قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین سیاست دلار زدایی کشورها را قوت می‌بخشد

قرارداد ۲۵ ساله چین با ایران شرایط مناسبی را برای تقویت ادامه سیاست دلارزدایی که کشورها در پیش گرفته‌اند، خواهد داشت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از گلوبال تایمز، پس از ملاقات امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان مقامات چینی در چین، دو طرف مشترکاً به اجرایی شدن قرارداد ۲۵ ساله که بین دو کشور منعقد شده، تاکید کردند.

خلاصه‌ای از جزئیات ملاقات این دو مقام در سایت وزارت خارجه چین منتشر شده است.

بر اساس این گزارش در حالی که هنوز جزئیات قرارداد همکاری ۲۵ ساله دو کشور دقیق اعلام نشده است، انتظار بر این است که همکاری‌ها بین دو کشور تقویت شده و شرایط به سمت هژمونی یوآن چین در قراردادهای تجاری جهان پیش رود. این قرارداد به نفع ایران هم خواهد بود؛ چراکه این کشور نیازمند زیرساخت‌های ارتباطی و دیگر پروژه‌ها است.

در صورتی که قرارداد همکاری ۲۵ ساله به باارزش شدن ارزش پول چین منجر شود، پیشرفت‌های زیادی را برای این کشور ایجاد خواهد کرد. بدیهی است که ایران به دنبال راه‌های مختلفی برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا است و در این میان یوآن چین یکی از گزینه‌های جایگزین برای دلار آمریکا در مبادلات تجاری می‌تواند باشد.

بر اساس گزارش‌ها، بانک مرکزی ایران یوآن چین را یکی از اصلی‌ترین ارزها در مبادلات خارجی قرار داده است. علاوه بر این ایران و دیگر کشورها نظیر روسیه و ویتنام یوآن چین را به عنوان ارز اساسی در مبادلات تجاری خود با دیگر کشورها قرار داده‌اند که در این میان نه تنها باعث برآورده شدن خواسته چین بلکه بسیاری از نیاز کشورهای دیگر هم خواهد شد، اما هنوز روشن نیست که ایران چگونه با این روش تحریم‌ها را دور زده و فروش نفت خود را که اکنون تحت تأثیر هژمونی دلار است افزایش خواهد داد. اما این نکته روشن است که بیشتر کشورها به همسویی لازم درباره سیاست‌های دلارزدایی رسیده‌اند.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول؛ ذخایر ارزهای خارجی که توسط بانک‌های مرکزی نگهداری می‌شود، به رقم ۷۰۸.۱۴ میلیارد دلار در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ رسیده که کمترین میزان از سال ۱۹۹۵ تاکنون محسوب می‌شود.  در این میان چین توسعه‌های اقتصادی و تجاری خود را با ۱۲۰ کشور جهان ادامه می‌دهد و یک بستر بسیار مناسبی برای ارز یوآن ایجاد کرده که مورد پذیرش شبکه‌های تجارت جهانی نیز قرار گرفته است.

بر اساس آمارهای گمرک چین، سال گذشته حجم تجارت خارجی چین به رقم ۶.۰۵ تریلیون دلار رسید و از رقم پیشین ۶ تریلیون دلاری که قبل از این به دست آورده بود عبور کرد.

تجارت برون‌مرزی این کشور با یوآن نیز افزایش یافته، در فاصله ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۱ مبادلات یوآنی با کشورها در مسیر جاده کمربند ۲۵ درصد نسبت به مشابه قبل افزایش یافته و در رقم ۵.۱ تریلیون یوآن ایستاد و نیز مبادلات یوآنی این کشور با کشورهای همسایه ۶.۱ تریلیون یوآن بوده که رشد ۲۳ درصدی داشته است.

اکنون یوآن پنجمین ارز بزرگ پرداختی جهان به شمار می‌رود و در جایگاه پنجم ذخایر ارزی در جهان قرار گرفته است. بنابراین در حالی که بدهی‌ها و تورم شدید در آمریکا اعتبار دلار را کم‌رنگ‌تر کرده، یوآن چین جایگاه بهتری در جهان ایجاد کرده است. از سوی دیگر ثبات اقتصادی و ظرفیت‌های این کشور در رشد اقتصادی و نیز کنترل همه‌گیری بیماری کووید۱۹ جایگاه این کشور را ارتقا داده است.

همچنین گرایش زیادی از سوی چین برای ایجاد همکاری با شرکایی که مبادلات دلاری آمریکا را نمی‌پذیرند وجود دارد و این همکاری‌های دوجانبه شرایط را برای این کشور در سال‌های آتی بهتر خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کد خبر: 1126089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =