ارزیابی کارنامه ۱۰۰ روزه دولت / مسائل اجتماعی و فرهنگی در دولت نباید دست کم گرفته شود

سعید لیلاز گفت: توصیه بنده به آقای رئیسی این است که مسائل اجتماعی و فرهنگی را دست کم نگیرد و به عنوان نماینده ایران در مقابل طرح‌های غیر کارشناسی مانند طرح صیانت بایستد.

سعید لیلاز کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز درباره عملکرد صد روزه دولت عنوان کرد: در وهله اول اعتقاد بنده بر این است که صد روز برای اینکه یک ارزیابی حتی کلی و نا دقیق راجع به عملکرد هر دولتی داشته باشیم کافی نیست و باید حداقل تا آخر سال ۱۴۰۰ صبر کنیم تا بتوانیم به یک ارزیابی اولیه از دولت سیزدهم دست یابیم.

بیشتر بخوانید:

ارزیابی کارنامه ۱۰۰ روزه دولت / لزوم اقدامات جدی در عرصه فرهنگ و آموزش و پرورش

ارزیابی کارنامه ۱۰۰ روزه دولت / بی اعتنایی به وزارت آموزش و پرورش پذیرفتنی نیست

ارزیابی کارنامه ۱۰۰ روزه دولت / پاشنه آشیل دولت سیزدهم ناهماهنگی در تیم اقتصادی است

وی ادامه داد: باید فرصت دهیم تا دولت خودش را پیدا کند به ویژه که یکی از تصمیم‌گیری‌های مثبت دولت سیزدهم تا کنون این بوده که سید در زمینه انتصابات در بدنه مدیرتی دولت تا کنون هیچ عجله‌ای به خرج نداده و این حائز اهمیت است.

لیلاز افزود: با وجود اینکه ۱۰۰ روز از عمر دولت گذشته مشاهده می‌کنیم که هنوز فرآیند تغییر همه استانداران کامل نشده و به نظر می‌رسد که بیش از ۵۰ درصد معاونین وزرا و مدیران کل دولت که ستون فقرات نظام کارشناسی دولت هستند هنوز هیچ تغییری نکرده اند که باید گفت در این زمینه آقای رئیسی کارنامه بسیار مثبتی از خود بر جای گذاشته، چرا که اجازه داده تا فرآیند انتقال تجربیات و قدرت به شکل کارشناسی‌تر و دموکراسی‌تری انجام شود و در دولت های پیشین شاهد چنین خویشتن‌داری نبودیم.

وی با بیان این مطلب گفت: همین نقطه مثبت ما را به این مسئله راهنمایی می‌کند که در مورد عملکرد آقای رئیسی با احتیاط بیشتری صحبت کنیم و برای ارزیابی آن حداقل تا عید نوروز صبر کنیم.

لیلاز با بیان اینکه نقطه مثبت دیگری که در دولت سیزدهم می‌توان به آن اشاره کرد سفرهای استانی رئیس جمهور است، گفت: واقعیت قضیه این است که انجام شدن سفرهای استانی حتی اگر منجر به هیچ دستاورد ملموسی هم نشود بهتر از انجام نشدن آن است.

 توسعه نیافتگی جغرافیایی کشور از مشکلات بزرگ در ۶۰ سال اخیر

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه یکی از بدبختی های ایران در ۶۰ سال اخیر این بوده که نتوانسته‌ایم توسعه نیافتگی جغرافیایی کشور را حل کنیم، گفت: گام‌های بسیار مهمی در این زمینه در چند دولت گذشته برداشته شد، اما باز هم مشاهده می‌کنیم که استان سیستان و بلوچستان کم‌برخوردارترین استان ایران است و یا اینکه خوزستان دارای مسائل بسیاری است که یک صدم این مسائل در تهران قابل تحمل نیست.

وی گفت: اگر دولتی روی کار بیاید که ستادش را به چابهار، زاهدان و یا... منتقل کرده و به جای یک شب یک ماه در آنجا بماند بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: در همین فرصت ۱۰۰ روزه دو تصمیم و اقدام مهم توسط آقای رئیسی صورت گرفت که می‌توان گفت دو مورد از فوری‌ترین مسائل این دولت بود که یکی مسئله کرونا و دیگری مسئله تورم است.

لیلاز گفت: در حال حاضر با گذشت ۱۰۰ روز از عمر این دولت می توانیم اعلام کنیم که مسئله کرونا در ایران حل شده، چرا که ۱۰۰ میلیون دز واکسن تزریق شده و ۶۰ میلیون دز در انبارها ذخیره داریم که در حال حاضر باید بگوییم که در این زمینه مشکلی نداریم، به طوری که مجبور شدیم جلوی واردات واکسن در کشور را بگیریم و این یک دستاورد بزرگ است چرا که این مسئله در ۱۰۰ روز پیش یک بحران بزرگ در کشور محسوب می‌شد.

وی افزود: می‌توان گفت که با حل مشکل کرونا بخش مهمی از مشکل اقتصادی ایران حل خواهد شد چرا که بیشترین آسیبی که کرونا به اقتصاد ایران وارد کرده در بخش خدمات بوده است و این بخش ۵۵ درصد تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل می‌دهد بنابراین اگر بتوانیم مسئله کرونا را حل کنیم که شواهد نیز دال بر این موضوع است، در طول ۳ یا ۴ ماه آینده شاهد یک انفجار کوچک در رشد اقتصادی ایران خواهیم بود.

لیلاز ادامه داد: در زمره هدف دوم که مهم‌تر از و فوری‌تر از مسئله کروناست یعنی تورم، رئیسی اعلام کرده که گام‌های مهمی را برداشته اما، هنوز ارزیابی روشنی از این ادعاها نداریم و نتیجه آن طی چند ماه آینده معلوم خواهد شد و این مسئله چیزی نیست که کسی بتواند بگوید من انجام دادم وانجام ندهد و در پی آن نیز هیچ اتفاقی رخ ندهد.

تلاش دولت برای حل مشکل رشد نقدینگی

وی ادامه داد: مسئله دوم این است که دولت متوجه شده مسئله اصلی اقتصاد ایران مسئله تورم و حل این مسئله بدون تن دادن به رکود است و سعی دولت بر این است که رشد نقدینگی را به عنوان علت اصلی همه مشکلات اقتصادی ایران به گونه‌ای تحت کنترل درآورد که به نظر بنده این امر نویدبخش این است که در ماه‌های آینده شاهد نرخ تورم پایین‌تری خواهیم بود چنانکه آمار شش‌ماهه‌ای که اخیرا منتشر شده نشان دهنده این است که نرخ رشد نقدینگی به ویژه پایه پولی که عامل اصلی رشد تورم است اندکی نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته است.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: امید می‌رود که ادعاهای آقایان رئیسی و خاندوزی مبنی بر اینکه این موتور نقدینگی را تا حد زیادی از نفس انداخته‌اند درست باشد.

لیلاز ادامه داد: از آقای رئیسی انتظار نمی رود که نرخ تورم و کسری بودجه را به صفر برساند اما تمرکز برخی از دوستان اقتصاد دان بر روی کسری بودجه به نظر نوعی رد گم کردن و منحرف کردن دولت از واقعیت‌هاست چرا که مسئله اصلی کشور فساد شبکه بانکی است و بسیار امیدوار هستیم که شخص رئیس جمهور با توجه به یک دست شدن حاکمیت به این مشکل اقتصادی پایان دهد و به تدریج نرخ تورم را کاهش دهد.

وی افزود: در حال حاضر بحث‌های شجاعانه‌ای در دولت وجود دارد مبنی بر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی را ساماندهی کنند، اما باید اشاره کرد که حذف شوک وار ارز ۴۲۰۰۰ تومانی می‌تواند آسیب‌های جدی به اقتصاد ایران وارد کند، ولی اقدام به این امر می‌تواند جلوی دزدی‌های بسیاری را بگیرد که اشاره به اقدام شجاعانه اتخاذ شده توسط دولت دارد.

لیلاز گفت: اتفاق دیگری که در همان هفته‌های اول دولت رخ داد و متاسفنه کمتر به آن توجه شد، آزادسازی قیمت لبنیات بود که نه تنها در پی این اقدام، هیچ اتفاق وحشتناکی رخ نداد بلکه باعث شد تا افزایش رقابت در این حوزه رخ دهد و به ما این نوید را دهد که قیمت‌ها به صورت علمی و خودسامان کنترل شده‌اند.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه امروز شاهد هستیم که دولت در حال برداشتن سیطره ۴ ساله خود از صنعت خودروسازی است، گفت: با توجه به اینکه سیاست قبلی اتخاذ شده برای صنعت خودروسازی منجر به زیان انباشته بسیاری برای خودروسازی ایران شد، حذف این رانت که به بدترین نوع فساد در اقتصاد ایران منجر شده بود، قابل تحسین است.

وی همچنین گفت: نقد بزرگ به دولت در حوزه سیاست‌های اقتصادی این است با توجه به اشراف شخص رئیس جمهور به این مسئله، انتظار می رود که با سرعت بیشتری دست به تحول زده شود.

لیلاز در پایان نیز گفت: توصیه بنده به آقای رئیسی این است که مسائل اجتماعی و فرهنگی را دست کم نگیرد و به عنوان نماینده ایران در مقابل طرح‌های غیر کارشناسی مانند طرح صیانت بایستد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =