روش‌های آسان برای افزایش سواد مالی

فراگیری دانش مالی صرفاً  نیازمند مدرک دانشگاهی نیست و همه می‌توانند با مطالعه دانش خود را در این زمینه افزایش دهند.

به گزارش ایسکانیور، وجود یک شغل تمام وقت یا سایر مسئولیت‌هایی که بر عهده افراد است، زمان زیادی برای مطالعه و افزایش سواد مالی باقی نمی‌گذارد؛ اما وجود چنین مشغله‌هایی از اهمیت داشتن سواد مالی نمی‌کاهد. از طرفی متون دانشگاهی و پیچیده نیز برای آغاز مطالعه در یک حوزه تازه، مخصوصاً برای افرادی که زمان کافی برای آموزش ندارند، گزینه‌های مناسبی نیستند. بنابراین بهتر است در اولین گام‌های ورود به یک حوزه مطالعاتی مانند سواد مالی، از محتوایی استفاده کنید که در کنار اطمینان از اعتبار آن‌ها، مطالب سنگین را با زبانی به نسبت ساده بیان کرده باشند.

دنبال کردن صفحات مربوط به مراکز آموزشی معتبر در شبکه‌های اجتماعی، مطالعه مقالات کوتاه اما کاربردی و گوش کردن به پادکست‌هایی که در این زمینه محتوای مفید تولید می‌کنند، از جمله ساده‌ترین روش‌هایی است که کمک می‌کند در طول روز و بدون اینکه مشخصاً زمانی را صرف آموزش کنید، دانش مالی خود را افزایش دهید.

«اکوتاک» عنوان یک پادکست کاربردی در خصوص آموزش سواد مالی است که توسط «آموزین»، مرکز آموزش کارگزاری فارابی تهیه می‌شود و می‌توانید با دنبال کردن قسمت‌های مختلف آن، در هر زمانی از روز که برای خودتان مناسب‌تر بود، پاسخ بسیاری از سوالات خود را در زمینه مسائل مالی دریافت کنید.

علاوه بر این، زمانی که قصد ورود به شاخه‌ای تازه از علوم را دارید ممکن است حوزه‌های مختلف آن برای شما نامفهوم به نظر برسد و حتی ندانید به مطالعه در کدام بخش‌ آن علاقه بیشتری دارید. در چنین شرایطی متون و محتوای ابتدایی کاربردی‌ترند؛ چراکه به شما امکان آشنایی با سرفصل‌های مختلف حوزه مورد علاقه‌تان را می‌دهند و پس از آشنایی ابتدایی می‌توانید تصمیم بگیرید که به کدام حوزه‌ها علاقه‌مندتر هستید. به‌عنوان مثال اگر قصد سرمایه‌گذاری در بورس را داشته باشید، اما ندانید باید از کجا شروع کنید، می‌توانید با استفاده از متون راهنمای سرمایه گذاری در بورس با روش‌های مختلف ورود به این بازار آشنا شوید.

بعد از اینکه یک دید کلی نسبت به بازار، سرمایه‌گذاری و دانش مالی به‌دست آوردید، می‌توانید در حوزه‌هایی که بیشتر برای شما کاربردی هستند، دوره‌های آموزشی آنلاین یا حضوری بگذارنید. «آموزین» مرکز آموزش کارگزاری فارابی دوره‌های آنلاین و آفلاین مرتبط با سرمایه‌گذاری و بازارهای مالی تهیه کرده است. اگر قصد دارید از طریق سرمایه‌گذاری در بورس نسبت به حفظ ارزش دارایی‌ خود از طریق تورم اقدام کنید یا سرمایه خود را افزایش دهید، می‌توانید آموزش را با دوره خودآموز «بورسی شو» شروع کنید. در این دوره، با کلیات سرمایه‌گذاری در بورس آشنا شده و می‌توانید روش سرمایه‌گذاری مناسب خود را انتخاب کنید.

در نظر داشته باشید در صورتی که تصمیم به سرمایه‌گذاری در بورس داشته باشید، می‌توانید از طریق کارگزاری فارابی نسبت به دریافت کد بورسی غیر حضوری و ثبت‌نام رایگان سجام اقدام کنید. پس از دریافت کد بورسی غیر حضوری، می‌توانید با بررسی سایر دوره‌های آموزین، دوره‌های مناسب سطح خود را انتخاب کرده و آموزش را شروع کنید.

پس از افزایش دانش مالی، دریافت مشاوره سرمایه گذاری آنلاین می‌تواند راهکار دیگری برای افزایش اطلاعات مالی و سرمایه‌گذاری‌تان باشد؛ چراکه همواره و در هر حوزه‌ای برخورداری از راهنمایی و مشاوره افراد خبره در آن موضوع می‌تواند راهگشا باشد. درصورتی‌که تصمیم به سرمایه‌گذاری گرفتید، می‌توانید از طریق کارگزاری فارابی مشاوره سرمایه گذاری آنلاین و حتی تلفنی دریافت کنید.

بعد از طی مراحلی که در قسمت‌های قبل به آن‌ها اشاره شد، می‌توانید مطالعات خود را در زمینه کتب مرتبط با سرمایه‌گذاری یا اقتصاد رفتاری شروع کنید. مطالعه در این زمینه‌ها به شما کمک می‌کند اطلاعاتی که از طریق گوش دادن به پادکست، شرکت در کلاس‌های آموزشی و مشاوره سرمایه گذاری آنلاین دریافت کرده بودید، بهتر در ذهن‌تان جا بیفتد و در معاملات سهام و سایر جنبه‌های زندگی مالی خود موفق‌تر عمل کنید.

زندگی در کشوری با نرخ تورم فزاینده موجب شده برطرف کردن بسیاری از نیازهای ضروری یا پیشرفت مالی برای گروه قابل توجهی از افراد امری غیر ممکن به‌نظر برسد. اگرچه نمی‌توان آسیب‌هایی را که تورم به اقتصاد کشور و سطح زندگی مردم وارد کرده نادیده گرفت، اما افزایش سواد مالی و  اقداماتی از قبیل سرمایه‌گذاری می‌تواند راهکاری مناسب در جهت مقابله با آسیب‌های تورم باشد.

کد خبر: 1125661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =