تحریم‌های آمریکا مانعی برابر مذاکرات وین / طرف‌های غربی خام ضرب الاجل‌های ساختگی نشوند

دور هشتم مذاکرات وین در حالی جریان دارد که طرف‌های غربی و آمریکایی در حوزه اجرای تعهدات پیشرفت‌ کمی دارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ مذاکرات وین در دور هشتم با هدف رفع تحریم‌های ضد ایرانی روز سیزدهم دی ماه جاری در هتل کوبورگ از سر گرفته شد. این دور از مذاکرات 6 دی با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شد به مدت سه روز ادامه داشت، اما آغاز سال نو میلادی و تعطیلات سال نو سبب تنفس در مذاکرات شد.

با پایان فرصت اعلام شده برای تنفس مذاکره کننده ارشد و هیئت همراه برای ادامه گفت‌وگوها عازم وین شدند. علی باقری در اظهاراتی ششم دی در اظهار نظری پس از نشست کمیسیون برجام این نشست را موفقیت آمیز خواند و اظهار کرد: نکته مهم در این نشست تأکید نمایندگان کشورهای مختلف بر اهمیت اولویت داشتن رسیدگی به موضوع رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی و تضمین در دور هشتم است.

آغاز گفت‌وگوها در دور هشتم مذاکرات وین در حالی شکل گرفته که باقری پنجشنبه نهم دی در گفت‌وگویی مذاکرات را مثبت خوانده و گفت در عرصه لغو تحریم‌ها مکاتباتی بین دو طرف انجام شد و پیشرفت‌های به نسبت خوبی در این چند روز آغازین دور هشتم صورت گرفت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در اظهار نظری درباره مذاکرات وین مسیر مذاکرات را خوب ارزیابی کرد و گفت: ما یک متن مشترک و واحدی را در اختیار داریم که تیم مذاکره کننده روی آن متن تمرکز کرده‌اند و طرف‌های مقابل هم نسبت به موضوعاتی که ما درون پرانتز قرار دادیم، یعنی موضوعات اختلافی، تمرکز دارند.

وی افزود:  فکر می‌کنیم اگر طرف‌های مقابل با حسن نیت این مذاکراتی که در این مرحله شروع شده را ادامه دهند، دست یافتن به یک توافق خوب برای همه طرف‌ها شدنی است و می‌توانیم این هدف را محقق کنیم. حتی اگر جدیت در کنار حسن نیت در طرف‌های مقابل در مراحل آینده مذاکرات دیده شود، رسیدن به یک توافق زود و در آینده نزدیک هم متصور است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی دوشنبه در جمع خبرنگاران بااشاره به اینکه بسیار زود است که بتوانیم قضاوت کنیم آمریکا و سه کشور اروپایی با دستورکار واقعی آمدند که به تمامی ابعاد رفع تحریم متعهد شوند، اظهار کرد: توافق‌هایی را در دور هفتم داشتیم و در چند روز اول دور هشتم پیشرفت‌هایی را داشتیم و این منوط به این است که ببینیم طرف مقابل با جدیت وارد می شود. ما در چهار حوزه تحریم، هسته‌ای، تضمین و راستی آزمایی پیشرفت‌هایی را داشتیم در برخی حوزه‌ها بیشتر و در برخی حوزه‌ها کمتر. امروز روزی است که طرف‌های مقابل باید تعهد خود را نشان دهند و نشان دهند در حوزه‌هایی که کمتر پیشرفت داشتیم مثل حوزه رفع تحریم‌ها یا حوزه تضمین‌ها و راستی آزمایی می‌توانیم پیشرفت‌هایی داشته باشیم.

خطیب‌زاده تصریح کرد: هیچ ضرب الاجل ساختگی را نمی‌پذیریم و امیدواریم خودشان هم به آن ضرب الاجل‌های ساختگی باور نکنند. بیایند برای یک تفاهم خوب برسیم. وی گفت: در حوزه‌هایی که مربوط به اجرای تعهدات طرف‌های مقابل بوده پیشرفت‌های کمتری داشتیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که امروز توپ در زمین غربی‌ها و آمریکاست که نشان دهند که آمده‌اند به وین به یک تفاهم در کمترین زمان ممکن برسند، یادآور شد: مثل روز اول که به وین رفتیم با تمام توان به وین رفته‌ایم برای این که به توافق برسیم. اگر دوستان در وین بدانند که بیشتر از برجام نمی‌توانند تعهد هسته‌ای از ما بخواهند و کمتر از برجام هم نمی‌توانند تعهداتشان را انجام دهند، معتقدم خیلی زود می‌توانیم به توافق خوب در وین برسیم.

از سوی دیگر میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی سه شنبه در گفتگو با العربیه در خصوص مذاکرات جاری در وین با هدف برچیدن تحریم‌های ضدایرانی اعلام کرد: تحریم های آمریکا علیه ایران همچنان مانعی در برابر مذاکرات است. وی ادامه داد: ما باید در مذاکرات وین بر رفع تحریم‌های آمریکا تمرکز کنیم. تردید غربی ها به جدی بودن ایران برای مذاکره تعجب آور است. احدی نمی گوید مذاکره با ایران آسان خواهد بود.

از سوی دیگر منابع خبری عصر سه شنبه به وقت تهران از رایزنی نخست وزیر رژیم صهیونیستی با همتای انگلیسی خود در خصوص امور مهم منطقه و جهان خبر دادند که به موجب آن نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی با بوریس جانسون همتای انگلیسی خود تلفنی گفت‌وگو کرد که ایران نیز یکی از محورهای اصلی این گفت‌وگو بوده است. 

این در حالی است که یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی  نیز در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود با روزنامه «چوسان ایلبو» کره جنوبی، مواضع ادعایی علیه برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرده است. او در پاسخ به سؤالی درباره موضع رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران و احیای برجام بار دیگر ادعاها علیه ایران را تکرار کرد و گفت: ایران هرگز نمی‌تواند اجازه دستیابی به توانمندی تسلیحات هسته‌ای را داشته باشد. ایران هسته‌ای کل خاورمیانه (غرب آسیا) را به سوی یک رقابت تسلیحات اتمی در برهه‌ای از زمان پرتاب می‌کند که گام‌های فوق‌العاده‌ای برای توسعه چرخه صلح در خاورمیانه در حال شکل‌گیری است و ایران و نائبان تروریستی این کشور را برای گسترش بیشتر فعالیت‌های تروریستی در سراسر منطقه و سراسر جهان جسور می‌کند.

کد خبر: 1124482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =