۱۷ درصد دانشجویان نیاز به مراقبت‌های سلامت روان دارند

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران می‌گوید آموزش حضوری حمایت اجتماعی از دانشجویان را کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، شرایط اقتصادی و معیشتی و تغییر و تحولات فرهنگی جامعه، باعث بروز مشکلات متعدد روحی و روانی در بین جوانان و دانشجویان شده است. در این بین شیوع ویروس کرونا نیز این مشکلات را دو چندان کرده سبب شده تا آرامش روانی دانشجویان با مشکل مواجه شود. باتوجه به این موضوع، غربالگری روانی دانشجویان ورودی جدید و توجه به مشکلات روحی آنان، از اهمیت زیادی برخوردار است.

در همین ارتباط، حمید پیروی رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره برنامه‌های این مرکز برای دانشجویان ورودی جدید اظهارکرد: دانشگاه تهران طرح همدلی را برای دانشجویان ورودی جدید و شاغل به تحصیل اجرا خواهد کرد. البته منتظر هستیم تا فرآیند اداری ثبت نام دانشجویان ورودی جدید به اتمام برسد تا بتوانیم غربال گری روانی آن‌ها را با فراغ بال انجام دهیم. برنامه ریزی کرده‌ایم که تا پایان آبان ماه با تمامی دانشجویان ورودی جدید و شاغل به تحصیل در قالب طرح همدلی، تماس گرفته شود.

وی افزود: تفاوت امسال با سال گذشته این است که برای غربال گری روانی دانشجویان ورودی جدید، از همیاران سلامت که جزء دانشجویان دانشگاه و عضو کانون همیاران سلامت روان هستند استفاده خواهیم کرد. این دانشجویان دوره‌‎های آموزشی مرتبط با حوزه روانشناختی را گذرانده‌اند و می‌توانند تعامل بهتری را با دانشجویان جدید داشته باشند و در عین حال، راهنمایی‌های لازم را به دانشکده خود ارائه دهند. برای دانشجویان شاغل به تحصیل نیز کارشناسان مرکز مشاوره خدمات مشاوره‌ای را انجام خواهند داد.

پیروی با اشاره به مشکلات روانشناختی دانشجویان در زمان آموزش غیرحضوری ادامه داد: شرایط فعلی جامعه و نبود حضور دانشجویان در دانشگاه، مراقبت‌ها برای حفظ سلامت روان دانشجویان را کاهش داده است. به همین دلیل ارائه خدمات مشاوره‌ای با کیفیت به دانشجویان، از جمله موضوعاتی است که باید در دستور کار مراکز مشاوره دانشگاه‌ها باشد. در همین راستا،تمامی دانشجویان دانشگاه تهران نیز باید فرم مرتبط با غربال گری سلامت را به طور کامل تکمیل کنند تا با آن‌ها به طور محرمانه تماس گرفته شود.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران اضافه کرد: بسیاری از حمایت‌های روانی و اجتماعی در اثر ارتباط رو در رو و کلامی ایجاد می‌شود و دانشکده محیطی است که دانشجویان با حضور در آن به بلوغ و پختگی می‌رسند و ارتباطات خود را با دوستان و استادان تقویت می‌کنند؛ اما متاسفانه در شرایط فعلی، زمینه مناسب برای برقراری ارتباط بین دانشجویان فراهم  نیست. باید گفت که آموزش غیرحضوری باعث شده که دانشجویان از حمایت اجتماعی لازم برخوردار نباشند، به همین دلیل نقش خانواده در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان آسیب‌های روانشناختی در بین دانشجویان گفت: پژوهش‌ها نشان داده است که میزان آسیب‌های روانشناختی در دانشجویان نسبت به دیگر اقشار جامعه پایین است. به طور کلی از هر چهار نفر، یک نفر دارای مشکلات روانشناختی است و در بین جوانان نیز از هر ۶ نفر، یک نفر با مشکلات روانشناختی دست و پنجه نرم می‌کند. با توجه به اینکه حدود ۲۵ درصد جامعه دارای مشکلات روانشناختی هستند، می‌توان گفت که حدود ۱۶ الی ۱۷ درصد از دانشجویان نیاز به مراقبت سلامت روان دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =