۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
یک تیر و سه نشان شورای همکاری خلیج فارس

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس انرژی‌های تجدیدپذیر را راهی برای زدن سه نشان با یک تیر از جمله حفاظت از محیط زیست، افزایش نوآوری و کاهش بیکاری می‌دانند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، تلاش‌های اخیر اعضای شورای همکاری خلیج فارس به منظور بهرمندی بیشتر از مزایای انرژی‌های تجدیدپذیر به دلیل فرصت‌هایی است که از این طریق برای آنها ایجاد می‌شود؛ فرصت‌های مذکور عبارتند از: حفاظت از محیط زیست، افزایش نوآوری و کاهش بیکاری؛ مسائلی که تقریبا همه اعضای این شورا به نوعی با آن درگیر بوده‌اند. علاوه بر این، اتخاذ سیاست‌های حمایت از محیط زیست به حکام کشورهای شورای همکاری خلیج فارس کمک می‌کند تا بتوانند خود را به احزاب چپ‌گرای جهان و به ویژه حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا نزدیک کنند.

بخش دوم این گزارش بدین شرح است:

از جمله عوامل مشترک که موجب شده هم کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و هم سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به دنبال منابع انرژی سبز باشند، فرصت‎هایی است انرژی‌های تجدیدپذیر برای پیشرفت تکنولوژیکی و ایجاد به ارمغان می‌آورند. در بسیاری از بخش‌های سنتی، رشد بهره‌وری در 20 سال گذشته راکد شده است، اما بخش انرژی‌های تجدیدپذیر همچنان به بهبود چشمگیر در بهره‌وری ادامه می‌دهد و مصداق آن را می‌تواند در کاهش شدید هزینه تولید انرژی خورشیدی در دهه گذشته مشاهده کرد. در همین ارتباط، این امید وجود دارد که سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند از طریق تأثیر آن بر کارایی تولید، رشد اقتصادی را افزایش دهد. علاوه بر این، در حالی که هوش مصنوعی بسیاری از مشاغل سنتی فنی را تهدید و ترس از بیکاری ساختاری ایجاد کرده است، شواهدی وجود دارد که انرژی‌های تجدیدپذیر تعداد قابل توجهی از مشاغل جذاب را ایجاد می‌کند.

این ملاحظات در شورای همکاری خلیج فارس در مقایسه با سازمان همکاری و توسعه اقتصادی وزن بیشتری دارد؛ زیرا کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با پیشرفت فناوری داخلی و ایجاد اشتغال دست و پنجه نرم کرده‌اند.

«آنها انرژی‌های تجدیدپذیر را راهی برای زدن سه نشان با یک تیر می‌دانند: حفاظت از محیط زیست، افزایش نوآوری و کاهش بیکاری».

این امر پروژه‌های بزرگی مانند «شهر مصدر» در امارات متحده عربی و شهر علم و فناوری ملک عبدالعزیز در عربستان سعودی را شامل می‌شود، که هر دوی آنها در صدد جذب گروه‌های بین‌المللی در حوزه انرژی تجدیدپذیر در شورای همکاری خلیج فارس هستند.

این عوامل محدود اقتصادی با مجموعه‌ای از عوامل سیاسی تکمیل می‌شود که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را بیشتر به سمت انرژی‌های سبز سوق می‌دهد. منابع طبیعی طبیعی کشورهای حاشیه خلیج فارس و موقعیت جغرافیایی-استراتژیک آنها به این معنی است که آنها با تهدیدهای مداوم برای امنیت خود روبرو هستند. این تهدیدها به ویژه در مورد کشورهایی مانند بحرین و کویت که دارای مساحت و جمعیت کمی هستند، شدیدتر است. در نتیجه، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تمایل زیادی به چندجانبه‌گرایی بین‌المللی و حاکمیت قانون دارند، زیرا این امر به امنیت بلند مدت آنها کمک می‌کند.

در همین ارتباط، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس سعی می‌کنند شهرت خود را به عنوان اعضای سازنده جامعه بین المللی به دست آورند و مشتاق هستند که ابتکارات بین‌المللی مانند برنامه‌های توسعه پایدار به طور گسترده اتخاذ شود؛ زیرا این امر باعث افزایش اعتبار نظم جهانی می‌شود. در صورت شکست چندجانبه‌گرایی و بازگشت به نوع سیاستی که باعث جنگ‌های جهانی شد، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس چیزهای زیادی برای از دست دادن دارند.

«آنها حفظ محیط زیست را راهی برای نشان دادن تعهد خود به چندجانبه‌گرایی جهانی می‌دانند که برای تعامل با اتحادیه اروپا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است». به همین دلیل، حفاظت از محیط زیست راهی برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است که از احزاب سیاسی چپ‌گرای قدرتمند در غرب -به ویژه حزب دموکرات در ایالات متحده- حمایت کنند. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به طور سنتی بالاترین میزان مصرف سرانه انرژی و انتشار کربن را در جهان داشته‌اند که خشم احزاب سیاسی غربی را که حامی محیط زیست هستند، برانگیخته است. با شروع تأثیرگذاری بیشتر این احزاب بر سیاست‌گذاران غربی، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از برنامه‌های سبز به عنوان راهی برای نشان دادن تمایل مستمر خود به عنوان شرکای آنها استفاده کرده و در نتیجه احتمال تأمین کمک‌های نظامی و امنیتی از کشورهایی مانند ایالات متحده، فرانسه و آلمان را افزایش داده‌اند.

در نهایت، عربستان سعودی صادرات برق تولید شده از طریق تکنولوژی‌های حامی محیط زیست را راهی برای توسعه مشارکت خود با واردکنندگان انرژی خاورمیانه قلمداد می‌کند. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حال حاضر دارای یک شبکه برق موثر هستند که به آنها اجازه می‌دهد بیش از یک دهه بین شش کشور عضو تجارت انرژی داشته باشند و این شبکه به آرامی با شبکه کشورهای همسایه مانند عراق و اردن ادغام می‌شود. عربستان سعودی با ارائه منبع سبز قابل اطمینان از طریق مزارع خورشیدی که به سرعت در حال گسترش است، به بهبود روابط خود با این کشورها و کمک به پادشاهی در تحقق اهداف سیاست خارجی منطقه‌ای خود امیدوار است.

در سال اول ریاست جمهوری جو بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده شاهد افزایش چشمگیری در توجه به مسائل محیط زیستی در سیاست‌های اقتصادی داخلی و خارجی ایالات متحده بودیم که بر اساس لایحه زیرساختی بزرگ که فعالیت‌های دوستدار محیط زیست را تشویق می‌کند، مشخص شده است. به همین دلیل می‌توان انتظار داشت که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گذار خود را به مدل‌های اقتصادی پایدارتر تسریع کنند. اما واقعیت این است که همه عوامل ذکر شده همچنان وجود دارند.

تنها استثنا روند نگران‌کننده به سوی یکجانبه‌گرایی بین المللی است که به تضعیف سیاست‌های پایداری جهانی تمایل دارد. با این وجود، به نظر می‌رسد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پذیرفته‌اند که آینده بسیار سبزتر از گذشته خواهد بود و منافع آنها با سبز بودن و با تصور سبز بودن به بهترین وجه تامین می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1111836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =