بیکاری ۴۹ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی/ ایران رتبه ۷۱ فناوری دنیا را دارد

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: بیش از ۴۹ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند؛ اما ۵۹ درصد باقی جذب شرکت‌های فناوری شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  در جشنواره پژوهش و فناوری گفت: نمایشگاه تستا قرار است ازفردا برگزار شود، در این نمایشگاه دستاوردهای علم و فناوری توسط وزارت علوم و فناوری‌های نوپدید و آینده‌نگر نیز برگزار می‌شود، نمایشگاه تستا بستر خوبی برای بیان محصولات فناوری و نوآوری است و تسهیلات خوبی در این نمایشگاه وجوددارد که دانشگاه‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی‌ادامه داد: از لحاظ تولید علم‌ رتبه ۱۶ را در جهان کسب کرده‌ایم اما از نظر فناوری رتبه ۷۱ را در دنیا داریم. این موضوع بیانگر آن است باید در حوزه فناوری تلاش بیشتری داشته باشیم.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: ۸۰۰ هزار دانشجوی ارشد و دکتری داریم ولی نتوانسته‌ایم از پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های آنان استفاده کنیم.  سهم اعتبارات پژوهش و فناوری قرار ۴ درصد باشد که در حال حاضر ۰.۴است. اگر باریل گذاری کنونی وابستگی به بودجه دانشگاه‌ها  پیش‌ رویم رو به انزوا خواهیم رفت.
وی‌بیان کرد: دانشگاه‌های نسل چهارم باید جامعه محور باشد، در حال حاضر در دانشگاه‌ها سهم تحقیقات بنیادی ۲۶درصد تحقیقات کاربردی ۵۰ درصد و تحقیقات توسعه‌های ۲۵ درصد است، همه پژوهش ها بنیادین است و باید به موارد دیگر نیز ورود کرد.
خیرالدین گفت: تشکل گیری معاونت فناوری و نوآوری در بحث معاونت اقداماتی صورت نگرفته بود امیدواریم بتوانیم گفتمان فناوری در کشور را گسترش دهیم. 
وی بیان کرد: فعالان حوزه فناوری باید به بازار توجه ویژه‌ای داشته باشندو محصولات خود رابا کیفیت بالا ارائه دهند. ۴۹ پارک علم و فناوری داریم که ۴ پارک مربوط به وزارتخانه‌ها هستند.۲۲۳ مرکز رشد نیز در کشور وجوددارد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: در زمینه اشتغال دانشجویان با مشکل مواجه شده ایم همه به دنبال مهاجرت هستند. باید بر کارآفرینی تمرکز کرد. در این. راستا باید فرهنگ‌سازی لازم در راستای مهارت آموزی به دانشجویان ارائه شود.

وی‌افزود: بیش از ۴۹ درصد بیکاران فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند. از طرفی ۵۹ هزار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در شرکت‌های فناوری مشغول به فعالیت شده اند. باید دردانشگاه‌ها مدرسه اشتغال و مرکز هدایت شغلی در ایجاد شود. 
خیرالدین‌ گفت: مابه پژوهشگاه صنعت نفت رفتیم‌۱۲۰ دانشجو کارهای ازمایشگاهی رابه پژوهشگاه‌های صنعت نفت برده‌اند و در آنجا بافضای کار نیز آشنا می‌شوند.

خیرالدین خاطرنشان کرد: در حال حاضر اهداف کلان نظام ایده‌ها ونیازهاراه اندازی شده تا همه بتوانند راه حل هارا ارائه‌ دهد.سرمایه گذران می‌توانند باتوجه به ایده و راهکار اقدام به سرمایه گذاری کند.

عیس زارع‌پور وزیر ارتباطات در ادامه این مراسم گفت:  بسیار گفته شده دانشگاه با صنعت ارتباط ندارد، دانشگاه به حلال مسائل کشور تبدیل نشده است و مقاله محوری رایج شده است.

وی ادامه داد: مقاله محوری این موضوع به واحدهای پژوهشی دستگاه‌های تابع راه یافته است.  پژوهشگران پژوهشکده ارتباطات نگران مقاله،ارتقا و تبدیل وضعیت خود هستند که آسیب بزرگی است. برای حل این مشکل باید بین ساختارهای اجرایی، صنعت و دانشگاه ارتباط خوبی برقرار شود.

وزیر ارتباطات گفت:  در ایین نامه ارتقا مواردی برای حل این مشکل ارائه شده است. ممکن است فردی نتوانند مقاله ارائه دهد اما بتواند راهکار خوبی برای حل مسائل جامعه ارائه کند باید بازنگری لازم در این حوزه صورت گیرد.
انتهای پیام/

کد خبر: 1121844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =