ارزیابی کارنامه ۱۰۰ روزه دولت / لزوم اقدامات جدی در عرصه فرهنگ و آموزش و پرورش

جعفر قنادباشی گفت: دولت سیزدهم در عرصه فرهنگ و آموزش و پرورش هیچ اقدام مهمی انجام نداده است و در این زمینه کاستی‌های زیادی وجود دارد که باید برطرف شود.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز درباره عملکرد صد روزه دولت عنوان کرد: یکی از عملکردهای مهم، کلیدی و تاثیرگذار در هر دولت، انتصاباتی است که از خرد تا کلان صورت می‌گیرد و طبیعی است که این امر زمان‌بر باشد به خصوص در دولت فعلی که یک جناح کنار رفت و جناح دیگری بر روی کار آمد به همین دلیل تغییر مدیریت‌ها نیز زمان بیشتری به خود اختصاص داد.

وی افزود: کوشش دولت برای یافتن افراد متعهد، کارشناس و با تجربه سبب شد که بخش بزرگی از وقت دولت گرفته شود و افراد نتوانند در مدت ۱۰۰ روز در جای خود قرار گرفته و با وظایف خود به درستی آشنا شوند.

قنادباشی ادامه داد: چند اولویت در دستور کار دولت بود که بسیار حائز اهمیت است: یکی مسئله کرونا بود که دولت سیزدهم در این زمینه بسیار خوب عمل کرد و سبب شد یک نمای بسیار مثبت از کوشش سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و و دولت وی ظاهر شود و این مسئله امیدواری‌های بسیاری در دل مردم ایجاد کرد.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اولویت بعدی دولت سیزدهم مسئله معیشت مردم و کاهش قیمت‌ها بود، گفت: متاسفانه در سال گذشته که بودجه بسته می‌شد بسیاری از کارشناسان عنوان کردند بودجه‌ای که در سال ۹۹ برای سال ۱۴۰۰ بسته می‌شود یک بودجه تورم‌زاست که در حال حاضر نیز نشانه‌های آن در حال نمایان شدن است و عبدالناصر همتی رئیس اسبق بانک مرکزی نیز پیشتر به آن اشاره کرده و گفته بود که سال ۱۴۰۰ سال سختی برای مردم ایران خواهد بود و تا حدودی طبیعی است که دولت به دلیل بودجه تورمی نتواند عملکرد خوبی در زمینه معیشت و کاهش قیمت‌ها داشته باشد.

تصمیمات دولت در زمینه بورس اطمینان‌بخش است

وی افزود: در عرصه بورس نیز با توجه به اینکه دولت همچنان در ابتدای راه است و هنوز امور را در این زمینه به درستی در دست نگرفته شاهد رشد چندانی نبوده‌ایم اما تصمیمات دولت در این زمینه اطمینان‌بخش بوده و نویددهنده این است که ما شاهد روزهای طلایی در این عرصه خواهیم بود.

قنادباشی ادامه داد: از دیگر نکات مثبت دولت سیزدهم باید به بازدیدهای سرزده و سفرهای استانی رئیس جمهور در روزهای تعطیل و حضور بر سر پروژه‌های نیمه‌تمام اشاره کرد که این امر برای کشوری که در عرصه اقتصادی بسیار کُند و به نوعی زمین‌گیر شده بود بسیار کمک‌کننده بوده و در حال حاضر نشانه‌هایی از حرکت به سمت رونق دیده می‌شود.

کارشناس مسائل سیاسی همچنین با اشاره به اقدامات دولت در عرصه سیاست خارجی و روابط با همسایگان اظهار کرد: به‌رغم اینکه سه ماه مدت کمی است اما در عرصه سیاست خارجی عملکرد قابل قبولی داشتیم.

وی ادامه داد: در طول این چند ماه سه بحران مرزی مهم را پشت سر گذاشتیم که می‌توان به مسئله افغانستان و برگزاری چندین اجلاس مهم در تهران و خارج از کشور، بحران آذربایجان و ارمنستان و مسئله عراق و انتخابات در این کشور و مسائلی که بین ایران و اقلیم کردستان رخ داد، اشاره کرد که وزارت امور خارجه تحرکات بسیار خوبی از خود در این زمینه نشان داد.

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه گفت: در عرصه فرهنگ و آموزش و پرورش هیچ اقدام جدی صورت نگرفته است و با توجه به اهمیت این حوزه انتظار می‌رفت که دولت اقدامات کلان و گسترده‌ای انجام دهد که متاسفانه تا کنون شاهد چنین اقداماتی نبوده‌ایم و در این زمینه کاستی‌های زیادی وجود دارد که باید برطرف شود.

وی در خصوص انتصابات فامیلی نیز عنوان کرد: درست است که ما در این زمینه شاهد کاستی‌هایی بودیم اما این انتصابات بیشتر در زیردست‌ها اتفاق افتاده نه در بالا دست‌ها اما متاسفانه ذره‌بین جناح‌های مخالف که در عرصه داخلی و خارجی فعال هستند این مسئله را بزرگنمایی می‌کنند.

قنادباشی در پایان تاکید کرد: من معتقدم ۱۰۰ روز زمان مناسبی برای ارزیابی عملکرد یک دولت نیست اما با توجه به اینکه رئیس جمهور وقت خود را به مسائل کاری اختصاص می‌دهد نه تشریفاتی، نکته مثبتی است که موجب شده نشانه‌های امید در دولت دیده شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =