توسعه روابط با همسایگان راه مقابله با فشار حداکثری / مذاکرات می‌تواند به نتیجه مثبت برسد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی ادوار مجلس معقتد است که سیاست فشار حداکثری بر کشورها دیگر در معادلات جهانی جایی ندارد.

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛  با اشاره به اینکه مذاکرات احیای برجام هنوز در مرحله چانه زنی است و دو طرف سعی دارند از ابزارهای مختلف برای کسب امتیاز استفاده کنند، اظهار کرد: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که خروج از برجام به ضررشان تمام شد، بنابراین بایدن اعلام کرد که می‌خواهد به میز مذاکرات بازگردد، این در حالی است که تاکنون هیچ گام مثبتی در راستای احیای برجام برنداشته‌ است.

وی با یادآوری بدعهدی کشورهای اروپایی در اجرای تعهدات برجام، افزود: مواضع سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه در روند مذاکرات احیای برجام هم به نوعی فرار رو به جلو است و می‌توان گفت که با دولت بایدن اتحادیه تشکیل داده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم با تصریح اینکه اروپا و آمریکا همان روش‌های گذشته را ادامه می‌دهند که ثباتی در آن دیده نمی‌شد، خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه انگلیس در آستانه مذاکرات احیای برجام با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بیانیه مشترک علیه ایران صادر می‌کند و از سوی دیگر مواضع رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای کاملاً آماتور است و به صورت شفاف و روشن در اختیار آمریکا و اروپایی‌ها قرار دارد.

جمالی نوبندگانی اظهار کرد: عناصر داخلی وابسته به آمریکا و انگلیس همچنان سعی در به آشوب کشاندن مطالبات مردمی و بهره‌برداری سیاسی از آن را دارند و در بحبوحه مذاکرات، آمریکا نهادها و شرکت‌های مختلف ایران را تحریم می‌کند که همه اینها نشان می‌دهد غرب در رفتار قلدرمآبانه خود تجدید نظر نکرده است و رفتارهایی در ادامه زنجیره اعمال فشار حداکثری دارد تا جمهوری اسلامی را وادار به کوتاه آمدن از مواضع به حق خود کند.

وی به مواضع چین و روسیه در مذاکرات احیای برجام اشاره کرد و گفت: دو کشور روسیه و چین اعلام کرده‌اند که مواضع ایران بر حق است و موانع برجام بدعهدی آمریکاست که در آینده نیز وجود خواهد داشت.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست خنثی سازی تحریم اظهار کرد: سیاست فشار حداکثری بر کشورها دیگر در معادلات جهانی جایی ندارد. جمهوری اسلامی ایران در حال توسعه روابط با همسایگان است و بارزترین نمونه آن بهبود روابط با تاجیکستان بود که توانستیم مسائل ورود به پیمان اقتصادی شانگهای را حل کنیم.

جمالی نوبندگانی به ارتباط میان پاکستان، ترکیه، عراق نیز اشاره و بیان کرد: در مذاکره با سعودی‌ها آنان مواضعی را در پیش گرفتند که می‌توان گفت مقداری از جو تنش آلود گذشته کمتر شده است. همچنین سفر شیخ طحنون بن زاید مشاور  مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی نشانه‌ای از تصمیم کشورهای جنوب خلیج فارس برای حل مناقشات با ایران است. 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با تأکید براینکه مجموعه این مسائل در کنار افزایش سطح غنی‌سازی هسته‌ای مجموعه‌ از ابزارهای چانه‌زنی برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده که دست ما را پای میز مذکرات پر کرده است، خاطرنشان کرد: معتقدم اگر مذاکرات دو طرف از مرحله چانه‌زنی و استفاده از ابزار عبور کند، مذاکره کنندگان می‌توانند به نتیجه مثبتی برسند.

کد خبر: 1121551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =