ماجرای پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی به کجا رسید؟

تعداد دانشجویان کارشناسی پذیرفته شده برای رشته پزشکی در صورت موفقیت آمیزبودن طرح «پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی» افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، آزمون لیسانس به پزشکی توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران برای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی که علاقه به تغییر رشته و ورود به فضای پزشکی دارند برگزار می‌شود.

شرایط ثبت‌نام در آزمون

 ثبت نام آزمون پزشکی از کارشناسی هر ساله توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده و آزمون در ۲ مرحله کتبی و مصاحبه شفاهی برگزار می‌شودو مصاحبه شفاهی شامل سنجش توانایی در زبان انگلیسی و ارزیابی ویژگی‌های شخصیتی متقاضی است. ۵۰ درصد نمره آزمون کتبی و ۵۰ درصد مرحله فراشناختی در ورود فرد تاثیرگذار است.

لازم به ذکر است در آزمون مرحله دوم در آزمون کارشناسی به پزشکی قبولی‌های آزمون کتبی باید در مصاحبه حضوری شرکت کنند.

فارغ التحصیلان لیسانس رشته های تجربی و ریاضی که زیر ۲۵ سال سن داشته باشند و معدل کل دیپلم آنها بالای ۱۸ و معدل کل لیسانس آنها بالای ۱۶ باشد می توانند در این آزمون شرکت کنند.

نحوه ثبت‌نام چگونه است؟

هنوز زمان ثبت‌نام آزمون پذیرش لیسانس به پزشکی توسط دانشگاه علوم پزشکی اعلام نشده است . با این حال داوطلبان باید مراحل ثبت نام خود را به صورت اینترنتی و از طریق سایت معاونت دانشگاه علوم پزشکی تهران  انجام دهند و فرم ثبت نام لیسانس به پزشکی را به‌صورت اینترنتی تکمیل کرده و مدارک خود را آپلود کنند. در نهایت پس از پرداخت هزینه ثبت‌نام و تایید اطلاعات و دریافت کد رهگیری ثبت‌نام به پایان می‌رسد.

ظرفیت پذیرش آزمون به کجا رسید؟

چندی پیش ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت در زمینه پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی گفت: از چند سال گذشته در یک طرح آزمایشی برخی از دانشگاه های علوم پزشکی همچون دانشگاه علوم پزشکی تهران از مقطع کارشناسی، دانشجوی پزشکی می‌پذیرد و اگر نتایج این طرح موفقیت آمیز باشد تعداد دانشجویان کارشناسی پذیرفته شده برای رشته پزشکی افزایش خواهد یافت.

دانشگاه علوم پزشکی تهران در ۱۰ سال اخیر در کنار شیوه پذیرش از کنکور سراسری، از طریق این آزمون به صورت محدود نسبت به پذیرش ۱۰ نفر از دانش آموختگان کارشناسی برای رشته پزشکی اقدام می‌کند. دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، شهید بهشتی، مشهد، کرمان، اصفهان مجری این طرح پایلوت هستند. این دانشگاه‌ها پذیرش دانشجو با این شیوه را با میزان ۵ درصد ظرفیتی که هر سال از سوی شورای گسترش دانشگاه‌ها به آنها داده می‌شود آغاز می‌کنند و بعد از ۵ سال این میزان ظرفیت را به ۲۰ درصد دانشجوی ورودی می‌رسانند.

در طرح ساماندهی نظام سنجش و پذیرش کنکور در مقطع کارشناسی سال ۱۴۰۲، آمده بود که حداقل ۳۰ درصد از ظرفیت پذیرش رشته پزشکی در هر سال، از بین فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی پذیرش شود.

در تبصره یک این ماده آمده است: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به نحوی برنامه‌ریزی کند که حداقل ۳۰ درصد از ظرفیت رشته‌های داروسازی و دندانپزشکی نیز از سال ۱۴۰۲ به بعد از بین فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی پذیرش شوند.

همچنین تبصره دو این ماده تاکید دارد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است آیین‌نامه‌های مربوط را برای پذیرش از رشته‌های مختلف و به خصوص رشته‌های علوم پایه مقطع کارشناسی در مدت حداکثر سه ماه تدوین و پس از تایید شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی به تایید ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور برساند.

 بر اساس اعلام سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، تخصیص ۳۰ درصد ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی از فارغ‌التحصیلان دوره لیسانس برای بررسی بیشتر از دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی خارج شده و مصوب نشد. با مصوب نشدن این ماده، به‌نظر می‌رسد ظرفیت پذیرش این آزمون همانند گذشته ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117974

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =