خداییان: قرار منع تعقیب در پرونده فساد فوتبال صادر شد

سخنگوی قوه قضائیه گفت: پرونده‌هایی که آقای قاضی‌زاده هاشمی بیان کرده، پرونده‌ای است که چند سال قبل به دستگاه قضائی ارجاع شده و مربوط به امسال نیست. در این پرونده که از کمیسیون اصل نود آمده در مرجع قضائی به قرار منع تعقیب منتهی شده زیرا گزارش کلی بود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه در ادامه نشست خبری با رسانه‌ها درباره مبارزه با حریم‌خواری، ساحل‌خواری و زمین‌خواری اظهار کرد: قوه قضائیه در صیانت از حقوق عامه جدی است و از مدت‌ها قبل به این موضوع ورود کرده و در این مدت با جدیت بحث مبارزه با زمین‌خواری و اراضی ملی و اراضی دولتی و حرائم (دریا و درایچه و راه‌ها و رودخانه) را پیگیری کرده است. برخی دستگاه‌ها موظف شده‌اند به تخریب بناهای خود در حریم‌ها اقدام کنند. قوه قضائیه در برخورد با زمین‌خواری و تجاوز به حریم رودخانه جدی است و از خودش شروع کرد و ساختمان متعلق به قوه قضائیه که قبل از انقلاب ساخته شده بودف را تخریب کرد.

وی افزود: این حکایت از این دارد که قوه‌قضائیه مبارزه جدی با زمین‌خواری را شروع کرده و مهم نیست کسی که تجاوز کرده چه کسی است و آیا شخصی است یا دولتی اما در این راه فقط قوه قضائیه نقش ندارد و دستگاه‌های مختلف باید به وظیفه خود عمل کنند. دستگاهی که موظف به دفاع از حریم راه و رودخانه است چه دستگاه است و آیا به وظیفه خود عمل کرده است؟ همکاران ما به ترک فعل‌های دستگاه‌های توجه می‌کنند تا مانع از تجاوز به بیت‌المال که تضییع حقوق دولتی است شوند. در هر حال دستگاه قضائی جدی است و به صورت نمادین این کار را انجام داد و از خودش شروع کرد و ادامه دارد و دستور صادر شد از سوی ریاست قوه قضائیه و دادستان کل کشور تا دادستان‌ها به این زمینه ورود کنند که در آینده شاهد زمین‌خواری نباشیم.

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده فساد فوتبال که در کمیسیون اصل 90 مطرح است گفت: پرونده‌هایی که آقای قاضی‌زاده هاشمی بیان کرده است یک پرونده‌ای است که چند سال قبل به دستگاه قضائی ارجاع شده و مربوط به سال جاری نیست. در این پرونده که از کمیسیون اصل نود آمده در مرجع قضائی به قرار منع تعقیب منتهی شده زیرا گزارش واصله کلی بود و در این خصوص از ضابطین نظرخواهی شده بود و پاسخ برخی از آنها به گزارش این بود که آسیب‌شناسی کردیم و نقش افرادی که در فساد دخالت داشتند مشخص نشده و معلوم نبود چه کسی متهم است و چه جرمی مرتکب شده و چه میزان نقص داشت. در سال 1398 این پرونده به صدور قرار منع تعقیب منتهی شده است؛ البته در خصوص وزارت ورزش و برخی قراردادها پرونده‌هایی تشکیل شده و در حال رسیدگی است.

خداییان در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر مشکل ساکنان محله مسعودیه، گفت: در خصوص املاک مسعودیه وراث یکی از ملاکین سابق آن منطقه با ارائه اسناد مالکیت و تقدیم دادخواست به دادگاه‌های حقوقی مدعی هستند که املاک متعلق به مورث آنها تصرف دیگران و مورد ساخت و ساز قرار گرفته است و در مقابل متصرفین مدعی هستند که زمین‌ها را با سند عادی خریداری کرده‌اند. این پرونده‌ها بعضی برخی منتهی به صدور حکم محکومیت و خلع ید شده‌اند و برخی هم در حال رسیدگی است. خواهان‌ها و خواندگان متعدد هستند. آقای اصغر جهانگیر در مرکز ارتباطات مردمی با برخی از ساکنان که مراجعه کرده بودند، دیدار و مطالبی را بیان کرده بود. حکم دادگاه بستگی دارد به مدارکی که خواهان و خوانده ارائه می‌دهد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره بازدیدهای ریاست قوه‌ قضائیه از انبارهای اموال تملیکی گفت: یکی از اقدامات بسیار مفیدی که در دوره تحول و تعالی صورت گرفت بحث ورود ریاست قوه به تعیین تکلیف کالاهایی است که به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و گمرکات است. ریاست قوه قضائیه از انبارهای این سازمان بازدید کرد. کالاها در این انبارها خیلی‌ دچار فساد شده‌ بودند. در طول مدت نگهداری و انبارداری به شکل صحیح صورت نمی‌گرفت و بعد از ورود رئیس قوه قضائیه و دستور وی برای ورود بازرسی و دادستانی، دولت محترم هم اقدامات خوبی انجام داد و در این مدت اقدامات مؤثری صورت گرفت و مزایده‌هایی برگزار شد. الان وضعیتی که در انبارها وجود دارد قابل قیاس با قبل نیست.

وی افزود: پرونده‌های کالاهایی که در انبارها نگهداری می‌شدند منتهی به صدور حکم شد. تعزیرات اقدامات خوبی در این مورد داشته است. از انبارهای بوشهر بازدید کردم که اقدامات خوبی شده بود. باید استمرار داشته باشد و رها نشود و دادستان‌های استان‌ها باید نظارت‌های خود را داشته باشند.

خداییان گفت: همکاران قضائی ما در این خصوص به ترک فعل‌ها هم توجه کنند تا کالاها به موقع به فروش برسد و اگر مسئولی کوتاهی کرد باید با او برخورد کرد. هفته گذشته دیداری با رئیس سازمان اموال تملیکی و گمرک داشتم که گزارش خوبی دادند و پیگیر هستیم این اتفاقات دیگر تکرار نشود و کالاها به موقع از گمرکات ترخیص شود و اگر کالایی متروک شد به موقع به فروش برسد.

خداییان در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه؛ آقای حسین فریدون پیش از این در پرونده اقتصادی خود محکوم شد و هم‌اکنون مجازات خود را سپری می‌کند. در زمان محکومیت در آن پرونده اعلام شد؛ به‌زودی دادگاه رسیدگی قضائی به پرونده امنیتی برادر رئیس جهمور سابق آغاز خواهد شد. لطفاً بفرمایید این پرونده در چه مرحله‌ای قرار دارد. همچنین در دادگاه رسیدگی به تخلفات شرکت کروز، ادعاهای جدیدی بابت دریافت رشوه‌های کلان از سوی حسین فریدون از شرکت کروز مطرح شد. آیا برای رسیدگی به این پرونده‌ها کیفرخواست جدیدی صادر خواهد شد؟ گفت: اقای فریدون در اجرای حکم قبلی که صادر شده در زندان به سر می‌برد و در جریان رسیدگی به شرکت کروز نماینده دادستان در ضمن قرائت کیفرخواست مواردی بیان کردند مبنی بر این که به او رشوه پرداخت شده است. ظاهراً در این خصوص پرونده‌ای مفتوح است و منتهی به صدور جلب دادرسی و کیفرخواست نشده است و اگر دلیل و مدرک کافی وجود داشته باشد نسبت به پیگیری اقدام می‌شود. اگر رشوه انجام شده باشد پرونده این بخش  به صورت مجزا پرداخته خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه: اگر خودروهای موجود در پارکینگ‌ها نقص دارند چرا پس از افزایش قیمت، فورا فروخته می‌شوند؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1127187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =