سوریه تمایلی به تلافی حملات رژیم صهیونیستی ندارد / روسیه مانع حملات اسرائیل نخواهد شد

سام هیلر معتقد است، ارتش سوریه پس از یک دهه درگیری شدید، خسته‌تر از آن است که بخواهد پاسخی جدی به اقدامات اسرائیل بدهد. علاوه بر این، هرگونه واکنش سوریه منجر به ضدحمله ویرانگر اسرائیل خواهد شد؛ چیزی که دمشق احتمالا تمایلی به آن ندارد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، چند روز پیش یک حمله موشکی به بندر لاذقیه سوریه توسط رژیم صهیونیستی انجام شد. این دومین باری بود که در ماه گذشته رژیم صهیونیستی به این بندر استراتژیک سوریه را بمباران کرد. علاوه بر این، حملات متعدد دیگری در سال‌های اخیر توسط صهیونیست‌ها به مواضع و پایگاه‌های مختلف سوریه انجام شده است. اما آنچه که به اعتقاد برخی تحلیلگران موجب گستاخی هرچه بیشتر و افزایش حملات مشابه شده، سکوت دولت سوریه در قبال چنین اقداماتی و عدم پاسخ متقابل بوده است. گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز به منظور بررسی بیشتر این تحلیل مصاحبه‌ای با «سام هیلر» -تحلیلگر آمریکایی مستقر در لبنان- انجام داد. به اعتقاد تحلیلگر سابق گروه بین‌المللی بحران، اهمیت سوریه برای محور مقاومت از یک طرف و نگرانی رژیم صهیونیستی از تبدیل شدن سوریه به عنوان پایگاهی برای مبارزه با این رژیم موجب شده تا سوریه مورد حملات صهیونیست‌ها قرار بگیرد.

متن کامل گفتگو با «سام هیلر» بدین شرح است:

- چند روز پیش یک حمله موشکی توسط اسرائیل به بندر لاذقیه سوریه انجام شد. فکر می‌کنید انگیزه اسرائیل از انجام چنین حملاتی چیست؟

مقامات اسرائیلی این بار نیز همچون گذشته از اظهار نظر در مورد این حمله خودداری کردند و توضیحاتی در خصوص علت بمباران پایانه بندر لاذقیه توسط اسرائیل ارائه نشد. با این حال، به احتمال زیاد اسرائیل احتمالا انتقال تسلیحات ایران از طریق بندر به شرکای محلی ایران در سوریه و لبنان را هدف قرار داده است. اسرائیل به طور مرتب آنچه را که ادعا می‌کند محموله‌های تسلیحاتی ایران از طریق خاک سوریه است را مورد حمله قرار می‌دهد. مقامات اسرائیلی ابراز نگرانی می‌کنند که تحویل تسلیحات پیشرفته توانایی‌های حزب الله لبنان و گروه‌های مرتبط با آن را تقویت می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد تا فضای داخلی اسرائیل را تهدید و آزادی عمل اسرائیل را از نظر نظامی محدود کنند.

- فکر می‌کنید دولت سوریه در قبال چنین حملاتی باید چه واکنشی نشان دهد و آیا احتمال اقدام متقابل وجود دارد؟

من نمی‌توانم بگویم که دولت سوریه باید چه کاری انجام بدهد و چگونه به این حملات واکنش نشان دهد. من در جایگاه ارائه چنین توصیه‌هایی نیستم. با این حال، صرفا از منظر تحلیلی و پیش بینی فکر می‌کنم که بعید به نظر می‌رسد دولت سوریه حملات اسرائیل را تلافی کند. به نظر می‌رسد که ارتش سوریه پس از یک دهه درگیری شدید، خسته‌تر از آن باشد که پاسخی جدی به چنین اقداماتی بدهد. علاوه بر این، به احتمال زیاد هرگونه واکنش سوریه منجر به ضدحمله ویرانگر اسرائیل خواهد شد؛ چیزی که دمشق احتمالا تمایلی به آن ندارد.

حملات گذشته اسرائیل که باعث کشته شدن شرکای خارجی دمشق - از جمله نیروهای روسی و مستشاران غیر سوری مرتبط با ایران - شد، خطر تشدید واقعی تنش را به همراه داشته و در برخی موارد موجب اقدام تلافی جویانه شده است. با این حال، وقتی از حملات اسرائیل به اهداف سوریه حرف می‌زنیم، به نظر می‌رسد دولت سوریه در حال حاضر قادر به پاسخگویی نیست.

- برخی معتقدند تا زمانی که سوریه در قبال حملات مذکور سکوت کند، این حملات ادامه خواهد داشت. نظر شما در این خصوص چیست؟

من فکر نمی‌کنم چیزی بتواند حملات اسرائیل را متوقف کند. از نظر نظامی، هیچ معادله بازدارنده بین سوریه و اسرائیل وجود ندارد که مشابه آنچه بین اسرائیل و حزب الله لبنان است، باشد. هر گونه تلاش برای دستیابی یک موازنه بازدارنده مشابه در سوریه، احتمالا سخت و بسیار مخرب خواهد بود. به نظر نمی‌رسد هیچ یک از طرف‌های مهم بین‌المللی به اسرائیل فشار بیاورد تا اقدامات خود در سوریه را کاهش دهد. به نظر می‌رسد ایالات متحده آماده است تا مداخله مستمر اسرائیل را علیه آنچه که اسرائیلی‌ها معتقدند اهداف مرتبط با ایران هستند را تحمل کند.

به نظر می‌رسد تا زمانی که اسرائیل نیروهای نظامی روسیه را به خطر نیندازد و یا کارزار خود را به گونه‌ای گسترش ندهد که تلاش‌های جنگی روسیه در حمایت از دمشق را تهدید کند، روسیه نیز مانع حملات اسرائیل نخواهد شد. بنابراین، به نظر می‌رسد که وضعیت موجود همچنان ادامه خواهد داشت. اسرائیل به همین صورت در سوریه آزاد خواهد بود. همچنین بعید است که اعضای «محور مقاومت» عملیات در سوریه و استفاده از خاک سوریه را به عنوان مجرای تسلیحات متوقف کنند.

سوریه از نظر جغرافیایی مرکز «محور مقاومت» است. این یکی از دلایل اصلی احساس نیاز حزب الله و ایران برای حضور در جنگ سوریه بود. غیرممکن است که سوریه اکنون نقش محوری خود در این اتحاد را کنار بگذارد.

شاید در نهایت تعادل جدید و تثبیت‌کننده‌ای به وجود بیاید که حملات اسرائیل را متوقف کند، شاید اگر به عنوان مثال، دولت سوریه و متحدانش انتقال تسلیحات و سایر فعالیت‌هایی که اسرائیل آنها را تحریک کننده می‌داند را در داخل سوریه محدود کنند و یا اگر روسیه اسرائیل را به خویشتنداری دعوت کند، چنین اتفاقی رخ دهد؛ اما تصور چنین چیزی در آینده نزدیک دشوار به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1124047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیر کلانتر RO ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      0 0
      رژیم صهیونیستی از حزب الله لبنان مثل سگ می‌ترسد اما سوریه را با موشک و پهباد و سلاح سنگین می‌زند و از روسیه که احتمالا خودش در کشتن اعضای مقاومت نقش داشته و دارد نمیترسد!! ایران به روسیه گوشزد نماید