سفرهای منطقه‌ای خط بطلان بر سیاست‌های ایران هراسی

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: رسانه‌های وابسته به امپراطوری رسانه‌ای نظام سلطه تلاش می‌کنند که ایران را در نظام بین‌الملل و ارتباط با همسایگان منزوی و عامل تنش نشان دهند، سفرهای دیپلماتیک می‌تواند خط بطلانی بر این ادعاها باشد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ سید رضا صدرالحسینی درباره سیاست اولویت همسایگی اظهار کرد: یکی از موضوعات مورد تاکید قانون اساسی جمهوری اسلامی، ارتباط گسترده و تعمیق روابط با کشورهای اسلامی همسایه و غیرمعاند در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. دولت سیزدهم نیز برنامه سیاست خارجی خود را بر همین اساس تنظیم کرد و اولویت سیاست خارجی را بر تعمیق روابط و حل اختلافات کوچک و جزئی با کشورهای همسایه قرار داده است.

وی با بیان اینکه ایران با هیچ کدام از کشورهای همسایه اختلاف ارضی ندارد، افزود: تعاملات جمهوری اسلامی با کشورهای همسایه بیشتر بر محور مسائل اقتصادی است و به همین دلیل، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ سفر مقامات کشورهای همسایه، در اسرع وقت پاسخ سفرهای دیپلماتیک آنها را داده است.

این کارشناس مسائل منطقه، سفر اخیر وزیر امور خارجه به عمان و قطر را یادآور شد و گفت: معنای این سفرها این است که سیاست‌های اعلام شده از جانب دولت سیزدهم و وزیر خارجه در حال عملیاتی شدن است و دولت بر اساس نقشه راه اعلامی حرکت می‌کند.

صدرالحسینی گفت: قطعاً هر چقدر رایزنی‌های دیپلماتیک بین کشورها بیشتر باشد، این موضوع می‌تواند بر ارتقای همکاری‌ها در حوزه های دیگر هم تأثیر بگذارد. رسانه‌های وابسته به امپراطوری رسانه‌ای نظام سلطه تلاش می‌کنند که جمهوری اسلامی را در نظام بین‌الملل و حتی در ارتباط با همسایگان منزوی نشان دهند و اینطور القا کنند که جمهوری اسلامی باعث تنش آفرینی در منطقه می‌شود. این سفرهای دیپلماتیک می‌تواند خط بطلانی بر این ادعاها باشد.

وی با اشاره به اینکه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی به ویژه برای کشورهای همسایه جذابیت‌های قابل توجهی دارد، افزود: تقویت روابط اقتصادی، تجاری، بانکی و بندری با همسایگان می‌تواند به تقویت روابط سیاسی منجر شود.

این کارشناس حوزه خلیج فارس گفت: جمهوری اسلامی از کشورهای موثر در تحولات حوزه خلیج فارس است و تقویت دیپلماسی کشور در این حوزه می‌تواند در حل بحران های این منطقه و کاهش تنش‌ها کمک کند.

صدرالحسینی با بیان اینکه نگاه جمهوری اسلامی ایجاد منطقه‌ای امن برای همه کشورهای همسایه و کشورهای حوزه خلیج فارس است، گفت: تقویت حضور جمهوری اسلامی در منطقه می‌تواند تنش‌ها را به حداقل برساند و رهنمودهای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک برادر بزرگتر و دلسوز برای کل منطقه، می‌تواند در تحکیم روابط بین کشورهای همسایه موثر واقع شود.

وی افزود: در طول ۴۰ سال گذشته، جمهوری اسلامی تلاش کرده با همزیستی مسالمت آمیز با کشورهای همسایه، بر تقویت روابط با آنها اصرار بورزد و این سیاست اصولی جمهوری اسلامی هیچ وقت تغییر نکرده است.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه نگاه جمهوری اسلامی به همه تحولات منطقه، متوازن و عدالت محور است، گفت: قطعاً ایران با این نگاه می‌تواند در حوزه کاهش تنش‌ها بسیار موثر باشد. این یک اصل پذیرفته در نظام بین الملل است که مشکلات، معضلات و اختلافات در هر منطقه توسط کشورهای همان منطقه حل شود.

صدرالحسینی خاطرنشان کرد: اگر کشورهای منطقه، مسائل و موضوعات را حل و بتوانند در تحکیم ارتباطات و ارتقاء امنیت منطقه کوشش کنند، نقش آفرینی کشورهای فرامنطقه‌ای کاهش پیدا خواهد کرد. اگر تحکیم روابط در منطقه غرب آسیا و به ویژه خلیج فارس اتفاق بیافتد، رژیم صهیونیستی به عنوان عامل اصلی ناامنی در منطقه،  اجبارا حضورش را کمرنگ خواهد کرد و کشورهای منطقه نیز به نقش مخرب این رژیم بیشتر پی می‌برند و در تحکیم روابط تلاش خواهند کرد.

وی افزود: هر چقدر همبستگی و نزدیکی بین کشورهای همسایه بیشتر باشد،روزنه حضور رژیم نامشروع صهیونیستی به عنوان عامل ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه بسته خواهد شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، سیاست دولت سیزدهم برای تقویت روابط با کشورهای حوزه قفقاز و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس را راهبردی عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور واسط بین شمال و جنوب قاره آسیا امن‌ترین کریدور در حوزه ریلی، جاده‌ای و دریایی محسوب می‌شود.

صدرالحسینی، متعهد بودن جمهوری اسلامی به قراردادهای تجاری را یادآور شد و خاطرنشان کرد: با توجه به توانمندی‌های داخلی ایران در حوزه تجاری، اقتصادی و گمرکی، می‌تواند مسیرهای طولانی ریلی بین شمال و جنوب را کوتاه‌تر کند و موجب رونق تجارت بین کشورهای حوزه قفقاز در شمال و کشورهای حوزه خلیج فارس در جنوب شود.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1125660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =