرح شد، ادامه داد: در این وبینار در خصوص بازگشایی دانشگاه‌ها و تجربه‌های کشورهای دیگر در این خصوص بحث و بررسی شد، همچنین نتایج پژوهشی هم که توسط دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان و اداره مددکاری وزارت بهداشت با مشارکت ۱۹ هزار دانشجو انجام گرفته بود، مطرح شد.

۹۷ درصد دانشجویان در برابر کرونا رفتارهای پیشگیری را به طور کامل و نسبتاً کامل اجرا می‌کنند

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم افزود: بر اساس نتایج این پژوهش از تعداد ۱۹ هزار دانشجوی شرکت کننده، حدود ۹۷ درصد اعلام کردند که در برابر کرونا رفتارهای پیشگیری را به طور کامل و نسبتاً کامل اجرا می‌کنند.

دانشجویان فنی نسبت به دانشجویان علوم انسانی علاقمندی بیشتری به بازگشایی دانشگاه‌ها دارند

دکتر صفاری نیا ادامه داد: همچنین ۵۰ درصد این دانشجویان اعلام کردند که علاقمند به بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها هستند و این علاقه مندی در رشته‌های فنی و مهندسی بیشتر و در رشته‌های علوم انسانی کم‌تر بود.

یک سوم دانشجویان یک فوتی بر اثر بیماری کرونا داشتند

وی یاد آور شد: تقریباً یک سوم دانشجویان اعلام کردند یک عضو خانواده دور و یا نزدیک و یا یکی از دوستانشان به دلیل کرونا فوت کرده‌اند بنابراین باید مراکز مشاوره دانشگاهی آمادگی کامل برای مقابله با سوگ در بازگشایی دانشگاه‌ها داشته باشند.

۲۵ درصد دانشجویان علاقمند هستند در شرایط کرونا در خوابگاه حضور یابند

وی درباره اینکه آیا در خصوص غربالگری دانشجویان به ویژه دانشجویان خوابگاهی نیز مباحثی مطرح شد یا خیر، گفت: درباره غربالگری دانشجویان نیز صحبت شد، ۲۵ درصد دانشجویان علاقمند هستند در شرایط کرونا در خوابگاه‌ها حضور داشته باشند و برخی دیگر نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی را سخت می‌دانستند. بخصوص از شرایط قرنطینه ورودی ناراضی بودند.

دکتر صفاری نیا تاکید کرد: ولی اجماع بر این بود که با توجه به سرعت واکسیناسیون، بعد از اینکه یک بخش زیادی از جمعیت کشور و آموزش عالی دو دوز واکسن را دریافت کردند، می‌توانند با رعایت پروتکل‌ها و حفظ موارد ایمنی در دانشگاه‌ها حضور یابند.

بازگشایی دانشگاه‌ها بعد از واکسینه شدن ۶۵ درصد جامعه

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم خاطرنشان کرد: نگاه علمی به موضوع بازگشایی دانشگاه‌ها این است که بعد از اینکه ۶۵ درصد جامعه واکسینه شدند، دانشگاه‌ها به صورت حضوری بازشوند.

علاقمندی بیشتر خانواده‌های دارای فرزند پسر به بازگشایی دانشگاه‌ها

صفاری نیا ادامه داد: گزارش‌ها نشان می‌دهد که دانشجویان نسبت به دانش آموزان علاقمندی بیشتری به بازگشایی دانشگاه‌ها دارند. همچنین خانواده‌هایی که دارای فرزند پسر هستند نسبت به خانواده‌هایی که دارای فرزند دختر هستند، علاقمندی بیشتری به باز گشایی دانشگاه‌ها دارند.

ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی با تغییرات دقیق‌تر به دانشگاه‌ها

وی درباره ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی به دانشگا ه ها برای سال تحصیلی جدید نیز گفت: پروتکل‌های بهداشتی با تغییرات دقیق‌تر به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است همچنین سیاست‌های مراکز بهداشت و درمان و مشاوره دانشجویی نیز به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و ما در حوزه مراکز مشاوره و بهداشت و درمان دانشگاه‌ها برای بازگشایی تدریجی و یا ترکیبی دانشگاه آماده هستیم.

صفاری نیا افزود: البته این بازگشایی نباید به صورت یک دفعه‌ای باشد بلکه باید به صورت تدریجی و بعد از واکسیناسیون دانشجویان با اولویت دانشجویان تحصیلات تکمیلی صورت گیرد.

نباید در بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس تعجیل شود

وی یاد آور شد: البته در این سمپوزیوم تاکید بر این بود که نباید در بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس تعجیل کنیم، چون این بیماری ناشناخته بوده و ممکن است شکل عوض کرده و جهش‌های مختلفی داشته باشد. و ممکن است از گونه‌ای به گونه‌ای دیگر تبدیل شود و ما باید نهایت ملاحظه کاری را داشته باشیم و با یک ملاحظه علمی به سمت بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی حرکت کنیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1111277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =