پژوهش بدون تسلط علمی به نتیجه نمی‌رسد

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان معتقد است پژوهش بدون تسلط علمی به نتیجه نمی‌رسد، در حالی که نتایج پژوهش‌ نشان می‌دهد کمتر از هشت درصد دانش‌آموختگان برتر رشته مدیریت آموزشی تسلط علمی دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دانشجو باید در جستجوی دانش باشد، در گام نخست آموزش ببیند و یاد بگیرد و در گام بعد با پژوهش به نگاهی نو از دانش دست پیدا کند.

مشکلی که در این بین وجود دارد، این است که بسیاری از دانشجویان می‌گویند پژوهش را بلد نیستند. در حالی که واحد درسی روش تحقیق می‌گذرانند؛ اما باز هم عملا نمی‌توانند پژوهشگر خوبی باشند. حتی انجام تمرینات کلاسی برای ارائه مقاله هم کارساز نیست.

کارشناسان آموزشی معتقدند مقدمه پژوهش، آموزشی است که به یادگیری منجر شود و مشکل دانشجویان ایران نداشتن تسلط علمی کافی است.

شیرکوه محمدی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، با بیان این که پژوهشگر خوب بودن اصلا به معنی داشتن مقاله نیست، اظهار کرد: پژوهش واقعی به معنای تولید دانش نو است و هدف پژوهشگر رسیدن به دیدگاهی جدید است. متاسفانه علم‌سنجی در ایران به نحو مضحکی انجام می‌شود چون فقط کمیت را می‌سنجد. به نظر می‌رسد تنها کشوری که پژوهشگر بودن را به این شیوه تعیین می‌کند، ایران است.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان با اشاره به این که رسیدن به نگاهی جدید، به دو دانش اساسی نیاز دارد، افزود: نخست دانش تئوریک در حوزه مورد نظر و دیگر دانش روشی. مثلا کسی که قصد دارد در حوزه فلسفه، پژوهش انجام دهد، در ابتدا باید نظریات و تئوری‌های این حوزه را بشناسد تا بتواند از آن نظریه‌ها استفاده کند، خلا را تشخیص بدهد و در تفسیر یافته‌های خود از آن‌ها بهره ببرد. این موارد لازم است تا پژوهشگر بتواند برای خودش پایگاه نظری ایجاد کند.

وی آشنایی با روش تحقیق را به عنوان دومین بخش لازم در پژوهش دانست و گفت: متاسفانه وقتی آموزش ضعیف باشد، یادگیری اتفاق نمی‌افتد و در نتیجه آن، دو پایه اصلی پژوهش از دست می‌رود. به طوری که افراد نه دانش تئوریک به دست می‌آورند و نه روش را یاد می‌گیرند.

محمدی در ادامه خاطرنشان کرد: گذراندن واحد درسی روش تحقیق مهم نیست، یادگیری مهم است که آن هم اتفاق نمی‌افتد. ممکن است دانشجویان مثلا واحدهای زیادی در مورد تئوری‌های سازمانی بخوانند؛ اما هیچ کدام از این‌ها تبدیل به یادگیری پایدار نمی‌شود و معمولا دانشجویان در دانش مبنایی هم مشکل دارند.

کمتر از هشت درصد دانش‌آموختگان برتر رشته مدیریت آموزشی تسلط علمی دارند

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان تاکید کرد: من در حال انجام پژوهشی در مورد توانایی‌های دانش تئوریک و عملیاتی دانش‌آموختگان برتر ایران در رشته مدیریت آموزشی هستم. منظور از دانش‌آموختگان برتر کسانی هستند که در دانشگاه‌های سطح اول کشور درس خوانده‌اند. جالب است که کمتر از هشت درصد این افراد، تسلط کافی در دانش تئوریک و عملیاتی را دارند.

محمدی با انتقاد از عملکرد برخی سامانه‌ها مانند سامانه علم‌سنجی و مشابهت‌یاب، گفت: سامانه‌هایی مانند مشابهت‌یاب بر اساس واژه‌هایی که در عنوان یا محتوا به کار گرفته شده، عمل می‌کنند. اما به قدری هوشمند نیست که بتواند تشخیص دهد محتوا راجع به چیست و آیا این محتوا جدید است یا نه؟ یا پژوهشگر در راستای محتوا کار کرده است یا نه؟

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در ادامه خاطرنشان کرد: مثلا اگر عبارت «بررسی سبک‌های رهبری» را جستجو کنید، تعداد زیادی پژوهش نمایش داده می‌شود؛ اما اگر این عنوان را کمی تغییر دهید و عبارت «بررسی رویکرد رهبری» را جستجو کنید، هیچ اثری نمایش داده نمی‌شود و به نظر می‌رسد که شما اولین نفری هستید که در این زمینه فعالیت می‌کنید؛ اما محتوا همان است.

وی در پایان با بیان این که مشکل این است که سامانه‌های مشابهت‌یاب واژه‌ای هستند نه سمانتیک، اظهار کرد: در حالی که سامانه‌هایی وجود دارند که بر اساس معنا، سرچ می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =