پشت پرده پول‌های رد و بدل شده در نظام مهندسی

دانش‌آموخته دکتری شهرسازی از وجود فساد مالی و جابجایی پول‌های هنگفت در سامان نظام مهندسی می‌گوید.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، بیکاری فارغ‌التحصیلان مشکلی در سطح کلان کشوری است که یکی از دلایل آن نبود فرصت‌های برابر برای فارغ‌التحصیلان است. به طوری که کارشناسان رشته‌های معماری و شهرسازی معتقدند در حالی که نظام مهندسی مجری اصلی طرح‌های شهرسازی شامل پروژه‌های نظارت، طراحی و اجراست؛ اما محدود به افرادی خاص است و فرصتی یکسان برای اشتغال فارغ‌التحصیلان فراهم نمی‌کند. 

عرفان پاکزاد در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان این که درصد کمی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های معماری و شهرسازی می‌توانند در رشته خودشان مشغول به کار شوند، اظهار کرد: رانت‌هایی که در نظام مهندسی وجود دارد، یکی از اصلی‌ترین دلایل بیکاری فارغ‌التحصیلان این رشته‌هاست.

دانش‌آموخته دکتری معماری و شهرسازی با اشاره به این که مشکل این است که نظام مهندسی برای فارغ‌التحصیلان جوان فرصت اشتغال فراهم نمی‌کند، افزود: به این معنا که فارغ‌التحصیلان در آزمون شرکت کرده و پروانه نظام مهندسی می‌گیرند؛ اما کاری برایشان تعریف نشده است. درست این بود که منبع اصلی درآمد رشته‌های معماری و شهرسازی از نظام مهندسی باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حالی که برخی افراد ۲۰ سال پیش و وقتی که اشباعی نبوده و بازار کار بهتر بوده توانستند پروانه نظام مهندسی بگیرند. این افراد در این سال‌ها برای خودشان سابقه کار و رزومه فراهم کرده‌اند. در حالی که ممکن است طرح‌های خود را به خوبی انجام نداده باشند؛ اما به دلیل سابقه کار و ارتباطاتی که در این سال‌ها به دست آورده‌اند، طرح‌های جدید را برای خود می‌گیرند.

به گفته پاکزاد، برخی پروژه‌هایی که از طریق نظام مهندسی به شهرسازان داده می‌شود  با رانت است و بدون ارتباط یا رشوه برخی کارها را نمی‌توان انجام داد

این مدرس دانشگاه با ذکر مثالی یادآور شد: برخی افراد برای پروژه‌ای که در واقع ۵۰ میلیون هزینه دارد، از شهرداری بودجه۱۰۰ میلیونی می‌گیرند یا پیرمرد ۷۰ ساله‌ای که هیچ نرم افزاری بلد نیست، پروژه میلیاردی را می‌گیرد و با استخدام دانشجویان و فارغ‌التحصیلان با حقوق حداقلی پروژه را پیش می‌برد. این رانت و فسادی است که در زمینه شهرسازی وجود دارد.

وی با تاکید بر این که سیستم تخصیص پروژه‌ها از سوی نظام مهندسی اشتباه است، افزود: شهرسازان باید در نظام مهندسی، پروژه تعریف شده داشته باشند. به نظر من نظام مهندسی اگر به کسی پروانه می‌دهد باید پروژه هم بدهد نه این که سالانه ۲ هزار نفر پروانه بگیرند؛ اما پروژه‌ها را همان قبلی‌ها بردارند در حالی که کارنامه روشنی هم ندارند.

پاکزاد با تصریح بر این که فرصت‌های کمی برای فارغ‌التحصیلان معماری و شهرسازی وجود دارد، گفت: فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها گزینه‌های محدودی دارند، به این معنا که این افراد یا می‌توانند استخدام سازمان‌ها مانند شهرداری و راه و شهرسازی شوند که تعداد خیلی محدودی را جذب می‌کنند یا وارد شرکت‌های خصوصی ‌شوند که سطح درآمد بسیار پایینی دارد.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر این که داشتن مدرک ارشد، هیچ مزیتی برای اشتغال نسبت به کارشناسی ندارد، افزود: به همین دلیل، ارشد خواندن به امید بازار کار، تصمیم درستی نیست. به نظر من کارشناسی ارشد پلی برای دکتری است.

وی در پایان با بیان این که نبود اشتغال یکی از دلایل مهاجرت نخبگان است.، اظهار کرد: اگر فارغ‌التحصیلان بتوانند در کشور خودشان شغل و درآمد خوبی داشته باشند، دلیلی برای مهاجرت ندارند. همچنین این اتفاقات، انگیزه دانشجویان را از بین می‌برد که سم مهلکی برای نظام آموزشی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1116997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • صادقی US ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 0
      موافقم، در رشته های دیگه هم بحث همین است..