طب سنتی/ آشنایی با خواص زیره سیاه

زیره یک ادویه منحصر به فرد است که مدت ها است در آشپزی و داروهای گیاهی استفاده می شود. طعم کمی تلخ و خاکی آن یادآور شیرین بیان ، گشنیز ، انیسون و رازیانه است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، زیره یک ادویه منحصر به فرد است که مدت ها است در آشپزی و داروهای گیاهی استفاده می شود. طعم کمی تلخ و خاکی آن یادآور شیرین بیان ، گشنیز ، انیسون و رازیانه است. می توان از آن به صورت کامل یا آسیاب شده در غذاها مانند نان ، شیرینی ، کاری و خورشت استفاده کرد.

زیره سیاه از طیف گسترده ای از مواد مغذی ضروری برخوردار است ، که بسیاری از آنها در رژیم های غربی وجود ندارد. اینها شامل آهن ، روی ، کلسیم و فیبر هستند.

فقط ۱ قاشق غذاخوری (۶.۷ گرم) زیره مواد مغذی زیر فراهم می کند:

کالری: ۲۲

پروتئین: ۱.۳ گرم

چربی: ۰.۹ گرم

کربوهیدرات: ۳.۳۴ گرم

فیبر: ۲.۶ گرم

مس: ۶.۷٪ DV

آهن: ۶.۱٪ برای خانمها

منیزیم: ۵.۴٪ از DV

منگنز: ۴.۸٪ برای خانمها

کلسیم: ۳.۶٪ از DV

روی: ۴.۶٪ برای خانمها

نکته: اصطلاح DV (درصد ارزش روزانه) و مقداری از نیاز روزانه افراد است که ماده مغذی موجود در مکمل تامین می‌کند. 

مهمترین خواص زیره سیاه 

طبع‌ زیره‌ سیاه‌ خیلی‌ گرم‌ و خشک‌ است‌. زیره‌ سیاه‌ دارای‌ خواص‌ مدر، بادشکن‌، مقوی‌، زیادکننده‌ شیر، قاعده‌آور، نیرودهنده‌، ضد کرم‌، هضم‌ کننده‌، ضد تشنج‌، قابض‌، معرق‌، مقوی معده‌ است‌.

زیره‌ سیاه‌ در بلع‌ هوا، نفخ‌ شکم‌، برطرف‌ کردن‌ سوءهاضمه‌، تسهیل‌ هضم‌ غذا، دل‌ پیچه‌ کودکان‌، انگل‌ معده‌ و روده‌، دفع‌ بادهای‌ کلیه‌ و مثانه‌، تنگی ‌نفس‌، خفقان‌ سرد، سکسکه‌ نفخی‌ به‌کار می‌رود. زیره‌ سیاه یک‌ داروی‌ سنتی‌ برای‌ رفع‌ سوءهاضمه‌ خصوصاً نفخ‌ شکم‌ است‌.

مشکلات دستگاه گوارش

زیره سیاه حاوی خواص یک داروی مسکن است و به تسکین روده کمک می کند. همچنین این قابلیت را دارد که سایر مشکلات روده ای را نیز درمان کند. 

کاهش التهاب 

زیره خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی نشان می دهد. در حالی که التهاب یک واکنش بدنی طبیعی است ، التهاب مزمن می تواند منجر به بیماری های مختلفی مانند بیماری التهابی روده (IBD) شود. علائم آن ممکن است شامل زخم ، گرفتگی عضلات ، گاز ، اسهال و تحریک بافت گوارشی باشد.

بهبود هضم  

از زیره سیاه در طول تاریخ برای درمان چندین بیماری گوارشی از جمله سوء هاضمه و زخم معده استفاده می شده است. تعداد از مطالعات کوچک انسانی نشان می دهد که زیره سیاه علائم سوء هاضمه مانند گاز ، گرفتگی و نفخ را از بین می برد.

زیره رشد باکتریهای مضر روده را مسدود می کند در حالی که باکتریهای مفید را دست نخورده باقی می گذارد. این باکتری های خوب مواد مغذی تولید می کنند ، التهاب را کاهش می دهند ، هضم را بهبود می بخشند و از سلامت ایمنی بدن شما پشتیبانی می کنند.

کاهش وزن

زیره سیاه ممکن است به کاهش وزن بدن کمک کند. در تحقیقاتی نشان داد که زیره سیاه ممکن است باعث کاهش وزن شود و به درمان بیماری های مختلف التهابی و اختلالات گوارشی کمک کند. (  بیشتر بخوانید: زیره برای لاغری شکم)

سلامت قلب

زیره سیاه به دلیل داشتن پتاسیم به حفظ ضربان قلب مناسب کمک می کنند. این خاصیت  به کاهش انقباض عروق و رگ ها کمک کرده و فشار خون را کاهش می دهد. 

افزایش اشتها 

دانه های زیره سیاه با سرعت بخشیدن به روند هضم و تسکین یبوست در افزایش اشتها کمک می کند.

متابولیسم را بهبود می بخشد

زیره سیاه دارای مقدار زیادی منگنز است که به بهبود متابولیسم بدن کمک می کند. مصرف منظم زیره سیاه باعث افزایش روند تولید انرژی در بدن می شود.

خواب را بهبود می بخشد

محتوای بالای منیزیم به ایجاد یک خواب آرام کمک می کند. منیزیم ماده معدنی است که به طور مستقیم مسئول بهبود خواب است. مصرف زیره سیاه برای بی خوابی مفید است.

عوارض جانبی زیره سیاه:

• ممکن است باعث سوزش معده شود.

• ممکن است باعث آروغ زدن شود.

• ممکن است خطر آسیب کبدی یا کلیوی را افزایش دهد.

• برای مادران باردار و شیرده مناسب نیست.

• ممکن است باعث افت فشار خون شود.

• ممکن است باعث افت قند خون شود.

• ممکن است در برخی افراد واکنش آلرژی ایجاد کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1125912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =