قوانین دفاع از پایان‌نامه در دوره کارشناسی ارشد/ کدام دانشجویان اجازه دفاع ندارند؟

دانشجویان ارشد بر اساس آیین‌نامه وزارت علوم، پس از انجام کار تحقیقاتی و تدوین پایان‌نامه و تایید استاد راهنما، می‌تواند در حضور هیئت داوران از پایان‌نامه خود دفاع کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دوره کارشناسی ارشد معمولا دوره‌ای ۲ ساله (چهار نیمسال) است؛ اما اگر دانشجویی نتواند در این مدت دانش‌آموخته شود، دانشگاه اختیار دارد مدت تحصیل وی را حداکثر تا ۲ نیمسال دیگر افزایش دهد.

وزارت علوم بر اساس آیین‌نامه دوره‌های تحصیلی، شرایط و قوانینی که دانشگاه‌ها و دانشجویان موظف به پیروی از آن هستند را اعلام کرده است. برای اساس این آیین‌نامه، دانشجویان در مدت دوره کارشناسی ارشد باید حداقل ۲۸ و حداکثر ۳۲ واحدهای درسی را بگذرانند که از این تعداد ۴ تا ۶ واحد مربوط به پایان‌نامه و مابقی به صورت واحدهای آموزشی است.

انتخاب حداقل هشت واحد درسی در هر نیمسال ضروری است. البته در صورتی که دانشگاه با حذف واحدهای درسی دانشجو موافقت کند و این حذف سبب کاهش تعداد واحدهای دانشجو از حدنصاب شود، آن نیمسال به عنوان یک نیمسال کامل جزو سنوات تحصیلی وی محاسبه خواهد شد.

دانشجویان ارشد چه زمانی مجاز به دفاع از پایان‌نامه خود هستند؟

دانشجوی ارشد پس از انجام کار تحقیقاتی و تدوین پایان‌نامه و تایید استاد راهنما، می‌تواند در حضور هیئت داوران از پایان‌نامه خود دفاع کند.

دانشجویانی که میانگین کل نمرات‌شان پس از گذراندن همه واحدهای درسی، کمتر از ۱۴ باشد، اجازه دفاع از پایان‌نامه ندارند. این دانشجویان تنها یک نیمسال فرصت دارند تا دوباره حداکثر هشت واحد از درس‌هایی که در آن‌ها نمره بین ۱۲ تا ۱۴ گرفته‌اند را انتخاب کنند، البته در صورتی که سقف مجاز سنوات تحصیلی را نگذرانده باشند.

نمره پایان‌نامه در میانگین کل محاسبه نمی‌شود و ارزشیابی آن به صورت کیفی انجام می‌شود. به این معنا که نمره کمتر از ۱۴ مردود و بالاتر از ۱۴ قبول است. نمره ۱۵/۹۹-۱۴ متوسط، ۱۷/۹۹-۱۶ خوب، ۱۸/۹۹-۱۸ خیلی خوب و ۲۰-۱۹ عالی به حساب می‌آید.

ملاک دانش‌آموختگی دانشجویان ارشد چیست؟

ملاک دانش‌آموختگی، گذراندان همه واحدهای دوره، داشتن میانگین کل حداقل ۱۴ و موفقیت در دفاع از پایان‌نامه است. دانشگاه‌ می‌تواند به هر دانشجویی که نتواند دوره تحصیلی خود را در سنوات مجاز، به پایان برساند، تنها گواهی گذراندن واحدهای درسی ارائه دهد.

تاریخ دانش‌آموختگی، روز دفاع و کسب درجه قبولی از پایان‌نامه است.

انتهای پیام/                                                         

کد خبر: 1118528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =