کرونا موجب مِه مغزی می‌شود

محققان دانشگاه کالیفرنیا ناهنجاری‌هایی را در مایع مغزی نخاعی، مایع شفاف و بی رنگی که در مغز و نخاع یافت می‌شود، در بین ۱۰ نفر از ۱۳ نفری که به کرونا آلوده شده بودند و مشکلات فکری داشتند، پیدا کردند.

 به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز،  محققان دانشگاه کالیفرنیا ناهنجاری‌هایی را در مایع مغزی نخاعی، مایع شفاف و بی رنگی که در مغز و نخاع یافت می‌شود، در بین ۱۰ نفر از ۱۳ نفری که به کرونا آلوده شده بودند و مشکلات فکری داشتند، پیدا کردند.

بیشتر بخوانید:

اولین نشانه و علامت کرونا امیکرون اعلام شد

چهار نمونه مایع بدست آمده از افرادی که مبتلا به کووید بودند و مشکلات فکری نداشتند، هیچ ناهنجاری نشان نداد.

طبق مطالعه منتشر شده، تیم مطالعه ۳۲ بزرگسال را که از کرونا بهبود یافته بودند، اما نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشتند، بررسی کردند که ۲۲ نفر از آنها علائم شناختی داشتند. همه شرکت‌کنندگان تحت یک سری تست‌های شناختی حضوری قرار گرفتند و با استفاده از معیارهای اختلال عصبی شناختی مرتبط با HIV موسوم به HAND امتیاز گرفتند.

«جوآنا هلموت»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «شرکت کنندگان مبتلا به مه مغزی مشکلاتی مانند به خاطر سپردن وقایع اخیر، به خاطر آوردن نام یا کلمات، متمرکز ماندن، و مشکلات مربوط به نگهداری و دستکاری اطلاعات، و همچنین کاهش سرعت پردازش داشتند.»

هفده شرکت کننده موافقت کردند که مایع مغزی نخاعی شأن تجزیه و تحلیل شود.

بر اساس این مطالعه، از ۱۳ شرکت کننده مبتلا به مه مغزی، ۱۰ نفر از آنها ناهنجاری‌هایی در مایع مغزی نخاعی خود داشتند، مانند مواردی که در افراد مبتلا به سایر بیماری‌های عفونی مشاهده شد.

در بیانیه خبری آمده است که این ناهنجاری‌ها شامل افزایش سطح پروتئینی بود که نشان دهنده التهاب و وجود آنتی بادی‌های غیرمنتظره در یک سیستم ایمنی فعال شده است. به گفته محققان، اینها می‌توانند آنتی‌بادی‌های پوششی باشند که به خود بدن حمله می‌کنند.

به گفته هلموت: «این امکان وجود دارد که سیستم ایمنی، تحریک شده توسط ویروس، به روشی پاتولوژیک ناخواسته عمل کند.»

به گفته محققان، مشکلات شناختی در افراد آلوده به ویروس‌های دیگر مانند HIV، SARS، MERS، و هپاتیت C نیز دیده شده است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1126945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =